Annons:
Etikettbeteende
Läst 2514 ggr
Annamali
1/2/15, 5:33 PM

Katt och hund

Vi ska eventuellt få hem en lite äldre cocker spaniel, vet inte vilken ålder ännu men det är en bekant som har kennel och akut behöver bli av med alla hundar. Vi har sedan innan en katt på 10 år som tidigare har träffat några hundar då vi passat våra vänners hundar över 1-3 dagar och hon har då varit väldigt reserverad och fräst men hållit sig på avstånd, dessa hundar har i och för sig varit väldigt livliga och lekfulla också. Jag undrar om det skulle funka att skaffa en hund nu eller om det är troligt att det inte kommer passa ihop. Värt att nämna är att vi bor i ett tvåvåningshus med dörr mellan våningarna så det skulle kunna gå att ha hunden bara på övervåningen och att katten får gå fritt men det bästa skulle såklart vara om båda kunde komma överens och dela på huset, tror ni att det skulle funka? Katten är också en utekatt.

Annons:
Ria74
1/5/15, 12:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Det är alltid svårt att veta hur just dom individerna kommer att passa ihop. Men oftast går det fint att sammanföra katt och hund.

Se bara till så att katten har en möjlighet att komma undan från hunden, gärna höga skåp där den kan sitta och spana på den nya familjemedlemmen 🙂och ett rum kanske där katten kan smita in och hunden inte kommer in i.

När vi skaffade Bella hade vi en katt på 6 år och efter några dagars fräsande gick det hur fint som helst och dom blev bästa vänner. Låg och sov ihop till och med.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Viccan92
1/5/15, 9:09 PM
#2

Det bör inte vara några problem. Vi har länge haft katt och hund utan problem. Katterna mina föräldrar har hemma nu är inte hundvana men när jag kommer med mina hundar så funkar det ändå ganska bra.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Cockerspaniel
1/16/15, 6:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#3

När jag introducerade mina katter till Lissie, fick Lissie bo i min lilla etta några dagar och det jag gjorde då, var att lära Lissie att låta katten ta egna initiativ att komma till henne. Visst, är man hund och något nytt har trätt in i familjen är de alltid så nyfikna och vill med en gång hälsa på den nya familjemedlemmen. Men lär man hunden att ha tålamod, så löser det sig alltid för dom båda att komma överens! :p


pernillaoscarsson
1/16/15, 9:38 PM
#4

När Bazze kom till oss hade vi redan en ettårig katt hemma. Dessa två blev bästa vänner. När Marrwin dog fick mamma (där Bazze bor) en kattunge av mig, nu är dessa bästa kompisar.

Är katten van vid hund innan så ser jag inga problem i att i alla fall prova. Du kan ju säga till ägaren att du vill testa i någon vecka, fungerar inte det så kan ni hjälpas åt med att hitta ett bättre hem? Se bara tills så att både katt och hund får tid att vänja sig vid varandra. :)

Upp till toppen
Annons: