Annons:
Etikettövrigt
Läst 1947 ggr
Lisley
11/5/14, 8:49 PM

Är en cocker en "smart" hundras?

Hej Jag hoppas ni inte tar illa upp nu alla cocker ägare.. Har en vän som ägde en cocker under ca 1år, men gjorde sig av med henne för att hon var " otrolig korkad". Så min fråga är hur väl detta stämmer? Anser ni att era hundar är smarta?

Annons:
LuLeLo
11/6/14, 10:25 PM
#1

Uhm, det beror på hur man definierar smart.

Jag skulle säga att Lotus, min utställningscocker på snart 2 år, är arbetsvillig, älskar all träning, och har stort engagemang i att lära sig. Men han blir ganska lätt frustrerad om svårighetsnivån inte är rätt i inlärandet, vilket försvårar för honom att lära sig saker.

Tass Josephine

Knutte-love
11/8/14, 3:58 PM
#2

Jag har alltid sagt att Danny är korkad. Enda tills han överbevisade mej. 😉

Danny visade sej himla osmart tills jag började undersöka hur osmart han va.  Då va han helt enkelt en fruktansvärt smart hund. 😛

Kramiz Amanda och Danny!

Medarbetare på Cockerspaniel.

 

 

 

AWES0ME
11/13/14, 6:39 PM
#3

Min hund är fruktansvärt smart! 😃

taylor__lambert
11/15/14, 3:23 PM
#4

Hundar är individer precis som människor, klart att vissa är smartare än andra och olika arbetsvilliga inom varje ras. Min cocker är EXTREMT lat, men gör vad som helst för en bit Godis och ibland överträffar han mig… som att öppna dörren och rymma. XD

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

isblixt
11/15/14, 11:53 PM
#5

Min uppfattning är att de är smarta, men envisa. :) De kan mycket väl anses vara korkade men är egentligen väldigt smarta… just för att de är så envisa ;)

pernillaoscarsson
11/16/14, 12:02 AM
#6

Korkad? Hm.. han må gå in i lyktstolpar och staket för att han är helt koncentrerad på att nosa i gräset, men korkad är han inte. Jag vill säga att han är väldigt intelligent. Kanske inte på de plan jag hade hoppats på, han kan t.ex. inte så många trix då varken jag eller han haft tålamod med varandra. Han är inte smart då han ofta gör om misstag. T.ex. äter olämpliga grejor som innebär att han mår pyton.

MEN, jag tror att han är så intelligent att han kan prioritera vad som är viktigt för honom. Att ligga på kommando är ingenting han finner är kul, bara frustrerande. Vill han ligga ner så kan han välja det själv. Ber jag honom om det så vet han att det är för att jag ska belöna honom. Så varför inte bara sno godiset från min hand? Mycket enklare, missnöjd matte, lycklig hund! Bazze prioriterar alltid allting ätbart. För visst byttes väl kylen ut till en sådan med trampa bara för att underlätta för Bazze att öppna kylskåpsdörren? Varför sitta och vänta på gott när man själv kan öppna och dessutom välja helt själv vad som skulle ätas?! Och det här med att äta dumma saker som t.ex. kattens matskål eller gammelmattes pajform, det "belönas" ju alltid med en god burk med sparris. Och sparrisen finns ju i det där skåpet så lika bra att springa bort och sätta sig där på en gång efter att olydigheten utförts.

Listan kan göras lång på listigheter Bazze har utfört. Kanske inte listiga i våra ögon, men ur cocker spaniel perspektiv så är de genialiska!!

Dessutom, att göra sig av med en hund för att den är "korkad" visar väl bara på hur korkad man själv är? :(

Annons:
lisinda
11/23/14, 1:25 PM
#7

jag kallade min Bella för blondin Bella. För hon kunde göra lustiga saker. Men hon var inte dum heller. Jag såg henne som en smart hund bara att hon gjorde till sig lite grann, vilket jag anser att de flest cockrar gör

Lev inte i då tiden eller framtiden, gör som hundarna och njut av nuet! http://bloggbybella.se/, https://www.facebook.com/starkreumatiker  medarbetare cockerspaniel ifokus   

wesdi
11/24/14, 1:18 PM
#8

Jag har nu mest erfarenhet av jaktvarianten (jaktcocker). Upplever inte de som korkade, utan tvärtom. Rejäl arbetsmotor,  gillar att arbeta, snabb att lära sig  både rätt och fel.
Mycket will to please.

Sedan bor det ett antal rävar bakom varje cockeröra… vilket man inte ska glömma.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Ria74
11/24/14, 3:38 PM
#9

Jag skulle säga att Cockers är överlag väldigt smarta hundar. Dom har enormt mycket egen vilja och kan hitta på både det ena och det andra dock.

Sen finns det såklart mer och mindre smarta hundar precis som det finns mer och mindre smarta människor. Men jag skulle inte vilja kalla dom korkade.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Upp till toppen
Annons: