Annons:
Etikettsjukdomar-hälsa
Läst 10255 ggr
Frosstis
1/22/15, 5:57 PM

Problem med öronen

Har era hundar problem med öronen då o då? 

--

Min hund har Öroninflammation i båda öronen, stackarn. Han har fått medicin i en vecka nu, och var tillbaks till veterinären imorse och vad jag fått höra så var det inte så jättebra med öronen tyvärr. Så flera nya mediciner utskrivna, och vet. nämnde operation… Alfons är för gammal för op..

Vad finns det med risker med Öroninflammation? Vad kan hända liksom? Han får ju flera mediciner nu (kortison någonting i tabletter och droppar och även sådant man sköljer öronen med, tror pappa skulle åka till apoteket och hämta ut 2 mer mediciner. Är inte 100 på detta dock), tror ni han kommer bli frisk? Klarar mig inte utan min bebis 😭

Annons:
Knutte-love
1/22/15, 11:32 PM
#1

Jag har inga problem alls med öronen på min cocker Danny.  Men min syster har problem med ena Flat coated retrievern. Han har problem i omgångar.  Hon fick örondroppar som rengjorde örongången. och det gjorde hon 2 gånger om dagen har jag för mig.  Och det gick över ganska snabbt. 🙂 Nu när vi märker att hundarna börjar bli skitig så rengör vi dem med dropparna. så försvinner smutset i örongången också. 👍 Så vi har inte haft några problem. 

JAg skulle kunna tro att det kommer gå över bara ni håller rent. det kan komma tillbaka men se till att han är rakad som en cocker ska vara runt örat och klipp i örat så det inte skapas värme och smuts. och håll koll. det är det enda jag kan säga. 🙂

Kramiz Amanda och Danny!

Medarbetare på Cockerspaniel.

 

 

 

Frosstis
1/23/15, 3:25 PM
#2

Ah vad tur ni har! (: Alfons har alltid haft lite problem med lite allt möjligt tyvärr.

Tack för tips :)

helen halvarsson
1/24/15, 5:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Öroninflammation gör ont. Hunden kan bli rädd om öronen. Obehandlad eller sent behandlad kan även ögat bli påverkat. Gå alltid en gång för mycket till veterinär. Tips ha en bestämd öronrengöringsdag i veckan. :)    

taylor__lambert
1/24/15, 7:16 PM
#4

Öroninflammation gör ju fruktansvärt ont samt att det förstärker hörseln och då gör små ljud ont. Min hund har inte problem med öronen vad gäller inflammation eller svamp på sånt sätt att det blir smutsigt eller fuktigt, hans öron är hur rena som helst och luktar behagligt bra.

Däremot så växer det något enorm mycket päls i hörselgången och det kliar något fruktansvärt på honom att det blir sårigt och ibland har det lett till inflammerade sår. 

Har fått klippa inne i gången på honom men vågar inte riktigt göra det vill inte råka klippa fel därinne, har försökt rycka ut det men det sitter ju som berg. Största problemet med detta är att han inte hör ett smack! Jo hör gör han väl men det är inte mycket.

Någon som har nått tips jag kan göra för att få bort den här dumma pälsen?

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Ria74
1/24/15, 10:52 PM
#5

Bella har haft kronisk Öroninflammation hela livet i princip. Vi har behandlat och rengjort hur ofta som helst utan framgång.

Nu är hon 11 år snart och får det fortfarande med jämna mellanrum. Enligt veterinären är hundar som barn, vissa är helt enkelt öronhundar och har stora problem hela livet.

Det vi gjort för att förebygga är att hålla pälsen kort i örat, rengöra 1-2 gånger i veckan och åka till veterinär varje gång vi misstänker Öroninflammation.

Det jag märker på Bella nu när hon börjar bli gammal är att hon hör sämre, det behöver ju såklart inte bara bero på öroninflammationerna utan kan ha med åldern att göra också.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

taylor__lambert
1/25/15, 9:38 AM
#6

#5 jobbigt för både er och hunden :/ kan nog vara delvis ålder och delvis öroninflammationen, vem vet. Känner en hund med kronisk Öroninflammation, det är inte kul alls :/

vet att jag själv som hade 9 öroninflammationer och öronkatarr om var annat när jag var mellan 1 månad och 13 månader gammal hör jag extremt dåligt idag och jag får Öroninflammation varje gång jag blir det minsta lilla sjuk ont som fan gör det också, så det kan ju vara bägge delarna som orsakar dålig hörsel på hunden.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
Frosstis
1/25/15, 4:14 PM
#7

Åh tack för svaren! Förstår att det gör ont på honom. Fast blir verkligen hörseln bättre? Jag tycker Alfons hör väldigt dåligt, och vet inte om jag inbillar mig men han hör lite bättre efter nästan 2 veckors behandling.. Fast det kanske är med åldern, han är snart 11 år :/ Just nu rengör vi öronen varje dag och så får han droppar och tror även han får tabletter. Är inte jag som sköter medicinen men är rätt säker på att det är så :)

taylor__lambert
1/25/15, 4:30 PM
#8

#7 den blir "bättre" men i mer smärtans synvinkel, alla ljud blir högre och vissa ljud överröstar andra ljud så att han inte hör dig är inte så konstigt då de flesta hundar brukar stänga av öronen helt för att lätta på smärtan en del. Men sen kan det säkerligen vara åldern (synd att inte hundar kan prata i människo tal)

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Frosstis
1/25/15, 4:31 PM
#9

#18 Ah okej. För han har inte hört när jag kallat på honom med rösten, bara visslat.

taylor__lambert
1/25/15, 4:37 PM
#10

#9 då är det nog säkerligen åldern som spökar i öronen :) Oftast när behandling görs emot Öroninflammation så brukar smärtan avta ganska mycket.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Frosstis
1/25/15, 8:02 PM
#11

#10 "Skönt". Vill ju inte att han ska bli gammal, önskar han var en pigg liten 3 åring igen.

taylor__lambert
1/25/15, 8:09 PM
#12

#11 supertråkigt, supertrist när de blir äldre men sånt är väl livet, själv vill jag ha min hund i ca 15 år till, men så som han beter sig nu vid 4års ålder vet jag inte hur länge han kommer leva.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Frosstis
1/25/15, 8:14 PM
#13

#12 Är det något fel på honom eller vadå? :/ Jag önskar alfons lever i 4 år till så han blir 15, mer än det är alldeles för mycket begärt, men är väldigt osäker på ifall han kommer bli 15 tyvärr ):

Annons:
taylor__lambert
1/25/15, 9:10 PM
#14

#13 fel och fel, mja lite kanske men det är inget allvarligt han beter sig bara väldigt mycket sm om han vore extremt gammal, han har problem med leder då han vid 6-8 månaders ålder vägde runt 20kg så han går på glukosamin annars får han ont, han måste även simma då och då, vissa dagar blir det kortare promenader ca 10 minuter om han inte orkar, han är något urininkontinent troligen pga kastrering, i övrigt så beter han sig som en 15 åring förutom när det finns snö, då blir han som en 3 åring som ska springa runt tills han ramlar omkull, han får köldkramp oftare nu än förr så nu måste han ha skor på vintern. Ja, han beter sig bara riktigt gammalt helt enkelt, ingen riktig vilja att göra saker länge, dock har han nog aldrig varit arbetsvillig av sig, därför tror jag att han och jag kanske får typ 5 år till eller så, men skönt vore det att ha honom längre än så då han har gjort så mycket för mig och jag kan inte göra nog för att återgälda allt han har gjort. Men 5 år är ganska länge det med, fast 10 år ja det skulle vara en dröm som vart sann älskar honom så mycket och pengar det kommer jag lägga ned mycket på honom för att han ska må bra och inte ha ont.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Frosstis
1/25/15, 9:19 PM
#15

#14 Åh vad tråkigt ):

taylor__lambert
1/25/15, 10:55 PM
#16

#15 ja men vi gör det bästa av det hela och gör allt så mycket det går och har bara skoj tillsammans :)

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Frosstis
1/29/15, 6:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Här är alfons mediciner. Var hos vet. igen imorse, nya mediciner utskrivna. Vänster öra har blivit bättre :) Höger öra har tyvärr fått nya bakterier.

taylor__lambert
1/29/15, 6:59 PM
#18

Shit vad många mediciner, skönt att vänstra börjar bli bra iaf :) Men kan det inte vara som så att en del mediciner slår ut de andra? Alltså gör så att en medicin inte fungerar för den andra tar över och blockerar den? Kan ju hända med människors mediciner tänker jag. Har ni frågat vet om det?

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Frosstis
1/30/15, 5:27 PM
#19

Ja verkligen många. Jag vet inte om mediciner kan slå ut varandra, kan ju be min pappa ta upp det på nästa veterinär besök.

Frosstis
2/12/15, 1:26 PM
#20

Gissa vems hund som är frisk?! :D Jo min! 😃😃 

Han har dock några rosa pluppar i sina öron som ser ut som hjärnor tycker jag haha, dom ska blå stjärnan operera bort tydligen.. jag är jättenervös. Hans hörselgång e typ 1/3 av vad den borde vara så inte så konstigt att han hör dåligt.

Annons:
taylor__lambert
2/12/15, 1:54 PM
#21

Åh så kul att höra att han är frisk! 🤗

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Frosstis
2/21/15, 5:46 PM
#22

På måndag blir det operation… jag är skit nervös…. tänk om han dör.. gråter bara jag tänker på det.. åh vad rädd jag är 😕

taylor__lambert
2/23/15, 7:02 PM
#23

Hur har det gått med operationen?

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Frosstis
2/23/15, 8:00 PM
#24

Det har gått bra som tur är! ❤️ Dock fick han med sig smärtstillande som var "vid behandling av medel eller svår smärta" så antar att han måste ha jätteont 🤫Det är morfin i tabletterna. Stackarn var helt olycklig när han kom hem och bara stod och tittade med svansen hängande

taylor__lambert
2/23/15, 8:33 PM
#25

Så bra att OP gick bra iaf! Ja min kille fick oxå tabletter med morfin i när han kastrerades och hade OP bort en cysta, dock fick vi inte många tabletter på dessa gånger, även fast jag hade tyckt att vi kunde ha fått några stycken på kastreringen,men men.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Frosstis
2/28/15, 8:30 PM
#26

Han är dålig i magen, bajsar väldigt löst rinnande äckligt bajs! Uä. Mamma googlade och sa att hon läste "överallt" att då ska man ge kokt ris och fisk eller kyckling och sedan långsamt tillsätta vanliga maten. Är det sant?

taylor__lambert
2/28/15, 10:37 PM
#27

Skulle inte ge ris nu, de sägs innehålla högre arsenik än förr. Jag kan rekommendera att ge kokt fisk se bara till att inga ben finns med sen kan jag även säga att FortiFlora är guldvärd när det kommer till lösa hundmagar, finns hos vissa djuraffärer samt veterinär.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
Frosstis
3/6/15, 5:43 PM
#28

Magen är bra nu #27 (Y)

Men gissa vem som har inflammation/svamp i öronen nu IGEN? Och DESSUTOM en ny böld på läppen? Jo, alfons såklart. Varje gång någonting löser sig och blir bra kommer ett nytt problem upp! Blir så jäkla trött. Och ledsen. Detta kan ju inte hålla på för evigt.. Han äter pengar

taylor__lambert
3/7/15, 12:08 PM
#29

#27 åh va trist :/

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Frosstis
3/7/15, 4:42 PM
#30

😭

Frosstis
3/8/15, 9:33 PM
#31

Han fick ett ben imorse av pappa som inte tänkte på bölden. Så det blödde hur mycket som helst (enligt dom, jag sov). De sa att han ruskade på huvudet och det bara flög blod. Och senare på kvällen så började han blöda igen för han strök sig mot en matte för att torka sig, så fick jag sitta och hålla papper emot hur länge som helst för det slutade inte blöda.

Nu blöder det igen! Har hållt emot ett tag men nu har han frivilligt lagt sig på sidan så jag kunde lägga papper under.

Snälla hjälp! Hur får man det att sluta blöda? Pappa ska ringa veterinären imorgon. Jag har gråtit massor, är så jäkla rädd.

taylor__lambert
3/9/15, 4:18 PM
#32

Fy va jobbigt hur har det gått nu då?

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Frosstis
3/9/15, 6:23 PM
#33

Han har fått tid imorgon hos veterinären

Frosstis
3/9/15, 6:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Såhär ser de ut. Det är typ bara den första "kulan" som blöder, den är ju mest utsatt. Bölden blir mindre och större hela tiden känns det som, men har inte sett den större än vad den är på denna bilden.. undrar vad det kan vara

Annons:
Frosstis
3/10/15, 5:23 PM
#35

Det verkade så oklart men det kanske var en cancer tumör :/ De har också tagit prover på hans lever. Så han skulle opereras men tydligen började de inte operationen förrän på eftermiddagen, vet inte vad de gjorde med honom hela morgonen. 

Precis nu när jag skrev inlägget kom mamma o sa att pappa e hos vet och hämtar alfons! Trodde det inte gått bra… åh vilken lättnad. Hoppas bara han inte har cancer nu..😭

Ria74
3/11/15, 2:04 PM
#36

Stackars Alfons, han har verkligen råkat illa ut :(

Det finns någon sorts tumörer som är godartade, har glömt namnet men ska kolla sen där dom får tumörer i huden. Bella har haft och har en del sådana. Det är inte cancer, men kan sätta sig på ställen där man måste operera bort ändå.

Bella har en vid munnen, men eftersom hon är 11 år och tål sövning dåligt  har vi samråd med veterinär valt att inte operera igen. Det är inget som stör henne och inget som gör ont.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Frosstis
3/11/15, 2:07 PM
#37

#36 Ja verkligen :/

Ja, alfons har haft en hel del tumörer som vart både bra och dåliga, och fettknölar och sånt, som vi opererat bort. Han har haft typ 2 eller något sådant vid munnen innan, men jag hoppas verkligen verkligen den han hade nu inte var cancer :/ 

Jag hoppas Alfons aldrig behöver opereras igen, han har gått igenom tillräckligt nu! 

Han har förhöjda levervärden också, ska vänta o se vad veterinären säger om det.

Frosstis
3/13/15, 5:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Alfons blod var det inget fel på, alltså ingen cancer! Är såå överlycklig! Och han har förhöjda levervärden pga av att han har sövts så mycket, men det behövs inte göras något åt!

Är så fruktansvärt tacksam idag! ☀️.

Här bjuder jag på en bild ifrån somras :-)

taylor__lambert
3/13/15, 5:14 PM
#39

Vilken krullis!

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Frosstis
3/13/15, 5:15 PM
#40

Krullig och jättemjuk är han! ❤️

Frosstis
3/13/15, 7:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Såhär ser han ut :)

Annons:
taylor__lambert
3/13/15, 9:51 PM
#42

naw plutten, hoppas han blir bra nu!

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Ria74
3/14/15, 4:12 PM
#43

Men åh vad skönt 👍

Hoppas hans öron blir bättre nu.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Frosstis
3/17/15, 5:07 PM
#44

Veterinären sa att de fått svar på bölden, och att det tyvärr är en sådan som har tendens att komma tillbaka. :/ 

På måndag ska stygnen bort och då kollas även öronen, hoppas dom är friska nu! Dyr hund vi har, tror vi lagt över 20.000 i veterinärskostnader detta året.

taylor__lambert
3/17/15, 5:16 PM
#45

#44  en cysta? (finns ju en mängd olika sorters cystor lol)
Min cocker fick en cysta förra året, satt dock på insidan och på svansen, dom sa att det var en typ som kommer upp pga trauma och att den kan komma tillbaka om några år.

Ja det var dyrt! Men du gör ju allt för honom, och gör man allting som går att göra så gör man ju rätt, funkar det så är det ju bra, funkar det inte så har du ju gjort allt som det bara går och det tackar han dig för.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Frosstis
3/17/15, 5:27 PM
#46

#45 Jag tror faktiskt han hade en på läppen förra sommaren också, är dock inte säker för jag var inte hemma, min syster hade hand om honom då. Han har haft mängder med olika bölder, på svansen och läppen och ryggen och lite överallt. 

Ja, vill ju att det ska funka även om det inte funkar :/ Älskar honom så..

taylor__lambert
3/17/15, 5:33 PM
#47

#46 det kommer bli bra, fokusera bara på öronen nu, eftersom de bölderna kommer komma tillbaka vilket det gör på många hundar som är äldre så är det ju inget att oroa sig för förrän det är en cancer knöl som kommer fram. Han kommer bli bra snart ❤️ Hur ser stygnen ut?

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Frosstis
3/17/15, 5:49 PM
#48

#47 Hade ju vart ok om bölden satt på en annan plats än på läppen :/ Det är ju en jobbig plats, blöder lätt, är i vägen och han kan inte äta tuggben.. 

Vet inte hur bra stygn ser ut, men han går utan tratt och kliar sig inte, så antar att det är bra :)

Annons:
taylor__lambert
3/17/15, 6:02 PM
#49

#48 ja hade stygnen vart dåliga så hade det varit varigt och han hade ju definitivt slickat en hel del så det låter ju lovande! :) Jo det är förståss sant att den sitter väldigt dumt till kan säkert lätt bli inflammerat? man kan hjälpa honom att äta tuggben ;) bara se till att han tuggar med andra sidan när man håller i benet.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Frosstis
3/17/15, 6:07 PM
#50

#49 ja va bra :)

Hehe alfons gillar inte att man är där när han ska äta tuggben, han vill va ifred när han äter dom, tror inte de skulle gå o hålla samtidigt som han tuggar på dom för tillslut blir de ju blöta mjuka o hala xD

taylor__lambert
3/17/15, 6:21 PM
#51

#50 hahah är han en sån kille? XD Ja nä det går ju inte, ben ska man ju ha för sig själv ingen annan ska få ta den inte ;)

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Frosstis
3/18/15, 10:39 AM
#52

#51 Hahaha ja precis ;)

Ria74
3/19/15, 2:29 PM
#53

 Låter som samma sort som Bella får då. Hon har några stycken nu också men som sitter på sådana ställen så dom inte behöver tas bort (ryggen, benen, tassar) samt en på läppen som inte heller behöver tas bort i nuläget.

Jobbigt när det kommer många, men man får se det som så att så länge inte hunden lider av det är det mest ett skönhetsfel.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Frosstis
3/19/15, 4:19 PM
#54

Jag hoppas att han inte får på läppen igen, att den hamnar nån annanstans. Eller kommer de tillbaka på samma ställe när man opererat bort dom? Om den ska envisas att vara på läppen kan den vara på överläppen istället på sidan av nosen, och inte inne på underläppen som den var nu! Det var mardröm

Frosstis
3/23/15, 9:43 PM
#55

FRISKFÖRKLARAD!!! 😃😃😃

Annons:
Ria74
3/24/15, 10:55 AM
#56

#55 Åh vad skönt!

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

taylor__lambert
3/27/15, 4:28 PM
#57

#55 åh så härligt!!!!

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Frosstis
3/27/15, 8:25 PM
#58

🤗

Frosstis
4/27/15, 4:38 PM
#59

Nu har han analsäckinflammation och får antibiotika. Fick tömma analsäckarna idag… uäk. dessutom har han en tumör bredvid analen.. så vi ska låta den vara och ifall den blir stor och besvärlig måste vi avliva.. :/ :'(

Vickiw
6/9/15, 5:27 PM
#60

Min fick en akut Öroninflammation i oktober, fick massa mediciner och massa tips om hur jag skulle komma åt (hon har enligt vet massa ärrbildningar i öronen från tidigare öroninflammationer innan jag tog över henne för 2 år sen). 3 återbesök har jag gjort och först nu är hon bra. blir ändå att jag får hålla koll varje dag och göra rent varje vecka. Jobbigt med dessa öron :(

Frosstis
6/9/15, 5:54 PM
#61

#60 åh ja det är jätte jobbigt. vi har gjort lååångt över 3 återbesök haha. Alfons analsäckar läcker så han luktar bajs hela tiden jätte äckligt.

taylor__lambert
6/21/15, 4:26 PM
#62

Hur är det med den lilla olyckskorpen?

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
Frosstis
6/22/15, 12:28 AM
#63

Han har ingen inflammation i analsäckarna längre men det liksom läcker från dom. Så har luktar ju inte gott om man säger så.. men vi tvättar hans rumpa i duschen flera gånger i veckan så han hinner inte lukta äckligt så länge :) Vet inte hur det står till med tumören men alfons verkar må bra. Just nu är han uppe i stallet igen och kommer bo där med min syster hela sommaren, det är hans favoritställe, han älskar att vara där. Det är troligen hans sista sommar

Vickiw
6/22/15, 12:41 AM
#64

Stella hade Öroninflammation i 7 månader, började på droppar med kortison i, metacam och En öronrengöring. Min vet visade hur jag skulle göra steg för steg med allt och hur många ggr per dag och sånt. Sen ryckte hon öronen åt mig och även att raka då min trimmer inte tog vid öronen för va för klibbigt. Sen sa hon att jag skulle undvika vatten vid huvudet, vid regn var jag tvungen och torka väldigt noga, och såklart att lufta öronen ofta. Var noggrann så ska det nog bli bra :) tar nog tid men håll ut :)

Vickiw
6/22/15, 12:43 AM
#65

Glömde bort att jag skrivit förut xD sorry för det haha

taylor__lambert
6/22/15, 8:57 AM
#66

Trist att höra, men ni har ju verkligen gjort allt för honom och att få vara på sitt bästa ställe sin sista tid kan inte bli bättre ❤️

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Frosstis
6/22/15, 10:37 AM
#67

❤️

Frosstis
7/27/15, 5:15 PM
#68

tumören har växt…

taylor__lambert
8/5/15, 12:14 PM
#69

Plutten då 😕

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
Frosstis
8/8/15, 1:24 PM
#70

update: tumören e skitstor nu så så fort man lyfter på svansen ser man den jätte tydligt! mamma o pappa åkte till blå stjärnan med honom så fick en expert kolla på honom. de tog prover osv. och så ringde de häromdan, det är inte cancer. SÅ SKÖNT. troligtvis bara en fettknöl. så vi bokade tid för operation att ta bort tumör + vänstra analsäck den 17 augusti men nu när den är så stor så måste vi nästan boka om tiden, blir bara svårt eftersom familjen förutom min syster är i Spanien just mu (eller Jah åker imån) och min syster jobbar på dagarna… så vi vet inte riktigt hur vi ska göra eftersom hon jobbar i stallet o då hänger han ju med men det är väldigt mycket liv och spring där uppe för det är ju läger med 35 barn nästa vecka.. åh fy. och dessutom har han infektion i munnen som vi ska operera dessutom. så sjukt mkt veterinär besök och operationer på stackars lilla alfons

Frosstis
8/16/15, 6:56 PM
#71

är det inte bara typiskt att allt ska hända oss? Vi skulle operera bort Alfons tumör i rumpan för den var stor som ett litet äpple, men då var den för infekterad för att operera så nu har han gått på tre olika mediciner i en vecka. men så hände en olycka med häst 4 dagar sen och något hände med Alfons tass, men den har vart okej tills idag då han inte ens kan gå på foten och den verkar infekterad o sådär. ugh. så imån blir det veterinär och sen på torsdag blir det operation av tumören. suck :'(

Frosstis
8/18/15, 12:06 PM
#72

det hade spruckit mellan Alfons tår så det har blivit sytt och nu har han drenage och bandage och tratt. stackars liten. på torsdag opererar de boet tumören

Frosstis
8/19/15, 10:07 PM
#73

det är så sjukt jobbigt att byta bandage. Alfons är så himla rädd så han skriker så fort man närmar sig foten så man vet inte ifall han får ont eller inte, och alla blir så himla stressade av att han skriker hela tiden så nu är hela familjen sur och han skulle verkligen behöva lugnande innan vi byter för det är så himla jobbigt att han skriker för då blir det att mamma o pappa höjer rösten för att få honom tyst och alla e så stressade o det är nästintill omöjligt att byta bandage :'( imån ska han opereras och vi ska fråga vad vi ska ta oss till..

Ria74
8/19/15, 10:26 PM
#74

Stackars liten 😕

Bella är likadan, hon skriker högt så fort man ska göra något oavsett om det gör ont eller inte. När hon löper skriker hon bara man går förbi henne och nuddar pälsen ;)

Vi brukar prata med henne, det kvittar egentligen vad man säger det är mer tonläget som är viktigt. Då anstränger hon sig för att lyssna och skriker mindre, sen försöker vi skynda oss när vi ska byta bandage eller vad vi nu ska göra och hon får helt enkelt skrika eftersom vi måste göra det.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Frosstis
8/20/15, 4:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#75

nyopererad. de har gått bra så han fick komma hem istället för att stanna på sjukhuset. tycker så synd om honom

taylor__lambert
8/21/15, 9:48 AM
#76

lilla vännen då :'( ❤️

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
Frosstis
9/4/15, 7:25 PM
#77

tydligen var knölen i rumpan elakartad.. så nu får han gå på medicin resten av sitt liv :/ de hade inte hittat cancer nånstans i kroppen men man vet ju aldrig.. hoppas de fick bort allting nu när de opererade rumpan. och så har vi nått gränsen på försäkringen för detta året, så han får allt ta o va frisk nu ;)

wesdi
10/26/15, 8:28 AM
#78

När det gäller problem med öron (svamp, infektioner och liknande) så kan (behöver inte men som sagt kan) maten/fodret ha en viss betydelse.

Ungefär som med oss människor, vissa ingredienser (ofta spannmål) kan orsaka obalans/irritation  i kroppen.

Så.. ett litet tips, se över innehållet i den mat/det foder ni ger till hund.
Vad innehåller det och vad innehåller det mest av? Mycket spannmål? Prova ett foder med mindre eller inget spannmål alls.

Tack och lov har mina hundar (storpudel och jaktcocker) ytterst sällan problem med öron, kommer faktiskt inte ihåg när de sist hade det så…. det måste i så fall vara länge sedan.  Då är båda raser med *hängöron*. Pudeln är 10,5 år och jaktcockern 6,5 år gammal.

Båda råfodrade sedan valpben.

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

isblixt
10/26/15, 2:52 PM
#79

Det är också viktigt att hålla det rent på speciellt innersidan av öronlappen, rakar  ofta mina cockrar noggrant på både utsidan och insidan av örat. Just för att det inte ska bli igentäppt, fuktigt och typisk grogrund för svamp och bakterier. 🙂 Sen är tyvärr vissa typiska olycksbarn och drabbas av allt möjligt trots att man gör sitt bästa..

Frosstis
11/1/15, 9:07 PM
#80

Efter tumören i rumpan fick metacam (tror jag) som vi ska ge varje dag som ska på något sätt förhindra att cancern kommer tillbaka (inte 100%igt dock). 

Men alfons blev lös i magen efter det medicinen så vi slutade ge den, men sedan så hände något och han typ orkade nästan inte komma upp från golvet, han hade svårt att komma upp för trappan osv. Men så började vi ge medicinen igen och nu är han glad och som vanligt igen :) Och vi har rakat honom. Han ligger på fönsterbrädan igen efter att ha legat i garderoben i vår hall hur länge som helst, över 1 år!! Så det känns jättebra! Att han hoppar upp i soffan och sängen och massa sånt, springer runt och är jättepigg, han verkar vara riktigt lycklig och det känns såå underbart <3

taylor__lambert
11/2/15, 1:51 PM
#81

härligt att det börjar gå åt rätt håll nu! Håller tummarna. Micke drabbades faktiskt nyss för svamp och Öroninflammation i båda öronen han med, första medicinen funkade halvt så nu äter han kortison och det har blivit bättre. 🙂

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Frosstis
11/2/15, 4:07 PM
#82

Ja det är så skönt! Hoppas det håller i sig, iallafall till nästa år för vi har redan kommit upp i försäkringsgränsen på 30.000. 

Men åh vad tråkigt, hoppas det går över fort!

Upp till toppen
Annons: