Annons:
Etikettsjukdomar-hälsa
Läst 2718 ggr
[ArtGeek]
2014-05-30 19:40

Min tik har Juvertumör

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla!

Kom just hem ifrån veterinären med min snart 9 år gamla cockertik Lajka.

Åkte in på grund av en knöl jag känt i juvret och uppmärksammad slöhet. Veterinären trodde med största sannolikhet att det var en juvertumör och såg att hon var skendräktig också och svullen i juvren. Hon hade även dålig reaktionsförmåga i baktassarna och funderade över om det kunde vara diskbråck? Dessutom hade hon tandsten på tänderna längst bak i munnen. Sedan tog veterinären blodprov som vi inte fått något svar på än hur det gick.

Sedan sa veterinären att vi skulle vänta ungefär 1 månad tills svullnaden efter skendräktigheten lagt sig och hoppas att knölen kanske skulle lägga sig av sig själv. Så skulle vi ta det lugnt med promenaderna och inte låta henne gå i trappor i ca två veckor och se om hennes bakben blev bättre.

Men annars kunde vi välja på dessa alternativ på operationer för att ta bort tumören:

  • litet ofarligt ingrepp och ta bort bara den lilla knölen som man känner, skicka på analys för att se om den är elakartad eller inte.

  • eller större farligare ingrepp och ta bort hela juvrena.

Nu undrar jag om någon här varit med om något liknande? Vad hade ni annars valt rent spontant att göra av dessa alternativ? Mycket tacksam för tankar och funderingar ni spontant får av det här.

Annons:
Ria74
2014-06-12 22:40
#1

Det är alltid tråkigt när våra vänner blir dåliga :(

Min förra hund, inte en cocker fick juvertumörer och blev dålig i bakbenen när hon var 10 år. Den veterinären vi gick till då gav henne metacam och kortison för att se om benen blev bättre vilket dom blev och vi avvaktade med tumörerna eftersom dom var små och inte påverkade henne än.

Hon levde ett par år till innan hon blev förlamad i benen och vi fick ta bort henne.

Spontant hade jag gjort det lilla ingreppet och plockat bort själva tumören bara.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[ArtGeek]
2014-06-20 19:13
#2

Tack för att du delar dina erfarenheter Ria74. Det betyder enormt mycket för mig att du gör det!

Det kommer bli det mindre ingreppet och ta bort tumören.

Min tik är också väldigt svag i bakbenen men min veterinär trodde det var diskbråck men inget tydde på det efter röntgen. Har aldrig hört från någon veterinär personligen än att hennes dåliga ben kan vara på grund av juvertumören.

Om det nu är så, kommer hennes ben bli bättre efter att vi tagit bort tumören? Eller är det bara medicinen som hjälper?

Upp till toppen
Annons: