Annons:
Etikettpälsvård-skötsel
Läst 1876 ggr
taylor__lambert
2014-05-28 10:35

Han ser ut som jag vet inte vad

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, min cocker på 4 år får aldrig sin riktiga cocker päls. När han kom till oss vid 7 veckors ålder (vet för ung, men det är en annan historia)  då hade uppfödaren rakat honom o.O Jag trodde att det skulle vara så men nu efter några år vill jag ju att han ska ha den fina pälsen som alla andra cockers får, men hans päls blir liksom extremt krusig och lockig, går knappt att få pli på det med massa päls medel, borstar gör jag dagligen men jag skulle vilja ställa ut honom bara en enda gång (om det ens går då han är för hög, kastrerad, fransysk och har bruten svans). Han är super go men han ser ju inte ut som en normal cocker!

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
taylor__lambert
2014-05-28 10:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

taylor__lambert
2014-05-28 10:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

..

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

taylor__lambert
2014-05-28 10:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

kan väl även tillägga att uppfödaren parade en eng cocker för utställning och pappan är mesta dels gjord för jakt (fast han är utställning cocker)

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Sjöstjärna
2014-05-28 10:46
#4

Är du helt säker på att det är de rätta föräldrarna? Det kan inte vara så att det finns någon annat ras inblandad i honom?

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

taylor__lambert
2014-05-28 10:48
#5

#4 Han är 100% Renrasig cocker, reggad hos skk och det är de flesta av hans släkt, dock saknas det en del uppgifter i 6:e generationen

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

SusannAlg
2014-05-29 14:41
#6

Låter konstigt när du skriver att uppfödaren rakat en 7 månaders Cocker… när dom är valpar har dom ju jättelite päls. Det är ju först senare som pälsen börjar växa. Min cockers päls är också lockig å superjobbig att få fason på… det blir tovor överallt. Det är mycket mer Pälsvård än jag räknat med. Speciellt öronen.

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

Annons:
isblixt
2014-05-29 15:06
#7

Rakas pälsen förstörs tyvärr strukturen på den och den blir lockig… Den största delen ska plockas för att behållas i fint skick. Jättesöt cocker förövrigt fastän han inte har den typiska cockerpälsen :)

taylor__lambert
2014-05-29 20:20
#8

#6 han var 7 veckor, jag har ju tagit redo på nu hur man sköter en cockers päls men eftersom den vart förstörd så vet jag inte ens om den går att rädda. Han var ganska fluffig när vi träffade honom vid 5v ålder, och jag hade hört att man ska raka cockern (men visste inte då att det endast var öron och hals, resten ska ju plockas) så jag trodde att det var så det skulle vara.

#7 tror du att om jag lämnar in honom på frisör salong att de kan rädda hans päls? Själv tycker jag att hans huvud är otroligt vackert så att fler tycker han är fin i övrigt känns mycket bra, tack :)

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

LuLeLo
2014-05-29 20:42
#9

Han påminner lite om min Lotus. De båda har väldigt vackra huvuden :). 

Hur ser han ut nu, har du låtit pälsen växa ut? Det låter som en god idé om du kontaktar någon trimmare som kan titta på honom och se vad som kan göras.

Tass Josephine

taylor__lambert
2014-05-29 21:01
#10

#9 Han fick hot spots så vetten rådde mig att raka ned honom, men nu så är snart pälsen en aningen längre än i bild #3 när den är fullväxt så blir det som bild #1 :) Jag letar som en tok efter ett bra trimm som är super duktiga på just spaniels och JRT raserna (eftersom ryckning är en jobbig taktik) men har inte hittat något bra ännu :/

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

LuLeLo
2014-05-29 21:32
#11

#10 Låt pälsen växa ut ordentligt så att trimmaren kan få något att arbeta med. 

Oftast är det cockeruppfödarna som kan erbjuda en bra trimning av cockern, så titta runt bland kennlarna i din närhet och fråga om de erbjuder trimning.

I din lokala cockerklubb kan du säkert hitta en trimlista på trimmare, ring till dem och hör.

Var noga med att kolla att de trimmar hunden på ett riktigt sätt, och inte rakar ner den igen. 

Lycka till!

Tass Josephine

taylor__lambert
2014-05-29 21:35
#12

#11 Inte tänkt på det där med klubben och andra uppfödare, tack :)

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Upp till toppen
Annons: