Annons:
Etikettpälsvård-skötsel
Läst 8375 ggr
Asja
6/10/14, 9:38 AM

Valppälsfrågor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej på er! 

Morris är nu 5½ månader och ser ut som ett brunt får ;-) Han fäller inte ett hårstrå ännu så det kan inte vara dags att trimma honom ännu? Eller? Jag har antagit att när valppälsen lossnar så fäller de massor, att man får typ hela handen full när man tar i pälsen. Stämmer det?

Jag klipper under tassarna och i öronen, finns det något mer jag kan klippa/raka på honom i dagsläget utan att förändra strukturen på den framtida pälsen? Han verkar tycka att det är väldigt varmt med all päls.

Annons:
Asja
6/10/14, 9:39 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En bild på huvudet..

SuperLimm
6/11/14, 10:09 AM
#2

Jag tycker det märks mer när jag borstar/kammar hunden om den fäller eller inte. Du kan också testa att rycka lite päls på huvudet och se om den släpper lätt. Släpper den inte lätt så är den inte mogen att ryckas :)

Jag köpte en mars coat king (liknande denna: http://www.haromi.se/marscoatkingtrahandtag-p-877.html?cPath=5_162 ) och borstade pälsen på ryggen med när jag märkte att valppälsen började släppa och det funkade bra tycker jag :)

Mvh Linn

Asja
6/12/14, 8:13 AM
#3

När jag kammar/borstar honom släpper han typ 10 strån så det är uppenbarligen inte dags, pälsen sitter som berget på huvudet. Stackars lilla gubben, först svettas med all päls och sedan kommer matte och rycker och drar i pälsen ;-)

Jag har tittat på en sån där Mars Coat King men tyckte den såg ut som ett tortyrredskap, haha! Jag gissar att jag ändrar inställning till den när valppälsen släpper på riktigt och det är päls överallt!

Tack för ditt svar och för tipset om coatkingen!

SuperLimm
6/12/14, 9:11 AM
#4

#3 Ja när pälsen släpper ordentligt så kommer du älska den! ;)

Jag använder den fortfarande med jämna mellanrum, hunden är 5 år i höst :) Hon har rätt mycket ull i pälsen och coatkingen är superbra då :)

Mvh Linn

isblixt
6/12/14, 10:43 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Vi gjorde första trimningen på Lowa när hon var 9 månader gammal, då var pälsen mogen och släppte fint nästan överallt, det satt fortfarande lite hårt på bröstet. Innan det tog vi insidan av öronen och tassarna… Någon coat king har vi inte vågat använda oss av eftersom personen som trimmar Lowa trimmar bara med fingrarna på hela kroppen. Gick det inte att ta med fingrarna - då var det inte moget ännu att ryckas. Därför har Lowa fortfarande en väldigt slät ryggpäls som är i princip trimfri :) 

Vi märkte tydligt på Lowa att hennes päls var mogen för att trimmas, det låg inte stora tussar överallt men när vi borstade henne så lossnade det fint och fastnade i borsten. Pälsen var också sådär jättefluffig och ullig, mycket tydligare än när hon var mindre.

LuLeLo
6/12/14, 1:47 PM
#6

Nu snor jag tråden lite, men är det någon som vet hur man ska göra om man har gjort fel med valppälsen? Vi använda Coat King på Lotus troligen innan pälsen var riktigt mogen, och nu hälsade en trimmare att vi har skurit hårstråna. Vi ställer ut Lotus och då krävs det ju att de är ordentligt trimmade, men pälsen sitter som berg. Lotus är idag 16 mån. Tips på vad man ska göra?

Tass Josephine

Annons:
Asja
6/14/14, 4:42 PM
#7

#5 Oj, det måste ta tid att plocka hela hunden! Men det är ju perfekt om ryggen sedan blir nästan helt trimfri!

#6 Jag har ju inget råd att ge er, men jag hoppas verkligen att någon annan har, för det låter inte kul :-(

isblixt
6/14/14, 6:23 PM
#8

#7 Det tog lite tid ja ;) Fast inte så farligt ändå! 2½ timme tror jag, om jag inte minns fel. Huvud, rygg och ner på benen rycks för hand, sen effileras/klipps resten. Öronen rakas och behäng klipps t.ex. :) Rumpan och halsen rakas. Lowa är inte jättelätt att trimma men det är för att hon tycker det är fruktansvärt tråkigt att stå på trimbordet. Pälsen plockas utan protest från hennes sida! Hade hon visat att det gör ont hade vi fått leta efter en annan lösning… :)

#6 Det är nog bäst om du hör av dig till nån som trimmar cocker, t.ex. uppfödare eller liknande, det går ibland att rädda pälsen men det krävs både tid och erfarenhet för att få det att funka :)

Upp till toppen
Annons: