Annons:
Etikettpälsvård-skötsel
Läst 1550 ggr
LuLeLo
8/22/14, 9:30 PM

När är pälsen plockmogen?

När är pälsen hos cockrar lättast att plocka, efter valptrimningen då?

Jag har berättat om mina svårigheter med Lotus trimning förr, men på nått sätt har jag lyckats hålla pälsen i hyfsat bra utställningskondition. Nu börjar det dock komma lite för mycket hår, men när jag försöker plocka på ryggen sitter den förstås som berget (endast några få hårstrån lossnar vid upprepade plockningar av handen). Så inför framtida trimningar undrar jag om jag kan få lite fler tips och råd.

Ska man plocka innan eller efter bad, eller vid nån speciell tid på året, eller då pälsen beter sig på ett speciellt sätt? Kan man plocka året runt, varje vecka/dag, eller är det bara när pälsen typ fäller?

Tass Josephine

Annons:
SuperLimm
8/27/14, 7:19 AM
#1

När pälsen släpper lätt kan du plocka, du kommer känna skillnaden :)

Mvh Linn

LuLeLo
8/29/14, 10:54 AM
#2

#1, Det är just det jag inte har gjort… Ändå fick jag bort två nävar hår igår, det satt ju inte stenhårt, men hårt :/. Suck.

Tass Josephine

SuperLimm
8/29/14, 11:32 AM
#3

#2 Jag tycker också det är svårt att känna faktiskt. Men jag brukar "ställa" pälsen upp och sen ta de strån som är längst, de brukar släppa väldigt enkelt. Jag plockar dock mest på nosryggen, upp mellan ögonen och en bit upp på huvudet, resten är för svårt tycker jag. Ibland tar jag på mig såna fingerkondomer och drar lite i pälsen på ryggen och ner på sidorna men jag känner mig så osäker på hur man faktiskt ska plocka håret där.

Mvh Linn

isblixt
8/29/14, 9:35 PM
#4

Gör det enkelt för dig själv och hunden och ta honom till en som trimmar cockrar :) Jag gör bara enklare saker själv, resten låter jag nån som kan det där bättre än mig. Vår hund blir trimmad med bara några veckors mellanrum nu under utställningstider och även om det är kort tid mellan gångerna så är där alltid päls som är plockvänlig.

Upp till toppen
Annons: