Annons:
Etiketttävling-jakt
Läst 2022 ggr
Knutte-love
2014-09-28 19:49

Danny och jag ska tävla för första gången.

Tjo! Igår fick min syrra mej till att jag ska tävla Rallylydnad den 25 oktober. 😮Alltså om ungefär en månad.  Jag är livrädd.. 😕 jag har aldrig varit ut på en tävlingsbana innan och Danny har aldrig tävlat. (Danny har bara ställts ut) Detta på grund av att jag varit för feg och att Danny inte haft någon som kan tävla med honom.   😛

Så idag tränade vi för första gången på alla moment som är med i nybörjarklassen. Vi gick även våran första bana. Det gick bättre än förväntat och fokusen va på mej så gott som hela tiden. vilket jag inte trodde att Danny skulle lyckas fixa med störningar runtomkring. Det va dock ingen komplicerad bana utan  en väldigt enkel bana för 3 nybörjare som vi är. 🙂 

Min fråga till er som kanske tävlar eller har provat på Rallylydnad med era hundar, är hur kommer man ihåg banan när man ska tävla? Det är jag mest orolig över just nu. 🤪 Tacksam för alla svar jag kan få 😃

Kramiz Amanda och Danny!

Medarbetare på Cockerspaniel.

 

 

 

Annons:
LuLeLo
2014-09-29 19:56
#1

Gud vad kul! Klart ni ska tävla! Jag minns att jag läste att ni tränade hundsport för ett tag sen, men att du inte ville tävla, och jag tyckte att det var knas. Klart man ska tävla!

Det kommer bli jättekul, o rally är en sån härlig sport så går det dåligt är det inget att beklaga sig över! Ingen bryr sig (alla bryr ju sig bara om sina egna resultat) och du får helt enkelt ett kvitto på vad du behöver träna mer på.

Jag har tävlat två gånger nu med debut för 2 veckor sen. Första gången fick Lotus och jag 64 poäng, andra 78.
Banan kommer du ihåg ganska enkelt genom att ni får gå banvandring innan tävlingen börjar. Då går först domaren runt med hela tävlingsskylten och visar hur banan går väldigt noggrant. Sen är det egen banvandring (då du själv får gå banan) i ca 10 minuter. Det är absolut lagom med tid för att tänka igenom hur man ska göra. 
Förutom detta får man dessutom en lapp på banan eller så får man titta på banan uppklistrad på en stolpe eller nått. Så du kan plugga in den medan du väntar.

(Under banvandring får man inte ha med sig vovven)
Sen ser du ju vad du ska göra på nästa skylt medan du går till dem, iom att de är så tydliga bilder på skyltarna.

Det kommer gå finfint! Repetera de skyltar ni känner er osäkra på, läs igenom regelboken och tänk på att samla fötterna!

Stort lycka till! Väntar mig uppdatering om hur det går!

Tass Josephine

Knutte-love
2014-09-30 00:23
#2

Ja, det kommer nog bli roligt bara jag kommer dit =)  Exakt. den inställningen har jag haft ett tag, men hoppas att den kommer att ändra sig sen 😃

Jo, det är lite av min tanke också, därför är det nog en bra start. 🙂 Låter bra att man får det!

Okej. Det va inte så dumt 🙂

Jaha okej, ja men då finns det en chans att komma ihåg den 🙂  okej, då försår jag lite mera 🙂 

Ne, det förstår jag. hehe jo, men jag är väldigt osäker på Höger och vänster, så jag hoppas att skyltarna kommer sitta skapligt bra till tävlingen. 😉 Okej, jag har inte läst några regler eller något än. men ska hitta ro till det och göra det 👍 

Tack! Absolut det kommer att komma 😃

Kramiz Amanda och Danny!

Medarbetare på Cockerspaniel.

 

 

 

Ria74
2014-10-01 10:47
#3

Vad kul! Det kommer att gå hur bra som helst 👍

Tänk dig att det är en bra erfarenhet för er hur det än skulle gå. Gör ni fel så är det ju inte hela världen.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Knutte-love
2014-10-02 21:53
#4

Ja, jag hoppas det 🙂 

Jo det är så jag tänker 🤪 Det får gå som det går 👍

Kramiz Amanda och Danny!

Medarbetare på Cockerspaniel.

 

 

 

Knutte-love
2014-10-25 19:13
#5

Nu är dagen över! det va roligt att kunna göra något med Danny. 😃

Vi va anmälda till 2 tävlingar på en dag. (En på förmiddagen och en på eftermiddagen) Förmiddagstävlingen gick som förväntat kan man säga. 😛 Mkt känslor som kom och lite fel. Först vart jag Diskad. (en kompiskollade på papperet innan hon gick till sekretariatet med dem(förbjudet men hon va nyfiken vad vi fick för poäng 😂 )) Så hade inga förväntningar. men när jag hämtade papperet så fick vi 50p och kom på 25 plats av 30.(alltså inte Diskad) Så vart super nöjd med min och Dannys allra första tävling. 😃 

Hade lite mera förväntningar på eftermiddags tävlingen. Men vi bytte domare, så både tankesättet på domare och bana byttes. Men jag va så himla nöjd när jag klev ut ifrån banan, så mkt förväntningar hade jag. Men fick tyvärr bara 47p och hamnade på 20 plats av 30.  Min syster och hennes kompisar förstod inte hur jag kunna få så lite poäng. Men snabbt insåg vi att hon va mkt hårdare hur hunden betedde sig och rörde sig. Men med tanke på att Danny och jag va lika trötta i huvudet så är jag endå riktigt nöjd med resultatet jag fick. 😉

Så är riktigt nöjd över dagen och är sjukt stolt över både mej och Danny som klarade detta! 🥳 Känslan att ha vågat tagit detta steg tillsammans med massa andra som stöttat mej är sjukt roligt ska ni veta 😃 Dock vet jag inte om detta va något jag kommer att fortsätta med. Träna kommer jag absolut inte sluta med. Men det kommer nog ta sin tid att tävla nästa gång. då det är mkt som saknas som skulle behöva fixas för både mej och Danny. 🙂

Kramiz Amanda och Danny!

Medarbetare på Cockerspaniel.

 

 

 

LuLeLo
2014-10-27 19:02
#6

#5 Vad härligt att du är så nöjd och glad med dina resultat!
Lotus och jag har också tävlat en del, och inte heller vi har blivit godkända alla gånger. Det är skönt att se att fler får lite lägre poäng :). Kul med framstegen i alla fall! :D

Tass Josephine

Annons:
Knutte-love
2014-10-29 13:03
#7

#6 Absolut! 

Man kan inte alltid bli godkänd 😉 

Absolut. jag är glad att jag inte kom sist. :D

Kramiz Amanda och Danny!

Medarbetare på Cockerspaniel.

 

 

 

Upp till toppen
Annons: