Annons:
Etikettsjukdomar-hälsa
Läst 2446 ggr
taylor__lambert
2014-11-15 15:20

Vad är det för typ av ögonproblem?

(Inlägget finns på flera ställen på iFokus och FB men vill höra ifrån så många som möjligt vad det kan vara då detta börjar bli värre och värre)

Har en liten fundering angående min hunds ögon. Vill veta om någon kanske vet vad han har och vad jag ska be veterinären titta efter.

Min Cocker spaniel är 4 år, ögonlyst UA, varje gång de lyst honom i ögonen så har inte veterinären sätt något på hornhinnan, men när han var ca 1/1½ år så vart han riven över ögonen av en katt. Han visar tecken på att han ser dåligt, kan gå in i väggar, han ser inte alltid mig och har gjort utfall emot mig, gör utfall emot hundar och människor som kommer fram utan förvarning eller bara passerar och ser "annorlunda" ut. Blir rädd för föremål ute som är helt vardagliga, som tex en papperskorg.

Jag har själv tittat på hans ögon varje dag sedan det att han började uppvisa problem med synen, förr såg jag ingenting men nu ser jag tydligt att någonting är där. Det är som grå/blå fläckar på hinnan och de syns bara i visst ljus. Jag har använt mig av ögonrens och han ser bättre men inte tillräckligt bra och jag vill inte medicinera honom vardagligen med det då jag tycker att det har blivit värre med de grå/blå fläckarna. Fläckarna sitter på båda ögonen, vid pupillen.

Någon som haft en hund med liknande? Eller någon som vet vad det an vara?

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
LuLeLo
2014-11-15 19:25
#1

Har ni kollat ögonen hos veterinären nyligen?

Tass Josephine

taylor__lambert
2014-11-15 23:11
#2

#1 Tror att sist dom lyste i ögonen som en vanlig grundundersökning var för ett år sedan men det var hos en veterinär som inte tyckte att jag skulle ta prover på en trolig cysta så litar inte på hennes ord. Ska försöka hitta någon bra vet snarast där de följer mina önskemål.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

pernillaoscarsson
2014-11-16 00:15
#3

Har du varit hos veterinär efter att du upptäckt de grå/blå fläckarna? Eftersom att han verkar se dålig och du upptäckt dem så verkar det ju som om han har nedsatt syn. Sedan om det beror på skadan han fick av katten kan jag inte svara på. Dock borde ju veterinären sett ifall han haft en skada på hornhinnan. Har de bara lyst honom eller har de lagt i sådant där medel som färgar hornhinnan så att man kan se skador som man inte ser annars?

Ifall det skulle vara en skada på hornhinnan kanske det är försent att läka det då det gått så länge. Men annars finns det ju en salva man kan få utskriven av veterinär som fungerar super. Har själv gett den till både kanin och hund med bra resultat. Fucithalmic heter den.

taylor__lambert
2014-11-19 08:46
#4

#3 de gånger som de har lyst honom har de bara använt lampa, inga medel och det har varit i samband med andra veterinär besök så kan ju va som så att de inte kollade extra pga det.

Själv hoppas jag ju på att de kanske kan fixa den, men även om de inte kunde det så gör det ingenting för mig. han ser någorlunda bra, får lite bättre syn om man använder ögonrens vet dock inte om det är så bra i längden.  man vill ändå ha en riktig bekräftelse att något är fel, eller något är helt ok.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Upp till toppen
Annons: