Annons:
Etikettpälsvård-skötsel
Läst 2891 ggr
Asja
2014-04-15 13:11

Torrflagor, vad göra?

Morris har blivit lite flagig på ryggen bak mot svansen och det verkar klia, särskilt nattetid. Vad är det, är det vanligt och vad kan jag göra för att få bort det samt lindra klådan?

Annons:
Ria74
2014-04-15 14:06
#1

Allergi, eksem, torr i huden kanske? Vet att katter kan få något som kallas fetsvans då dom blir torra vid svansroten.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Asja
2014-04-15 14:19
#2

Hmm, ja det kan ju vara nästan vad som helst. Pratade med uppfödaren som tyckte jag skulle prova med exspot, för hon trodde det kunde vara Mjällkvalster. Nu när det ändå går mot fästingsäsong så skadar det ju inte att prova med det. Läste också någonstans om att linfröolja ska vara bra för hunden då den innehåller mkt omega 3 så det ska vi börja med att ge hundarna varsin tesked om dagen.

Ria74
2014-04-15 14:29
#3

#2 Låter som bra tips att börja med i alla fall. Blir det inte bättre så är det kanske veterinär som gäller.

Min förra hund, inte en cocker dock hade massor av allergier. Fick hon nytt foder blev hon alldeles rödprickig på magen och kliade sig som om hon fått loppor.

Vi behandlade med i princip allt innan vi kom fram till att det var allergi. Det är verkligen inte enkelt när dom inte kan berätta själv vad som är fel 🤔

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Asja
2014-04-15 16:27
#4

Hu, stackars vovve! Låt oss hoppas att Morris blir kvitt flagorna utan en massa dieter och allergier, han älskar ju mat i alla dess former :-)

Asja
2014-04-17 09:07
#5

Jag verkar ha fått en känslig liten kille. Droppade på Exspot igår kväll och inatt har han kliat där jag droppade på och varit orolig. Jag hoppades att det var något som skulle ge med sig efter ett tag, men vid fem gick jag upp och tvättade med lavendelschampo så vi fick bort medlet. Då somnade han om och sov gott ända till 8,30 och nu kliar han myyycket mindre. 

Dock tycker jag att han flagar mindre idag och jag funderar på om vi ska smörja med lite ringblomssalva i huden och se om han bara är torr. Den salvan är det enbart vax, fett och olja i så den är "ren".

SuperLimm
2014-04-17 10:17
#6

#5 Det kan du ju testa. Hjälper inte det kan det vara en bra idé att ta hunden till en veterinär för att få veta vad det kan vara..

Mvh Linn

Annons:
Asja
2014-04-17 16:55
#7

Ja det är nästa steg, veterinären alltså, för så här ska han ju inte behöva ha det. Gjorde nu som så att jag gned in honom med rapsolja där han flagar för att få flagorna att lossna och sedan tvättade jag honom med grönsåpa vilket jag läst skulle kunna lindra klåda i hundens hud. Nu avvaktar jag lite, ser om det gör någon skillnad. Annars blir det vet.

SuperLimm
2014-04-18 19:17
#8

#7 Risken finns att grönsåpa gör allt värre då det inte är samma PH-värde som hundars hud. Man bör aldrig tvätta sin hund i såpa utan använda ett bra schampoo och gärna balsam efter det som är gjorda för hund :)

Sen kan du även ge någon form av olja i magen, fiskolja brukar vara bäst men vegetabiliska oljor kan också funka.

Mvh Linn

Asja
2014-04-19 20:31
#9

Oljan och grönsåpan verkar (peppar peppar) ha fungerat för han kliar sig inte längre och flagorna är nästintill helt borta. Var och en blir salig på sin tro och jag brukar försöka med lite alternativa metoder ibland, ofta funkar de bra men ibland behövs "riktig" medicin. Huvudsaken är att hunden mår bättre, skulle han bli sämre ska jag ta honom till vet.

Ressu
2014-04-22 14:04
#10

Valpar kan lätt få "mjäll" speciellt då det blir lite för roligt, lite för spännande osv. Mao så är den stressrelaterad. Jag brukar ge åt mina unghundar laxolja som tillägg på maten.

En annan orsak till "mjäll" är att huden/pälsen är för torr och då brukar det hjälpa med ett fuktighetsgivande schampo, balsam eller balsamspray.

Hoppas han slipper "mjället" nu i framtiden.

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

 

Asja
2014-04-22 20:47
#11

Mjället och klådan är borta! Han får nu en tesked kallpressad linfröolja på frukostmaten samt en äggula två ggr/vecka, hoppas på att detta ska fortsätta hålla honom fin i pälsen. Vid närmare eftertanke hade det nog varit lite för mycket fart och fläkt innan mjällutbrottet, så det var kanske stress, som du säger, Ressu!

SuperLimm
2014-04-23 07:59
#12

#11 Skönt att höra att det är borta, hoppas det håller sig borta! :)

Mvh Linn

Upp till toppen
Annons: