Annons:
Etikettträning
Läst 3113 ggr
Emouse
2014-12-19 23:43

Koppelträna

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Våran engelska cocker hane Lipton är 5 månader och vi har från första dagen satt gränser för att dra i kopplet. Han drar inte, han sliter verkligen! Är era Cockrar så?

Jag söker inte tips, då detta kommer att försvinna med träning. Men, är det bara han som är så eller är det något som flera cockrar gör? Ni kan skriva era tips och hjälpa varandra!

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Annons:
LuLeLo
2014-12-20 20:32
#1

Koppelträning kan vara olika svårt beroende på vilken typ av hund du har, hur den är som individ. Men, för att lyckas med koppelträningen kan man hålla följande råd i huvudet:

* Håll dig till samma metod länge och konsekvent, då lär sig hunden vad som förväntas av den.

* Koppla hunden i en sele, i ett annorlunda halsband eller annat redskap när du inte tränat koppelgående. Ger dig möjlighet att andas i träningen.

*Vilken ålder är hunden i? Er hund är väldigt ung, vilket ger en annan reaktion på träningen än vad en 4årig hund skulle ge. Unghundsperioder och valpperioder kan vara tider då hunden har svårare för att ta till sig ny och jobbig kunskap.

*Glöm inte att belöna när hunden väl går fint! Förstärkt beteende = ökat beteende.

*Tålamod! Träningen kan ta lååång tid.

Jag hoppas att er cocker inte är som min, han har varit ett dragande monster och det har tagit mig över ett år för att få honom att gå hyfsat. Idag är han nästan 2 och jag får fortfarande vara noga med träningen för att han inte ska börja dra igen. Sån här träning kan ta tid, för vissa längre för andra kortare.

Ge en träningsmetod åtminstone ett par veckor innan du byter till en annan, lyckas metoden ge resultat under den tiden, så fortsätt med den. Det är viktigt att du väljer en metod som både du och hunden trivs med, t.ex kan det  passa bättre att stanna när hunden drar, än att ge den en bestraffning med koppelryck.

Sist men inte minst, lycka till, och träna när du orkar! Det är ok att ta pauser i träningen.

Tass Josephine

Emouse
2014-12-21 14:30
#2

Tack! Kan tillägga att han är dubbelt så stor nu än på bilden som är tagen när han var 11 veckor.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Knutte-love
2014-12-21 21:04
#3

Danny drar fortfarande i koppel (3 1/2 år) men inte lika mkt och lika stor mängd och han kan gå fint om man ber honom. Jag hade också lika problem som dig. jag provade ALLT som gick att prova nästan. men inget fungerade. jag började gå kortare promenader som skulle ta 20 min men som tog kanske över 50 bara för att varje gång han drog backade jag. och när han följde med frivilligt tillbaka när man backade så gick vi framåt. det fick upp fokusen på mig och inte allt annat som han hade i huvudet. Och det får jag göra en i dag men inte lika mkt. :) Så har du inte provat det så prova det tycker jag. Värt att prova iallafall. Sen har jag tränat fot med honom också väldigt mkt. och jag har alltid satt gränser för honom. så släpp inte dina gränser vad du än gör 👍 Hoppas det blir bättre och du lyckas va mer envis än vad din cocker är. 😉

Kramiz Amanda och Danny!

Medarbetare på Cockerspaniel.

 

 

 

LuLeLo
2014-12-21 23:38
#4

Håller med ovanstående om att man måste släppa pressen på att gå en viss sträcka med sin hund! Hjärngympan som dessa prommisar ger räcker nog. För det är väldigt tidskrävande att träna koppelgående, speciellt i början, och man ska låta det ta sin tid.

Tass Josephine

taylor__lambert
2014-12-24 10:52
#5

Micke gick inte "fint" i kopplet förrän vid 3 års ålder, nu är han lite över 4 år, han går inte helt perfekt men det duger, det är ett acceptabelt koppelgående, händer att han fortfarande drar iväg men slutar fort. Hörde någon som inte fick sin cocker att gå fint förrän 6-7 års ålder, och då var det konsekvent träning varje dag.

Själv tycker jag cocker har svårt att lära sig gå fint, när jag var på cocker träffar med rasklubben frågades det alltid hur man skulle gå tillväga och under de stunderna hundarna var kopplade drog nästan alla framåt eller hej vilt.

Jag har tränat olika metoder, men den som funkat bäst är lika så som #3 skriver, jag backade något steg, när fokusen kom till mig och han själv vände sig om gick vi framåt igen, klicker förståss för att lyckas markera snabbt. Han fattade ju väldigt fort, men sen tyckte han att näe, jag vill ändå dra, men med mycket av den träningen gick det, samt att jag vart tvungen att berika hanns skalle genom att fixa till mig en rådjursklöv och börja spåra med honom, han var en extremt jakt intresserad kille eftersom det var vad uppfödaren gjort honom till. Med lite berikning gick det lättare att få honom att förstå att han ska gå med mig, när hjärnan fått det den ville.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Ria74
2014-12-28 19:29
#6

Bella gick inte fint i koppel förrän hon var över 5 år. Får hon så drar hon gärna nu också, men rättar in sig om jag påminner henne om att hon ska gå fint.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
Emouse
2015-01-09 14:40
#7

Tack för alla tips!

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Feelicia
2015-01-11 17:38
#8

Min lilla kille har jag gjort så med att när jag känner att han börjar dra så gör jag ett ljud te x "i", "ikk" eller nått sånt och stannar.

Säga kom hit och han ska komma tillbaka till mig och sätta sig och kolla på  mig sedan forsätta upprepa de när han drar

Upp till toppen
Annons: