Annons:
Etikettbeteende
Läst 3300 ggr
LuLeLo
7/19/13, 2:00 PM

Kan cockrar vara kräsna?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som rubriken lyder, kan en cocker vara kräsen? Vi har en liten underbar cockervalp här hemma på 5 månader, han är härlig på alla sätt och vis. Enda nackdelen är att jag är lite orolig över att han kommer att bli kräsen. Enligt uppfödaren ska han få i sig 4-5 dl torrfoder varje dag, men han äter bara tre vanligen. De senaste två dagarna har han inte ens ätit det. Kan det bero på värmen att han har ätit mindre på den senare tiden? Och kan han bli matgladare när han blir äldre? Hur var era cockrar när de var små, och hur är de nu?

Vår andra hund, en blandras, är kräsen, och vi har ett ständigt bekymmer med hans kost. Därför var just ett av kriterierna för cockervalpen att den skulle tycka om mat, hundlivet blir liksom lättare med en matmotiverad vovve 🤔

Dela gärna med er av er erfarenhet! 🙂

Tass Josephine

Annons:
Ressu
7/19/13, 4:08 PM
#1

Hur många gånger om dagen får han mat? Hur mycket rör han på sej? Mängden mat är sist och slutligen inte så viktigt (typ ska de ha 3dl och äter bara 2dl) bara de hålls i ett bra hull.
Ingen av våra cockrar är kräsna och cockern är i överlag en matglad hund. =)

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

 

LuLeLo
7/20/13, 12:56 PM
#2

Det är precis min uppfattning av rasen med, och det var en av anledningarna till att vi skaffa den :). Han får mat 3ggr om dagen och är ändå i ett ganska bra hull fortfarande, så jag kanske oroar mig i onödan . 

Rörelse blir det ganska mycket av, han får komma ut för rastning 5-7 ggr om dagen och 2 eller 3 av dem blir det mycket bus och lek på. Vår tidigare hund busar även en hel del med valpen och han får även följa med på den äldstes promenad på en timme, sittandes i en barnvagn. När vi går i skogen får han springa fritt, och då kan vi gå där i en timme eller så. Så det blir en del även fast han är valp, men han reglerar oftast farten själv (vilket betyder fullt ös).

Hur var dina cockrar som valpar? :)

Tass Josephine

Ria74
7/22/13, 9:50 AM
#3

Bella är ganska kräsen när det gäller torrfoder. Det är inte många sorter som går hem hos henne. Blötmat däremot är något hon formligen älskar och äter i princip vad som helst.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Ressu
7/22/13, 9:25 PM
#4

#2 Sålänge han är bra i hull tror jag inte du behöver oroa dej =)

Oj. våra cockrar har alla varit matvrak som små. Vilda små "odjur" när de hörde matskålarna klinga (det är de förvisso ännu) 😃

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

 

maay
7/23/13, 10:07 AM
#5

Matlusten kan gå lite i perioder tror jag. Emil åt upp sin mat på någon minut som liten men nu de senaste månaderna har han blivit allt mer kräsen och går o äter från skålen lite då och då. Min kompis cocker hade precis samma "problem". Men i 2-3års åldern vände det och nu har den cockern aldrig varit matgladare! ;) men bara hunden är pigg, glad och har hull så är det ingen fara om den inte alltid äter lika mycket som den "ska". Lycka till med valpen! :)

//Linnea

Medarbetare på Cockerspaniel Ifokus

LuLeLo
7/23/13, 11:05 AM
#6

#5 skönt att det kan ändras, hoppas verkligen att han blir matgladare. Just nu ligger han här vid frukostskålen och har inte ens rört sina kulor. Men matte är lugnad och han är i ett fint hull, så det går väl bra hoppas jag:). Dock är det inte bara vid matskålen det blir problem. Han tar inte heller emot godisbelöning (i form av leversnittar och sin mat) något vidare entusiastiskt . Kan jag ge honom dyrare godisbitar utan att riskera att han blir mer kräsen? Och finns det för övrigt något jag kan göra för att undvika att han blir mer kräsen? Stort tack för att ni delar med er :)

Tass Josephine

Annons:
maay
7/23/13, 12:23 PM
#7

#6 konstigt att han inte tar emot sådana "goda" grejer. Det brukar ju de allra flesta hundar göra.. Men ang frukosten kanske du kan blanda i lite kokt ris eller låta det ligga i vatten över natten/morgonen innan du ger det. Då blir det lite variation och kanske lite roligare att äta? :)

//Linnea

Medarbetare på Cockerspaniel Ifokus

LuLeLo
7/24/13, 8:21 PM
#8

#7 Finns inte risken att göra honom mer kräsen?

En positiv sak är ändå att han inte alls är lika kräsen som vår andra vovve. Han äter åtminstone varje dag :)

Tass Josephine

lisinda
7/31/13, 7:09 PM
#9

när jag fick hem lilla bella så var hon också dålig på att äta. hon var inte det hos uppföddaren. men än idag är hon kräsen och äter bara när hon vill. så jag brukar variera henne mat. iband vatten, ibland varmt och kallt, eller så inget vatten alls. när jag gjort så har de fått bella att äta och gör så än idag och hon är 3 år. sen om hon får maten men inte äter tar jag bort skålen så får hon vänta tills dagen efter

Lev inte i då tiden eller framtiden, gör som hundarna och njut av nuet! http://bloggbybella.se/, https://www.facebook.com/starkreumatiker  medarbetare cockerspaniel ifokus   

LuLeLo
7/31/13, 11:36 PM
#10

#9 Så hon har alltså inte blivit mer kräsen trots att du har varierat maten? Det låter ju i sådana fall jättebra :) Ska testa det tror jag!

Tass Josephine

lisinda
8/4/13, 9:37 PM
#11

nej de har hon inte blivit :) man får prova sig fram lite. ja gör det! vill du ha mer hjälp är de bara att säga till :)

Lev inte i då tiden eller framtiden, gör som hundarna och njut av nuet! http://bloggbybella.se/, https://www.facebook.com/starkreumatiker  medarbetare cockerspaniel ifokus   

cockerpower
8/17/13, 10:10 AM
#12

Min cocker äter inte mer än han behöver ,vid hårt arbete eller mycket motion äter han mera han reglerar själv. Dock serveras det inte torrfoder här hemma utan han råutfodras

LuLeLo
1/16/15, 8:46 PM
#13

Uppdaterar lite här.

Idag är Lotus snart 2 år och är nu supermatglad! Skulle han få äta så mycket som han ville skulle han vara smällfet :). Så han är numera jättelätt och rolig att träna med och jobbar hårt för en torris :).

Tass Josephine

Annons:
Knutte-love
1/19/15, 10:41 AM
#14

Min Danny är fruktansvärt kräsen det gäller sånt man kan äta. Det va värre när han va valp. men blivit mkt bättre nu när han snart 4. =)  

Jag kan tex, inte blanda hans mat med något kladdigt" för då blir maten kladdig och då äter han inte. men lite fil när han ätit upp maten tar han gladerligen emot. 👍

Danny har inte heller suttit och tiggt vid bordet även fast vi haft 3 andra hundar som gjort det. Mat har inte varit en höjdpungt alls för honom. Men när han passerade 3 år.  Så började han äta det mesta, och han va inte rädd att prova något nytt. Idag sitter han hemskt gärna och tigger om man äter. Även fast han inte tycker om det. 😉

Tur att det Ändrades för dig också! 😃

Kramiz Amanda och Danny!

Medarbetare på Cockerspaniel.

 

 

 

Upp till toppen
Annons: