Annons:
Etikettot-tråd-off-topic
Läst 1108 ggr
taylor__lambert
12/1/14, 11:49 PM

MH test?

Funderar på att göra ett MH test på min grabb, bara för att se vart han ligger inom de olika områdena. Vad tycker ni? Har kollat på sbktavling.se och hittat några som jag kan tänka mig gå på.

Vet att min hund har haft mycket problem förr, men nu mera kan han stå ut för det mesta och ändå lyckas skaka bort otäckheter och glömma väldigt fort vad som hänt, i dags läget visar han inga tecken på aggressivitet som han gjorde förr. Men som sagt vill bara veta hur han ligger. Har inte lyckats hitta BPH nån stans därav valet MH.

Men vad tycker ni, bra eller dåligt att göra på cocker? Någon som vet vad det kan kosta ungefär?

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
LuLeLo
12/2/14, 4:22 PM
#1

Jättebra tycker jag! Ju fler som gör det desto bättre! Jag kommer själv göra det i vår (om vi inte blir bortlottade igen, suck), iom att jag vill starta i bruks, men jag tycker gott att man kan (och ska!) göra det även om man inte har tävlingsambitioner.
Men, du får känna av lite hur din hund mår när du genomför MH:t. En kompis till mig genomgick MH med sin collie, men vid spökena så blev hunden väldigt väldigt rädd, så hon bröt innan skottet. Hade hon inte gjort det hade hunden kanske fått mer kvarstående rädsla för liknande omständigheter.

600kr ska ett MH kosta, tror att BPH är lite dyrare.

Tass Josephine

taylor__lambert
12/4/14, 3:07 PM
#2

#1 tack! 600:- är väl ganska dyrt dock, om man blir bortlottad får man igen pengarna då?

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

LuLeLo
12/4/14, 6:06 PM
#3

Absolut! De hamnar som "vouchers" vilket är typ som presentkort, där beloppet du betalade hamnar och kan användas till en annan anmälan. Vill du få tillbaka pengarna på kortet funkar det med, man mejlar några uppgifter till brukshundklubbens mejl :). Står mer om detta i sbktavling.se :)

Tass Josephine

Ambrose
12/8/14, 1:33 AM
#4

Tycker absolut att du ska göra MH! Förutom att du får se vilken typ av hund du har (man tror ofta att man vet precis vad man har i kopplet, men ibland blir man förvånad :) ), så förs det även in som statistik för din ras och denna biten är oerhört viktigt. Då kan rasklubbarna se vart rasen är på väg mentalt och om något behöver åtgärdas etc. Tanken med MH var från början att det skulle vara ett obligatoriskt moment för att få regga alla valpkullar, men SKK satte stopp för det(oseriösa uppfödare som avlade på dålig mentalitet skulle bli tvungna att sluta avla och då skulle SKK förlora massa pengar från reg avgifter :s ), men man lyckades i alla fall få igenom det på bruksraser. Om möjligt, ni som verkligen bryr er om era raser, försök att pusha folk till att göra MH, även om de bara har sällskapshundar, för statistiken är jätteviktig för rasernas framtid :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

taylor__lambert
12/8/14, 5:49 PM
#5

#4 har aldrig tänkt på det just på det sättet faktiskt, super bra ju om fler kunde inse det!

Tycker nog då att SKK kan dra upp det som obligatoriskt igen :p , vem vill ha en hund med kass mentalitet liksom? Men men.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Ambrose
12/9/14, 1:01 AM
#6

#5 Det är inte SKK som startade det. Det är den grupp som utvecklade MHt och MTt… De kämpar som tusan för att SKK ska göra det obligatoriskt, men SKK vill som sagt inte :(

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Annons:
taylor__lambert
12/9/14, 11:16 PM
#7

#6 ah missförstod dig lite då :p

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Upp till toppen
Annons: