Annons:
Etikettpälsvård-skötsel
Läst 5658 ggr
taylor__lambert
2/23/15, 4:20 PM

Utmaningen att få tillbaka cocker pälsen!

Micke har haft ful päls sedan han var liten, varför? Jo uppfödaren hade rakat ned honom när han kom till oss som 7 veckors valp. Men nog om det.

Ända sedan dess har jag velat fått styr på hans päls. Nu kommer min största utmaning, att få den sk cockerpälsen som många sagt är helt omöjligt att få tillbaka när pälsen väl är förstörd från början!

Höst 2010

Börjar med denna bild ifrån 2010, jag visste ju att pälsen skulle få växa till sig, och eftersom vi skulle få gratis frisering första året av våran uppfödare lät vi pälsen vara.

Sommar 2011

Dessvärre vart det aldrig som så att vi fick våra gratis frisering, frågan om hur man gör det själv ställdes och jag fick som svar att man skulle raka hunden. Och med den lilla infon gjorde jag ju självklart det, men det vart så fult för hunden vägrade att stå stilla, så det vart till att raka ned hela hunden, vilket jag då trodde att det inte skulle göra så speciellt mycket om det skedde.

2011/2012

Konstigt nog vart den inte allt för ful under 2011 vinter period. Detta skulle ju kunna funka tänkte jag. Köpte en Furminator på Stockholms hundmässa som var i dec 2011 och hoppades den skulle hjälpa då den sas vara väldigt bra för att hjälpa hundarna fälla. Men den tog ju inte ett jota på hunden!

Och senare när 2012's sommar kom, fick min hund värmeslag, samt att han visade tecken på kvalster allergi. Så åter igen vart han nedrakad, dels pga värmeslaget, och dels för att hans medicinering skulle bli som mest effektivast.

Hösten 2012

Så under 2012 vart han nedrakad och fick ha det så fram till Vintern igen. Det bästa med vintern är att kvalstern verkar hålla sig bra borta så det är ju skönt för skulle han inte ha sin vinterpäls så vet jag inte vad. 

2013

Sen under 2013 gick det bättre att hålla hunden i långpäls, dock kom allergin igång men jag behövde inte raka honom så fruktansvärt mycket utan det var bara skrevet och lite på rumpan/låren som hade blivit utsatta och så kom då det här hur jag skulle få bort under hullet, och jag kämpade något otroligt med det!

Hösten 2013

Jag hade ju nu tre furminators sen tidigare, en ifrån Furminator, en ifrån dogman och den tredje som köptes på mässan minns jag inte vad det var, men ingen utav dom tog ett jota. Jag hade fingertutor sedan tidigare och testade att använda mig av dom igen och mja, den pälsen som skulle bort som var mogen satt som berget och hunden fick ju ont ändå. Använde dom när han var liten och dom funkade inte då heller. Så Funderade jag lite till och tänkte att jamen jag kan ju ta Effielingsax! Ja jo det var ju mindre päls och det var väl säkert därför hunden klarade av sommaren bättre!

2014

Därefter, under 2014 köpte jag en lavasten! Och den tog ju päls!!!!! Tjoho, tänkte jag men jublandet varade inte länge då jag märkte att jag använde den fel och det vart sår här och där. Så den slutade jag med, vilket jag tyckte var synd, min hund har ju dåligt skinn så jag förstår ju att den lätt kunde göra sår på honom men när något äntligen funkar blir man ju så besviken! Sommaren 2014 fick han ha medellång päls.

2015 Före

2015 efter

Jag hade börjat gett upp nu, kändes verkligen inte som att något skulle funka! Så hittade jag Mars Coat King och vilken WOW effekt det vart. Nu ska jag fortsätta min utmaning och hoppas på att lyckas få den där cocker pälsen som sas att det var omöjligt att få tillbaka!!! Jag hoppas verkligen det går för jag ska allt ta och motbevisa dom alla!

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
taylor__lambert
2/23/15, 4:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#1

Nu har det gått ett tag sedan borstningen med coat king, och jag tror att jag måste borsta honom igen snart men jag vill vänta ett tag till.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

taylor__lambert
2/23/15, 4:41 PM
#2

Jag måste också säga att jag vet ju att Mickes pappa är Blue Roan så han har fått mycket synliga vita pälshårstrån!

Hatar när uppfödare blandar färgerna så mycket det kan förstöra för framtida päls! Allra helst i utställning, en svart får inte ha drag av blue roan på sig utan får endast vara vit på bröst och svanstipp.

Micke har rött, blue roan och svart i sig, allihopa syns mer eller mindre, ibland kan han vara liver färgad och så har han dom där fula vita stråna som kommer fram nu och så är han svart!

Sen vet jag inte vad jag riktigt tycker om denna cocker päls, asså när han är sådär superfluff så är han så sjukt mjuk och len men nu känns pälsen en aningen sträv, ska se om det får att fixa så att den blir len och mjuk igen ^^

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Emouse
2/24/15, 2:11 PM
#3

Vad kul att hans päls är på bättrings vägen!:)

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

taylor__lambert
2/24/15, 3:35 PM
#4

#3 ja verkligen, hoppas nu bara att det funkar med sommaren och kvalstern osv :)

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

isblixt
2/24/15, 8:56 PM
#5

Kul att se utveckling! Men man ska vara försiktig med coat kingen :)

taylor__lambert
2/24/15, 10:12 PM
#6

#5 ja det är ju klart. :) Jag kommer nog vänta med att borsta på ett tag nu typ fram till Maj/Juni då jag tycker att han har lagom med päls just nu och sen så är det ju fortfarande vinter.

Dessvärre fick jag raka under hakan lite grann då han har kliat sig så frenetiskt, men det är ju där man ska raka enligt standard så det gör ju inget men har fått kollat igenom hunden nu riktigt noga, synd tycker jag för jag älskar hans skägg! Dumt när snön smälter och det blir kladdigt te för det är nästan då det är värst med klåda för honom :/

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
isblixt
2/24/15, 11:34 PM
#7

#6 Prova med mikki trimkniv (den röda), den kör jag med lite försiktigt ibland, på ryggen för att få bort underull, funkar super och upplever den som mildare än coat kingen :)

SuperLimm
2/25/15, 8:16 AM
#8

#2 Att han fått vita stån här och där beror mest troligt på att han blivit rakad, de brukar få vit päls där. Kolla på öronen tex på svarta cockrar, de är sällan svarta :)

Lycka till med att få tillbaka pälsen, det går om en är envis! :)

Mvh Linn

taylor__lambert
2/25/15, 10:43 AM
#9

#7 har testat den, var inte så där super bra tyckte jag, den tar ju, men jag börjar krampa i hela handen :p

#8 sant, men jag fick det förklarat på Stockholms hundmässa i cocker montern att en cocker som har en av föräldrarna som blue roan brukar ofta få en hel del vita strån innan dom fyller två år till skillnad ifrån en svart som har två svarta föräldrar. Sen har självklart rakningen också till stor del gjort det så det är ju två faktorer som gör det hela.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

SuperLimm
2/25/15, 10:51 AM
#10

#9 Min hund är visserligen black and tan färgad men hennes mamma är svart/vit/tan och min hund har bara vita strån på huvudet där jag klipper med effileringssax och på öronen där jag rakat.

Du får testa lite olika redskap och se vilka du tycker funkar bäst :) Jag har en kopia av kong coaten som jag tycker funkar super för att få bort ullpälsen :)

Mvh Linn

taylor__lambert
2/25/15, 11:14 AM
#11

#10 testat har jag ju gjort 😂 och är helt nöjd med mars coat king 🙂 den tar inte heller täckhår som furminator gjorde utan när underhullen väl inte vill loss så glider den mjukt och fint genom pälsen utan att ta något alls, så kommer nog hålla mig till coat king ^^

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

SuperLimm
2/25/15, 11:26 AM
#12

#11 Ja jag tycker också om den bäst faktiskt. Har en furminator (kopia) men tycker inte den funkar alls bra. Ullkammen (coat king) är super :)

Mvh Linn

taylor__lambert
2/25/15, 11:59 AM
#13

#12 djuraffärerna blir helt paffa när jag kom dit och frågade runt efter coat king som dom aldrig hört talas om, när de sedan föreslog furminator och fick höra min recension om den vart dom helt mållösa 😂 Men dom sa att dom skulle kolla upp coat king och kanske införskaffa det så snart kanske man inte behöver beställa på nätet iaf 🙂

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
taylor__lambert
2/25/15, 12:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#14

Så här ser Micke ut just nu efter att jag fick raka skägget

Han börjar ju bli stilig! ❤️

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

LuLeLo
3/1/15, 7:12 PM
#15

Om du vill lyckas få till en rasstandardfrisyr på vovven skulle jag rekommendera dig att vända dig till en erfaren kennel och höra vad de säger där :)

Tass Josephine

Emouse
3/1/15, 8:08 PM
#16

#14 Så fin han är!😍

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

taylor__lambert
3/2/15, 11:17 AM
#17

#15 jo men det är svårt att hitta en sådan kennel, jag litar sälla på kennlar nu för tiden, hör så mycket dåligt om de flesta cocker kennlar, och dom som verkar någorlunda bra ligger mitt ute på landet,  men känner ändå inte att det riktigt är dags för det ändå, vill gärna vänta ett tag till, kanske blir nästa år, ska först se om jag ens kan ha denna pälsen under sommaren eller om han blir lika dålig som alltid, blir han lika dålig som alltid, ja då får han vara rakad och då ger jag upp att hålla på med en frisyr som ändå inte gynnar honom.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

SuperLimm
3/4/15, 7:34 AM
#18

#17 Du kan ju raka enbart under magen på sommaren, det brukar hjälpa väldigt mycket och det syns heller inte. Kan ju funka att börja med det och se om det funkar för din hund, jag gör det på min hund och då upplever jag att hon inte lider av värmen.

Mvh Linn

taylor__lambert
3/4/15, 10:19 AM
#19

#18 redan testat och det har inte gjort någon skillnad, anledningen som jag tror att han har mått så dåligt är för att hans underhull inte släpper av sig självt och den sitter ju på hela hunden, han fäller inte ens päls under årens gång utan den sitter fast där. Så vore det inte för det så skulle det ju säkert funkat.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

SuperLimm
3/4/15, 10:35 AM
#20

#19 jaha ja då kanske det blir bättre nu när du börjat få bort den lite :)

Mvh Linn

Annons:
taylor__lambert
3/4/15, 10:38 AM
#21

#20 ja det är iaf det jag hoppas på ^_^ men sen får vi ju också se om det funkar med hans kvalsterallergi så det finns ju lite jag måste hålla koll på, men detta blir en rolig utmaning tycker jag :3

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

taylor__lambert
3/9/15, 9:41 PM
#22

Jag har funderat, kan inte mycket om päls, men täckhåren blir dom till underhull senare eller kommer dom alltid att förbli täckhår?

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

taylor__lambert
3/17/15, 5:29 PM
#23

Micke har badat nu idag, mamma har klagat i en vecka att han luktar äckligt inget jag känt av förrän nu, satans mycket smuts det kom! Så nu så är han torr och då tänker jag också borsta honom när jag ändå ä igång, får vi se hur han blir.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

SuperLimm
3/18/15, 8:00 AM
#24

#22 Nej det tror jag inte. Däremot har jag för mig att underullen alltid växer snabbare än täckhår.

#23 Ja de blir snabbt väldigt skitiga. Jag tvättade min hunds öron förra veckan för hon hade ätit fisk på dagis och öronen var otroligt smutsiga. Hur mycket grus som helst!
Hur ofta brukar du bada din? Jag upplever att det ofta behövs varannan vecka och ibland behöver jag ta öronen däremellan.

Mvh Linn

taylor__lambert
3/18/15, 11:14 AM
#25

#24 ne frågade i en annan tråd och fick reda på att eftersom hårsäckar inte förändras så förändras inte heller pälsens struktur. :)

 badar när det behövs, sen duschar vi hans tassar efter varje promenad då han har kvalster allergi men vi försöker att inte bada honom för ofta då han har torr hud

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

SuperLimm
3/18/15, 1:15 PM
#26

#25 okej! Har du provat något tillskott, typ någon olja för det? :)

Mvh Linn

taylor__lambert
3/18/15, 2:29 PM
#27

 #26 jo han äter laxolja har gjort det sedan vi fick reda på att han hade torr hud :)

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
SuperLimm
3/18/15, 2:59 PM
#28

#27 upplever du att det har gjort någon skillnad? :)

Mvh Linn

taylor__lambert
3/18/15, 5:24 PM
#29

 #28 ja lite tror jag nog, svårt att se skillnaden som hundägare tycker jag hahah, men några har sagt att han har fin päls iaf, jag tycker inte han fjällar lika mycket som förr

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

taylor__lambert
4/6/15, 8:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Min kille är så fluffig! Dock värkar pälsen inte växa så mycket mer, just nu 6.5cm långt och verkar inte ha blivit mycket längre, sist jag mätte var den 4cm långt och det var för 4 veckor sedan, och borsta måste jag göra varje dag, underullet försvinner ju aldrig o.O vet inte hur jag ska göra, får inte borsta tassarna på han alls utan att han gapar (tror att jag ska sticka nålar i honom som vet kan göra). :/ Pälsen i fejset går in i ögonen och det värsta är väl att rakapparaten är trasig! *suck* vette katten vart jag ska få tag på 1500:-, men något måste jag ju hitta :/ måste ha den till ögon, delar av öronen och emellan trampdynorna.

Men jag är glad, pälsen är längre, len och glansig! Det går ju framåt! Får bara hoppas att jag hittar en rakapparat snart för en billig peng :3

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

taylor__lambert
4/6/15, 9:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#31

Lyckades borsta hans högra tass nyss, han var så däckad efter att ha sprungit på hundöarna att han inte brydde sig så mycket. Och han blir ju så fin! Önska jag fick göra tassarna varje dag, dom tvättas ju efter varje promenad så dom blir ju krulliga hela tiden. När ja började på vänster tass började han protestera lite så tänkte att det kunde ändå få vara kvar för att visa "före och efter". Sista bilden är på pälsen som kom loss ifrån en ynka tass, och det fanns mer att ta.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

SuperLimm
4/7/15, 10:39 AM
#32

Håret på huvudet kan du klippa lite med en effileringssax :) Så slipper han få det i ögonen.

Mvh Linn

LuLeLo
4/7/15, 7:17 PM
#33

Samma sak med resten av ansiktshåret, brukar antingen plockas eller effileras. Morrhåren klipps med raksax.

Tass Josephine

taylor__lambert
4/7/15, 7:34 PM
#34

#32 #33

Jo effileringssax vet jag att vi har och har funderat på om det kanske blir snyggast, men tror att den måste slipas, eller köpas ny, måste leta upp den och kolla 🙂

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
Ociosa
4/27/15, 7:18 AM
#35

När du har badat honom, fönar du då? För då får man bort väldigt mycket päls som annars tovar in sig nör dom självtorkar, jag är väldigt emot alla verktyg så mycket det går… Rakar under hakan och ner, plockar sedan resten med fingertuttarna, effilering runt öron vid övergången och även på framsidan av frambenen för sitter som.berget där på mina :( ju mer man klippt desto hårdare blir allt och man får en sån "hjälm". Tyvärr klippte en mina så kämpar med att få mjuk och fin päls på vissa ställen

taylor__lambert
5/5/15, 2:44 PM
#36

#35 jo jag fönar 80% av gångerna, tar dock hundra år innan det blir torrt (ca 4-6 timmar), dock faller inte mycket hår bort.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

taylor__lambert
5/5/15, 2:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Micke fluff! Har märkt att värmen börjar bli jobbig för honom :/ så kommer raka ned honom i år iaf, men väntar till slutet av maj. han har också fullt med små sår, antagligen ifrån allergin och skit *suck* men kommer inte snagga helt, lämmnar ca 2-3 cm långt ungefär, han kan ju få lite päls tycker ja' :)

Och såhär sen min snygging ut just nu :p

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Knutte-love
5/5/15, 5:15 PM
#38

SHIT! vad du kämpat på bra med honom! 😃 Du ska vara riktigt stolt över honom. Han blir mer och mer lik en cocker. :D 

Synd att han har allergi. Kanske är skönast för honom och raka ner honom. Jag har en kompis som har en chihuahua och han har blivit nerrakad 3 år i rad nu. och är inte van att ha mkt päls nu när det börjar bli varmare ute. så han hade antagligen fått värmeutslag. Så han vart en ny "ung" hund när vi rakade honom här i dagen 🙂 Kan tillägga att Chihuahuan är 11 år gammal, och varje gång han blir rakad blir han som en 1 åring.   

Hoppas att alla småsår försvinner på din lilla goding 😃❤️

Kramiz Amanda och Danny!

Medarbetare på Cockerspaniel.

 

 

 

taylor__lambert
5/5/15, 9:00 PM
#39

#38 Tack! :) Nu känns det bättre, jag tycker han bara ser ut som en stor fluffig boll! Inte mycket som en cocker utan bara ett enda stort fluff, hahah.

Ja Micke blir som valp på nytt när man rakar honom, men samtidigt så försvinner ju den fina glansen. :)

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Knutte-love
5/6/15, 3:26 PM
#40

#39 Ja det förstår jag :) Hehe ja, han ser ut som en cocker som valp när pälsen börjat växa, men inte växt helt :D JAg tycker dem e sötast då ;) 

Jo, det är klart. Men huvudsaken han trivs, så får man se till hans bästa. :)

Kramiz Amanda och Danny!

Medarbetare på Cockerspaniel.

 

 

 

taylor__lambert
5/6/15, 4:31 PM
#41

#40 det har du så rätt i, nu blir man ju inte alls valp sugen

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
SuperLimm
5/7/15, 8:49 AM
#42

Kan du inte testa att bara raka tex under magen och insidan av benen och se om det blir lättare för han då?
Tänker att nu när du kämpat så mycket med hans päls så är det ju tråkigt att behöva börja om igen.

Mvh Linn

taylor__lambert
5/10/15, 10:58 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#43

#42 fick faktiskt lov till att göra så igår, samt raka hans tassar och ben och svans men där sparades ca 2-3 cm päls, resten fick vara kvar. Han vart lite piggare och nu har jag hittat väldigt mycket sår som måstes behandlas *suck* Men han vart snygg ändå, och glansig päls har han också 😃 Så förhoppningsvis behövs han inte rakas nått mer än såhär

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Emouse
5/13/15, 10:21 PM
#44

Åh vad vacker han är❤️❤️

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

taylor__lambert
6/21/15, 4:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

#44 tack du ^_^ ❤️

Inte så snygg längre dock *suck* funderar på att byta foder till typ VoH eller MUSH eller liknande och hoppas på att de där **** såren försvinner, nu ser han ut såhär :/

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Upp till toppen
Annons: