Annons:
Etikettot-tråd-off-topic
Läst 1922 ggr
[eskils]
8/31/13, 3:27 PM

Namninsamling för katters rätt att leva!

Jag tror de flesta djurägare kan känna med djur som har det svårt, även om det inte är den sortens djur som man själv har hemma.

Sedan i våras pågår en viktig namninsamling för hemlösa katters rätt till liv:

Sluta avliva katter för mina skattepengar!

"Varje år dödas tusentals friska, hemlösa katter slentrianmässigt på order av våra Länsstyrelser. Detta sker utan att katterna först har undersökts och bedömts på ett professionellt sätt. Som försvar hänvisas ofta till studier som - efter kontakt med forskarna - visat sig vara misstolkade av länsstyrelserna."

Länsstyrelserna anser att katter som är lite rädda efter infångandet ska dödas! Om man ger katterna tid och vänligt bemötande så brukar den rädslan försvinna efter ett tag. Men Länsstyrelserna vill inte ge dem tid, och vill inte heller samarbeta med ideella kattföreningar, som har erfarenhet av rädda katter…

Gå in och skriv under och sprid protestlistan idag, så kan vi tillsammans hjälpa de drygt 100.000 hemlösa katterna och höja kattens status i samhället! Glöm inte att bekräfta din signatur via det mail du får till uppgiven e-postadress. Du kan vara anonym.

Namninsamlingen pågår till och med Hittekattens Dag den 1 september, dvs imorgon. Sedan överlämnas den till riksdag, regering, Jordbruksverket och Länsstyrelserna. Just nu har 8.371 djurvänner skrivit på listan.

Friska hemlösa katter har rätt att leva! Att vara rädd är ingen sjukdom!

(Hjälper till att sprida uppropet. Mer finns att läsa på t ex hittekatter.ifokus i tråden Stoppa Avlivningen av Hemlösa Katter!)

Annons:
[eskils]
8/31/13, 6:44 PM
#1

#0 Korrigering: Namninsamlingen kommer att fortsätta även efter den 1/9.

Det som händer nu är att beslutsfattarna och myndigheterna kommer att få ta del av namninsamlingen. Att den pågår, vilket syfte den har och hur stort gensvar den fått. Namnlistorna kommer även att skickas med. Sedan fortsätter vi och samla namn åtminstone till årsskiftet.

Ria74
9/2/13, 8:25 PM
#2

Självklart har jag skrivit på namninsamlingen nu 👍

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[eskils]
11/30/13, 4:01 PM
#3

Idag firas Kattens Dag i hela Sverige! KattHjärta Partajar 

Du kan hedra katten genom att skriva på namninsamlingen för att alla katter har rätt att leva, även de hemlösa katterna. Länsstyrelserna anser ju nämligen att dessa bortsprungna och övergivna katter, och deras ungar, ska infångas och avlivas, för skattepengar… Det finns många andra, civiliserade, sätt att komma tillrätta med problemet, och som tillämpas i andra länder.

Hittills har 10.862 personer skrivit på namninsamlingen i protest mot dödandet. Skriv på du också, och sprid listan till vänner och bekanta! Det är alldeles gratis och du kan vara anonym om du vill. Hjälp oss hjälpa! Tack på förhand - här är länken:

http://www.skrivunder.com/sluta_avliva_katter_med_mina_skattepengar

Och vill du läsa om EN GLÄDJANDE DOM häromveckan i Förvaltningsrätten i Göteborg, där katterna vann och Länsstyrelsen förlorade på alla punkter - då kan du läsa här:

http://www.djurensratt.se/om-djurens-ratt/nyheter/viktig-dom-har-fallit-i-trn-tvist

[[eskils_]]
4/17/14, 12:12 PM
#4

Hej igen djurvänner! Sol

Namninsamlingen går vidare för att vi ska få ett djurskydd värt namnet i Sverige. Inte mindre än 16.357 personer har nu skrivit på för att våra skattepengar ska användas till bättre saker än att döda friska katter. Skriv på du också om du inte redan har gjort det, och sprid insamlingen till vänner och bekanta! Du kan vara helt anonym om du vill. Kom ihåg att bekräfta i svarsmailet som kommer.

Namninsamlingen avslutas på valdagen den 14 september. Då kommer den att inlämnas till Länsstyrelser, Jordbruksverket och samtliga riksdagspartier.

Katterna tackar så mycket för din hjälp! HjärtaBlomma  Varje underskrift är viktig och kan göra skillnad.

Den tråd i hittekatter.ifokus som jag hänvisar till i #0 har stängts för att den blev full, och har ersatts av denna.

Här är länken till namninsamlingen.

Stort tack igen för din hjälp!!! Kramas

Asja
4/19/14, 8:37 PM
#5

Men vart ska alla hemlösa katter bo om de räddas till livet? Jag menar inte att länsstyrelsen gör rätt, jag undrar bara hur det rent ekonomiskt och praktiskt ska lösas med alla dessa katter. Jag har i min närhet en person där länsstyrelsen beslutat om omhändertagande alt avlivande av katter då personen har minst ett tjugotal som hen inte sköter om. Det är hemskt att se, katterna lider och trots beslutet händer det inte mycket.

[[eskils_]]
4/19/14, 9:51 PM
#6

#5 Var katterna ska bo är inte det primära med namninsamlingen. Det primära är att de får behålla livet! Och att kattens status höjs.

De flesta kan placeras till goda hem, betänk att det finns över 1 miljon ägda katter i Sverige, eftersom katten är det mest populära husdjuret. Så det finns gott om människor och familjer som vill ha katt.

En möjlighet är också att återföra katterna dit de kom ifrån och skapa en sk TNR-koloni där. Här kan du läsa om TNR: http://v3.goteborgskatthjalp.com/index.php/foervildade-katter-tnr/tnr

De skattepengar som nu används till avlivningar på löpande band borde istället användas till förebyggande insatser, som informations- och kastreringskampanjer. Där har Västmanlands och Gotlands Länsstyrelser redan kommit igång. På så sätt minskas tillflödet av nya hemlösa katter! 🌺

Man kan också tänka sig statliga katthem, som de har i Tyskland.

Enligt lag får man ha högst 9 vuxna katter hemma. Hoppas din granne får djurförbud om det är så illa som du skriver, och hoppas att Länsstyrelsen kollar så det efterlevs också.

Annons:
[[eskils_]]
4/20/14, 10:26 AM
#7

Hej igen Asja! Funderar om det inte är något du kan göra för att hjälpa de stackars katterna hos din granne. Det brukar alltid finnas något man kan göra, litet eller stort, för att lindra nöden. 💔

Du skulle kunna prata med personen och förklara att man inte får ha mer än 9 katter och att de måste vara av samma kön eller kastrerade, såvida man inte bedriver seriös avel. Kanske hen kan själv ordna med kastrering av några av dem, det skulle Länsstyrelsen se som ett plus i kanten. Då kanske hen kan få behålla de katterna.

Du skulle kunna hjälpa personen att städa upp och hålla mer rent. Ofta reagerar Länsstyrelsens inspektörer på att det finns bajs på golvet och luktar urin - och så dömer de katterna till avlivning! Det är ju ägarens fel att det inte hålls rent…

Du skulle kunna erbjuda dig att ta en eller flera av katterna till dig eller en bekant som har ett rum ledigt, åtminstone tillfälligt. Sök nya hem till dem genom t ex Blocket eller ställ dem i kö till något katthem. Obs kastrera dem först.

Om ägaren är mkt fattig skulle du kunna skänka ett par påsar sand till lådorna, så de får rent där åtminstone. Det finns sand i olika prisklasser. Kanske skänka en låda till, kattsamlare har ofta för få lådor. Det finns enkla plastlådor för några tior.

Fint av dig att bry dig! ❤️ Hoppas katterna kan få hjälp!

[[eskils_]]
4/20/14, 12:23 PM
#8

Hej igen! Vet ju inte alls hur det ser ut hos den person du talar om, men det är ofta så att djursamlare ger fel mat till sina djur, t ex brödkanter och matrester, varpå djuren blir svaga och mottagliga för olika sjukdomar.

Du/Någon skulle kunna tipsa om att katter är köttätare, och skänka hen t ex några burkar Mjau blötmat. Det är en av de bästa sorterna kattmat och finns i vanliga livsmedelsaffärer. Inte så dyrt.

Flera stora skålar med kallt rent vatten, bytes dagligen!

Du/Någon kan också tipsa om att det är viktigt för katter att ha från golvet upphöjda rena liggplatser, t ex ett bord med en hopvikt filt på.

Hör gärna av dig igen! 🌺

Asja
4/21/14, 9:00 PM
#9

Hen är inte frisk i huvudet och hotar alla som så mycket som nämner hens katter. Så nej, jag tänker, kan eller vill inte närma mig den personen överhuvudtaget. Detta blir myndigheterna tvugna att reda upp i. Det är hemskt synd om katterna men människan är hotfull, aggressiv och mentalt sjuk och oberäknelig. Det är tack och lov inte min granne..

[[eskils_]]
4/25/14, 10:40 AM
#10

#9 Vilken hemsk situation! Det är tyvärr ofta så att oskyldiga djur får plikta med sitt liv när människor gör fel.

Men du har tydligen varit där och sett hur katterna har det. Om nu personen får djurförbud och om du i framtiden får se att h*n skaffat nya djur så hoppas jag att du slår larm direkt, innan de blir fler!! 😡 Länsstyrelserna är tyvärr ofta dåliga på att följa upp sina beslut om djurförbud, det kan gå flera år mellan kontrollerna…

[[eskils_]]
8/16/14, 3:40 PM
#11

Just nu har namninsamlingen fått inte mindre än 17.946 underskrifter! Sol

Det är bara knappt en månad kvar tills namninsamlingstexten med alla underskrifter ska lämnas in till riksdagspolitiker och myndigheter. Vi har alla chanser att få ihop både 18.000, 19.000 och kanske 20.000 underskrifter tills dess. Ju fler underskrifter, desto mer lyssnar de på oss - och desto större chans har de övergivna och bortsprungna katterna att få leva!  Katt Det finns ju faktiskt andra sätt att minska antalet hemlösa katter än att döda dem på det bestialiska sätt som nu pågår…

Skriv på du också om du inte redan gjort det, och sprid namninsamlingen till alla sympatiska människor du känner. Du kanske känner någon, t ex äldre person, som inte har dator/mobil? Fråga honom/henne om du får skriva hans/hennes namn på listan också med din dator/mobil.

Du som är eller känner en reporter: försök få in en notis eller artikel om namninsamlingen i tidningen! Får idé

Stort och varmt TACK till alla som hjälper till att rädda katternas liv! Hjärta

Här är länken: 

http://www.skrivunder.com/signatures/sluta_avliva_katter_med_mina_skattepengar/start/6570

[[eskils_]]
9/7/14, 2:03 PM
#12

SISTA VECKAN nu innan namninsamlingen avslutas, söndag den 14 september.

Du har fortfarande chansen att med din underskrift stödja detta upprop för ett  djurskydd värt namnet - ett civiliserat djurskydd där katter får hjälp till ett gott liv istället för att dödas. Sprid gärna länken till djurvänner i din omgivning. Tack för hjälpen! Blomma

http://www.skrivunder.com/sluta_avliva_katter_med_mina_skattepengar

Just nu har inte mindre än 20.470 personer skrivit under. Hjärta

Upp till toppen
Annons: