Annons:
Etikettbeteende
Läst 1685 ggr
AW7
2014-11-06 16:08

Skaffa cocker!

Hej! 

Jag ska skaffa en Cocker Spaniel tik på 5 år nästa veckan. :)

Så nu söker jag lite tips inför introduktionen till hennes nya hem! Vill tillägga att det är första gången som hon blir omplacerad. 

Hemma har jag en innekatt som är van hund och även hunden är van katt sedan tidigare. Det jag funderar på är om man ska låta katten vara hemma när hunden kommer dit eller låta hunden få komma dit och känna kattens doft för att senare införa ett möte när doften känns bekant? 

Har ni andra värdefulla tips tar jag tacksamt emot dem!! 

Mvh

Annons:
Knutte-love
2014-11-08 15:53
#1

Jag har inga bra tips hur du  kan göra.  :P

Jag hade låtit hunden gå runt i lugn och ro och få dofta på allt och undersöka det. Kanske vara med och visa vart vattenskålen och kanske matskålen är. Men sen att hunden fick gå runt själv. 🙂

vi har två katter här hemma. och när vi tar in en ny hund så låter jag katterna vara inne om dem är inne, och ute om dem är ute. Jag tycker det känns taskig att skicka ut katten bara för att det kommer in en hund. 🤪

Kramiz Amanda och Danny!

Medarbetare på Cockerspaniel.

 

 

 

pernillaoscarsson
2014-11-16 00:10
#2

Du behöver kanske inte placera dem intill varandra det första du gör utan låt dem träffas. Se bara till att vara med vid mötet så att du kan hålla vakt. Även om katten är van vid hundar sedan tidigare vet man aldrig hur den reagerar på nya. Kanske du kan dela av så att katten kanske befinner sig i ett rum med galler i dörren vid första mötet för att se hur den reagerar? Går det bra då så kan du ju ta bort gallret. Går det inte bra så kan du ju avvakta lite. Antingen låta hunden vara i ett rum eller katten. Men tror inte det ska bli några problem. Hunden kan dock få sig en örfil ifall den kommer för nära, men det lär den sig av. Se bara till så att det inte går hål.

Jag har själv två katter som hatar hundar, ibland tar jag hit min hund som bor hos mamma, det går helt ok, de håller sig ifrån varandra. Hunden fick en örfil då ena katten var unge så han vet att han ska hålla sig borta. Ibland tar min kompis med sig sina två hundar, då är det katterna som håller sig ur vägen då hundarna är lite väl på.

Emel
2014-11-27 06:26
#3

Uppfödaren till min ena hund indroducerade sin första hund till katten genom att sätta katten på en stol/bord sedan med en mentalt och fysiskt trött hund (ej flåsande av värme/trött) i koppel sakta gå mot katten med vovven. De nosade på varandra, katten örfilade vovven sen var det frid å fröjd.

Hört andra göra samma.

Själv träffades min mammas katt och min cavaliervalp i trädgården och min lilla bebis blev lite rädd för megastora tigern, hon tycker fortfarande katten är läskig.

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

Upp till toppen
Annons: