Annons:
Etikettbeteende
Läst 1184 ggr
Sofiasmysisar
2015-02-09 16:15

Problem vid hundmöten. Hjälp?

Hej! Har en engelsk cockerspaniel hane på 2,5år, okastrerad. Har jättejobbigt vid hundmöten. Så fort han får syn på en hund så spänner han sig och hänger sig ut från mig. Blir jätteuppspelt och drar i kopplet. Destå närmare man kommer, destå mer uppspelt blir han. När man är ett par meter ifrån så börjar han skälla och får utbrott. Ibland vill han leka och vissa andra skäller han ut. Är han lös och träffar nya hundar så är han helt annorlunda. Har försökt med flera metoder, utan framgång. Därför undrar jag om någon har något tips på vad jag kan göra. Mvh Sofia med Algot

Kolla in min hemsida :)

http://www.sofiasmystroll.n.nu

Annons:
Whippetgerbilen
2015-02-09 16:23
#1

Har du provat skvallerträning?

Dogs is my world ♥

taylor__lambert
2015-02-09 16:24
#2

Vilka metoder har du testat? Har du exempelvis Testat att ta en annan väg? Sätta hunden ned och be om fokus och berömma massor? DogParkour? Lekt med en leksak ute? Finns så många metoder vill veta lite vilka du testat :)

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Sofiasmysisar
2015-02-09 16:38
#3

Har inte provat skvallerträning. Har läst lite om det och kanske är värt att prova. Har testat att be honom sätta sig ned och vänta på att den andra hunden ska passera. Men han får ändå utbrott och skäller. Godis och leksaker är helt ointressant när man är ute. Har testat att bara passera och vara lugn, men han är så fixerad. Har försökt med att ha godis/korv i handen och försöka få honom att fokusera på mig. Han lyssnar jättebra annars och kan vanliga kommandon som sitt, ligg, stanna osv. Lite svårt att ta omvägar på våran promenad väg, då hela bygden går samma grusväg genom skogen. Men när vi bodde i stan brukade jag gå på andra sidan av vägen och då blev han inte lika uppspelt. Men vill att han ska kunna möta hundar och leka med dem. Dogparkour har vi inte testat. Vi har en sommarstuga och där ute strosar han runt som han vill. Och brukar lägga lite spår och låta honom söka osv. Men här bor vi i lägenhet och är mycket folk, hundar. Så har inte möjlighet att göra det här.

Kolla in min hemsida :)

http://www.sofiasmystroll.n.nu

taylor__lambert
2015-02-09 17:16
#4

Knepigt det där men förstår dig.

Om du har möjlighet, vilket jag förstår om du inte har, be några hundägare om hjälp som du möter på vägen att träna hundmöten, gör det flera gånger i veckan.

När ni möter någon på vägen be då om de skulle kunna hjälpa dig träna din hund genom att möta varandra fram och tillbaka ett x antal gånger (5 gånger borde räcka) och tacka sedan för hjälpen och gå vidare (kanske du möter en till att fråga om hjälp) och så ska man då ha stor mellanrum mellan hundarna, hunden behöver absolut inte då bete sig som bäst men minsta lilla så berömmer man.

Nog för att man kan känna sig dum som frågar men gör inte det, en delägare blir faktiskt mycket glada om man ber dom om hjälp (blir dom inte det så är det nått fel på dom :p )

Har själv haft svårt vid hundmöten med min cocker, Parkour har delvis hjälpt men har även frågat vettiga hundägare (ibland hundägare med bedrägliga hundar där de inte gör något åt situationen, perfekt som extrem störning) i trakten om hjälp, samt mina vänner med deras hundar, nu går han fint när vi möter andra förutom när min mamma är ute då hon spänner sig extra mycket när det är halt ute och då beter sig hunden som en idiot, men annars så går han mycket fint.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Sofiasmysisar
2015-02-09 17:32
#5

Mötte 3 hundar idag på eftermiddags promenaden och han var helt kaotisk. Men stannade och pratade med en av dem. Vissa kan nog hjälpa mig och om inte så möter man ändå hundar där varje dag. Lite jobbigt bara att vägen är jättesmal, kanske får byta promenad väg. Men tack för all hjälp. Ska försöka träna massa och aktivera honom mera. Testa lite Dogparkour och leka honom trött. Hoppas på bättre hundmöten :)

Kolla in min hemsida :)

http://www.sofiasmystroll.n.nu

taylor__lambert
2015-02-09 17:42
#6

Hoppas något funkar! Vill gärna höra hur det går senare om det går för sig :)

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
Sofiasmysisar
2015-02-09 19:12
#7

Ja självklart! :)

Kolla in min hemsida :)

http://www.sofiasmystroll.n.nu

Knutte-love
2015-02-10 18:29
#8

Jag har själv haft problem med att få min okastrerade hane att inte göra utfall emot alla hundar som han möter. Det tog mig 3 år att få honom att lugna ner sig vid hundmöten. Först och främst fick vi ta itu med att han skulle kunna gå i koppel. och det gjorde att han försökte komma på vad det va jag vela.  när Danny vart 3 år började han få upp ögonen för att hålla koll på mig och vara mer samarbetsvillig och vågade lite mera på mig och inte bara på sig själv. Något jag har lärt mig av att jag fick skaffa min cocker är att det är en speciell ras. som verkligen har sina egna åsikter och är små monster, då menar jag monster när dem är valp. till dem blir ungefär 3 år.  

 Så har du tur kommer din hane också lugna ner sig runt 3 års ålder. Alla hundar är olika och vissa tar längre tid på sig att mogna. 🙂

Kramiz Amanda och Danny!

Medarbetare på Cockerspaniel.

 

 

 

Upp till toppen
Annons: