Annons:
Etikettpälsvård-skötsel
Läst 4458 ggr
pernillaoscarsson
2014-10-29 19:25

Klipper ni som en cocker?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Som rubriken lyder, hur klipper ni era vovvar? Rastypiskt eller bara lite hur som?

Jag klipper Bazze själv och är väl inte direkt kunnig på det. Jag trimmar ansikte och öron och klipper ben, mage och svans. Han har fortfarande hängig päls på magen, mycket päls på halsen och frambenen och en yvig svans. Men rastypiskt vågar jag inte påstå att det blir.

Jag upplever dessutom att många människor inte ser att Bazze är en cocker spaniel. Väldigt ofta så kommer någon snubbe fram och frågar vilken ras han är eller ifall han verkligen är en cocker. Ifall det beror på klippningen, färgen/teckningen eller de icke så hängiga ögonen vet jag inte.

Så ni som inte klipper rastypiskt, får ni med samma fråga?

Första bilden är han nyklippt andra bilen en vecka innan klippning :P

Annons:
Tjeja
2014-10-29 19:29
#1

Jag förstår inte… tycker han ser ut som en cocker på båda bilderna och skulle aldrig tro något annat… då är jag själv inte kockerägare eller kunnig på raser alls.

Jag tror det står mer för den mannens egna kunskaper (brist på) om hundar och hundraser i så fall..

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

pernillaoscarsson
2014-10-29 19:42
#2

Jag tror inte heller att jag skulle ta miste på en cocker, även om den inte skulle vara renrasig. Men eftersom det är flera människor som frågar samma fråga så börjar jag undra :P  I ett fall var det en kvinna som frågade, det visade sig att hon själv hade haft en cocker. Hmm :P

Ria74
2014-10-29 20:01
#3

Håller med att han ser ut som en typisk cocker. Tycker han ser välklippt ut också.

Dom första gångerna fick vi Bella klippt efter konstens alla regler, men numera klipper jag själv. Det blir bra mycket billigare eftersom hon har en päls utan dess like, den växer som ogräs 😉

Men jag har också varit med om att folk frågar vilken ras hon är. Har mest tolkat det som att dom inte är så kunniga på olika raser.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

isblixt
2014-10-29 21:28
#4

Vår cocker trimmas i utställningsfrilla eftersom hon ställs ut. :)

LuLeLo
2014-10-30 11:10
#5

Samma som  #4, jag håller min cocker i utställningsfrissa med iom utställningar. Eller ja, så gott det går, är inte vidare kunnig (det är min första cocker).

Jag tycker att det är lite synd när man rakar ned cockern. Det är ändå en pälsras och då får man bli beredd på lite pälsarbete, plus beroende på hur man rakar så kan man ta bort hela hundens rasprägel. Dock förstår jag att man gör så om hunden är gammal, har någon sjukdom, eller verkligen otroligt superdupermegaförfärligthemsk päls.

Din vovve TS är dock jättefin! Jag tycker att du håller pälsen i fin kondition och absolut att den är rastypisk! Visst, om du skulle ställa ut honom så skulle det krävas lite ändringar i trimningen, bl.a rakning av hals och klippningar av behäng osv, men han ser fortfarande ut som en cocker! De som har undrat eller sagt att han inte gör det var nog inte särskilt hundkunniga ;).

Tass Josephine

Asja
2014-10-30 14:15
#6

Eftersom maken jagar får vi ibland frågan om Morris är en vachtelvalp ☺ han är ju brun och påminner kanske om en vachtel. Dessutom är han ju så ung, bara 10 månader, så han valpbusar ju för fullt fortfarande. Jag var till uppfödaren och fick hjälp med att plocka av valppälsen och hon visade hur jag skulle klippa och så, men jag är inte så skicklig än, så hundkraken ser ut därefter. Snart har jag tänkt korta fanorna och magpälsen rätt kraftigt inför snön. Jag har inga utställningsambitioner så jag kommer nog att trimma som jag tycker är praktiskt för både Morris och mej. Utom öronen, jag äääälskar cockerns långa öron ☺

Annons:
taylor__lambert
2014-12-02 00:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#7

Jag måste numera hålla min kille nedrakad då han får återkommande kvalster som veterinären inte lyckas bota, de föreslog att ha honom kort klippt och det har funkat men han ser ju inte ut som en cocker och jag blir ju lite chockad när folk faktiskt ser att han är det 🤪 kan även tillägga att på somrarna har jag fått åka in akut då han inte tål värme alls därav en anledning varför jag haft det på somrarna förr.

saknar hans fluffiga fina päls, nu ser han gammal och grå ut, han har blivit extremt grå antagligen pga allt rakandet :/ han har blivit… vågar jag säga det… ful.

En bild som han ser ut nu och en annan när vi precis kommit hem ifrån ett mysigt lerbad, men mycket päls hade han då!

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

pernillaoscarsson
2014-12-02 01:41
#8

Klart man ser att det är en cocker :) Nog ska de ha längre päls, men ful är han inte ;)

Tjeja
2014-12-02 09:46
#9

Håller med #8 förstår inte varför det ska vara så svårt att se att det är en cocker???

Tycker personligen att cockrar är lika utpräglade i sitt utseende som pudlar, och en pudel ser man ju lätt att det är en pudel oavsett dess frisyr.

Och vad gäller söthet.. hur kan du säga att han är ful? Han ser lite magrare ut, men titta på ansiktet och ögonen… gosh frisyren är kanske inte snyggast.. men vovven är ju lika underbart söt i alla fall! *smälter* Den nostryffeln vill man ju bara pussa på juh! 😍 Dessutom måste det ju vara skönare utan den stora lurviga pälsen på sommarhalvåret oavsett ohyra eller inte. ❤️

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

taylor__lambert
2014-12-02 10:02
#10

Han är inte ful så, men tycker att det är fult med att han har blivit så grå, tom vit och tappat all lyster i pälsen, känns som om hans ska gå ifrån svart till blue roan. Får förvisso fortfarande höra att han är super mjuk och len men jag saknar den glansiga svarta pälsen. Som tur är så har han sån charm att han nollar fulheten och tar över med sin stora nos och knäpphet ❤️

 Många brukar fråga om det är en liten flatte valpis jag har för han beter sig valpigt när han är nedklippt, ja jo, det är en valp… på fyra år… men jag förstår hur dom tänker han är ju enorm för att vara cocker så det är väl därför ingen riktigt alltid ser det i honom. Roligast var nog när jag fick höra att han var en farlig dobermann 😂

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Tjeja
2014-12-02 10:55
#11

Dobberman???? 😂… Den personen visste nog inte hur en dobbe ser ut alls… (å vadå farlig? det beror ju helt på hur de är uppfostrade.. ytterligare ett bevis för personens totala okunskap ha ha)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Emel
2014-12-02 19:57
#12

Rakar min cocker några ggr om året så hon ska kunna vara ute i skog och mark vilken årstid/väder det är :)

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

taylor__lambert
2014-12-04 15:16
#13

#11 ja, och då var han bara 11 månader. Men märktes att personen i fråga var lite berusad men ändå 😂

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
exitingsvillemo
2014-12-16 07:57
#14

Jag har aldrig haft en engelsk cocker, men en amerikansk och honom fick vi hålla nerrakad pga fukteksem som kom, som ett brev på posten, så fort pälsen blev för lång. Då var vi ändå noga med att torka/föna honom varje gång han blivit blöt.

Denna hund hade förutom våteksem, stora problem med öronen (för trånga hörselgångar) och epilepsi, så vi bodde mer eller mindre hos veterinären med honom…
Vet inte om det var ett resultat av dålig avel, men kenneln är fortfarande igång, dock med annan ras nu.

Skulle så gärna vilja ha en amris igen, men vet inte om man vågar när man haft en som oftare var sjuk än frisk =(

Upp till toppen
Annons: