Annons:
Etikettövrigt
Läst 3759 ggr
Asja
2014-08-17 19:46

Har era cockrar kläder?

Jag undrar om ni har kläder och/eller täcken på era cockrar? Håller de värmen på vintern utan kläder? Jag funderar på att skaffa ett regntäcke mest för att minska på mängden blöt päls vid regniga promenader, men kan inte bestämma mig! Dessutom är jag grymt sugen på att sticka en hundtröja ;-) 

Vår drever har en stickad ylletröja som han får på sig efter jakt (han HATAR den tröjan och man får alltid gömma den väl annars massakrerar han den, haha) men den fyller ju ett syfte och jag vill inte klä på en hund som egentligen inte är i behov av det.

Annons:
Aniara14
2014-08-17 20:08
#1

Min personliga åsikt är att man ska undvika att ta på kläder på sina hundar om det inte är absolut nödvändigt av nån anledning. Cockerspaniels har ju gott om päls, ifall man inte trimmar ner den i onödan, och behöver därför inget extra för att hålla värmen.

Du kan väl sticka en tröja till dig själv istället, eller till nån annan människa i omgivningen, så får hunden fortsätta vara sitt eget naturliga jag.

Varför har den här sajten en Cavalier King Charles spaniel på bilden högst upp? Borde det inte vara en cockerspaniel istället?

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Asja
2014-08-17 20:14
#2

Hmm, det var ju lite det jag skrev, att om kläder inte behövs så vill jag inte sätta dem på hunden. Drevern måste hålla musklerna varma efter jakt, så i hans fall är det absolut nödvändigt.

Jag har också funderat över den där cavalier-bilden..

Aniara14
2014-08-17 20:38
#3

Hur kom du på den idén att en cocker skulle behöva varma kläder? Det har i alla fall aldrig jag haft en tanke på, i och med att dom redan har så pass mycket päls av naturen.

Om det däremot hade gällt en liten tunn och hårlös krake som Chinese Crested, så hade jag förstått det mycket väl. Dom små stackarna behöver väl ha en hel garderob med kläder för alla årstider och väder, skulle jag tro.

Din drever borde få en sån där heltäckande vadderad termooverall! Och raggsockar, snörskor och Lovikkavantar! Då skulle han säkert hålla sig varm och go efter arbetet!

Nej, jag bara skojar, ha ha! 😉En tröja får nog räcka för hans del. Om du försökte klä på honom allt det ovanstående, så skulle han nog skriva ett argt klagomejl till Djurens Vänner…

An ounce of prevention is worth a pound of cure

LuLeLo
2014-08-17 20:46
#4

Min cocker har inte behövt täcken eller kläder än, förra vintern fixade han utmärkt utan. Däremot skulle han behöva regntäcke, för min skull, för det blir så blött och besvärligt utan.

Tass Josephine

Asja
2014-08-17 21:13
#5

#3 Hur jag kom på idén? Ja, det är min första cocker och han är bara 8 månader ännu och har valppälsen kvar så jag tänkte väl att det var bättre att fråga än att inte göra det? Är detta inte ett forum där man kan få ställa alla sorters frågor, även de dumma? Jag upplever dina svar som något idiotförklarande  och jag hoppas verkligen att det inte är så du menar, bara för att jag ställer en fråga som för dig tycks självklar.

#4 Ja ett regntäcke  är mest för mig som människa i mitt fall också, det blir mindre blöt hund helt enkelt.

Knutte-love
2014-08-17 21:26
#6

Efter som jag fick ta över Danny ifrån min syster efter 1 1/5 år så har hon ofta haft täcke på honom. Så han är en riktig fryslort tyvärr. :P på vintern dem dagarna när det är tö så har jag en Overall åt honom. den används även när vi ska ut i skogen då det fastnar så mkt grenar i pälsen. Sen har jag även vanligt täcke åt honom, som används när det är kallt. och han visar att han fryser. men för det mesta så föredrar jag att inte ha täcke på honom. 🙂

Kramiz Amanda och Danny!

Medarbetare på Cockerspaniel.

 

 

 

Annons:
Asja
2014-08-18 08:25
#7

#6 Det är ju rätt smart att ha något på honom i skogen så man slipper kvistar mm, jag tänker också på vintern med snöklumpar i pälsen osv. Men det går väl inte att ha sele på dem när de har täcken/kläder? Morr drar som attan när han har halsband, men med selen (som inte är en antidrag) drar han väldigt lite. 

Jag tror vi kör på utan kläder tills vidare, möjligen då ett regntäcke.

Ria74
2014-08-18 09:58
#8

Angående bilden i headern så har jag påpekat det för grabbarna och skickat in alternativa bilder istället för den vi har nu. Men för tillfället är det inte så prioriterat med att byta bild så vi får stå ut ett tag till 🙂

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Ria74
2014-08-18 09:59
#9

Bella har bara en regnkappa som används när det är sjöblött ute. Annars brukar vi inte använda kläder, hon blir alldeles för varm.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Knutte-love
2014-08-18 17:26
#10

#7 Ja exakt. =) Jag har samma problem med Danny. Men det börjar lugna sig som tur är. 🙂 När jag har Overallen eller Hurrta täcket på honom så har jag en vanlig sele. och sen har jag ett annat täcke som, jag har över hans VGW-sele. Då VGW:n ska sitta under täcket eller vad dem har på sig då den hjälper bara då. 

Sen får man ju prova om hunden reagerar på att man kan dra mera om man har ett täcke och selen ovanpå.   Danny har inte förstått det så det funkar att ha selen på för mej. 🤪

Det tycker jag låter som en bra ide. Det är så drygt att behöva ha täcke på dem. dem är ju endå hundar. 😉

Kramiz Amanda och Danny!

Medarbetare på Cockerspaniel.

 

 

 

Asja
2014-08-19 06:40
#11

Tack för era svar! Det kanske blir ett regntäcke, , funderar på att sy ett själv 🤪

Banankola
2014-08-19 11:11
#12

Min Snöboll har ett regntäcke med avtagbart foder. Brukar använda det nästan hela höstarna/vintrarna (då det är kallt och blött dvs). Jag har iofs en cocker som är rätt nerklippt pga vi går mycket i skog och att han rullar sig i div KONSTANT. Ofta är vi ute länge höst/vinter plus att täcket har bra reflexer. Tycker att du ska se hur din hund reagerar på att ha täcke på sig (skönt att slippa torka ihjäl sig efter varje promenad). Sedan är det ju din hund, vill du sticka en tröja till denne så gör det :) (sorry för långt svar;))

isblixt
2014-08-19 20:26
#13

Vår cocker har ett regntäcke som används vid promender i regn och ett vintertäcke de gånger det är riktigt kallt ute. Hon visar tydligt att hon trivs bättre med vintertäcke när det är kallt så då får hon mer än gärna ha det. :)

Annons:
SuperLimm
2014-08-20 14:35
#14

Min cocker har ett regntäcke som har bosatt sig på dagis då de är ute betydligt mycket mer med henne när det regnar än vad jag är. Det tar sån tid för hunden att torka och när hon är blöt blir hon lätt kall. Hon är rakad under magen och ner på insidag av benen. På vintern har jag en onepiece i fleece för att hon inte ska få så mycket snöbollar i pälsen men alla täcken är gjorda för hanhundar så det funkar inget vidare tycker jag. Hon har inget emot att ha täcke på sig.

Mvh Linn

Kapten Haddock
2014-08-21 20:41
#15

Mina cockrar har täcke på när det är riktigt kallt ute, Har även regnoverall men den används bara vid utställning om det är blött ute =)

Feelicia
2014-09-18 12:44
#16

Jag har en kortklippt Cocker som får ha täcke på vintern.

Whippet
2014-10-02 18:42
#17

Varför skulle man ha kläder på cockern den har ju så mycket päls!?  Kanske en reflexväst eller regn-vintertäcke går bra men.. Kläder!?

I'm out Vilar huvudet i handen

SuperLimm
2014-10-02 18:45
#18

#17 läser du svaren i tråden har du många bra svar till varför ;)

Mvh Linn

Viccan92
2014-10-02 22:29
#19

Min amris frös väldigt lätt så blev ofta dubbla lager på vintrarna. Det var enda gången han ville upp i knäet för att få värme.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Upp till toppen
Annons: