Annons:
Etikettsjukdomar-hälsa
Läst 1305 ggr
pernillaoscarsson
3/28/15, 7:39 PM

Adaptil

Någon som provat antingen sprayet, grejen i kontakten eller halsbandet? Vilket är effektivast? Vilket föredrar ni? hur lång tid tog det innan det började verka?

Jag är ute efter någonting lugnande till min vovve som inte längre klarar av att bli lämnad hemma ensam. Han stressar upp sig själv och kan sitta och skälla/yla konstant i flera timmar. Det är med enormt dåligt samvete jag tvingas åka till jobbet så en lösning är akut nu. Han är ensam i max 4 timmar, jag kommer hem på rasten och går ut med honom.

Andra tips tas också väldigt tacksamt emots! T.ex. bra aktivering innan han ska lämnas och aktivering hemma.

Annons:
MoaE
3/28/15, 7:42 PM
#1

#0 Bästa om de är rädda när de är ensam hemma är sån där kontakt du sätter i väggen med adaptil, sen kan det ju kombineras med halsband.

hannaj98
3/28/15, 7:58 PM
#2

Har inte testat adaptil på min hund men för min hund hjälper det om vi gått på en ordentlig promenad innan och sen att jag ger henne en leksak med Godis i som hon kan hålla på med ett tag och ett gott ben som hon kan tugga på medans jag är borta. 
Sen är det också viktigt att inte visa att du tycker synd om hunden när du går. Eftersom om du visar att du tycker det är obehagligt kommer din hund tycka att det är ännu läskigare. Håll inte på att klappa och så så mycket så att det blir som ett stort farväl. Gör ingen big deal av det så blir det ofta enklare för hunden. 
Sen är det ju också bra att träna hunden genom att lämna honom korta stunder ibland. 
Lycka till!

pernillaoscarsson
3/28/15, 9:48 PM
#3

#1 Tack för tipset!

#2 Då jag jobbar kväll kan jag gå lång promenad med honom, även trötta ut honom genom att gömma Godis i gräset som han sedan får leta upp. När jag jobbar dag så börjar jag kl: 6:00 och hinner inte gå så långt med honom innan jobbet. Det blir bara ca 15 minuter.

Det där med att inte tycka synd om honom måste jag lära mig. Det är ju så svårt att inte tycka synd om honom då han står det med uppdragna öron och stirrar ledsamt på mig. Men du har nog rätt där, han blir nog bara mer ledsen om jag  gullar med honom då.

Leksaker bryr han sig tyvärr inte om. Han ÄLSKAR mat och Godis, han har en sådan där aktiveringsboll man kan stoppa Godis i, men han rör inte den. Allt Godis ligger alltid kvar när jag kommer hem igen. Måste dock prova att ge honom märgben, det älskar han.

isblixt
3/29/15, 11:52 PM
#4

Har sett skrämmande bilder på hundar som lyckas fastna med käken i märgben, hade inte vågat lämna min hund ensam hemma med något som den kan sätta i halsen, t.ex tuggben/leksak/märgben… :/ Vet dock många som gör det..

pernillaoscarsson
3/30/15, 12:22 PM
#5

#4 Oj, då undviker jag i alla fall märgben. Han brukar alltid få ett sådant där litet tugg"ben" och där har det aldrig varit några problem. Men nu när du säger det där med märgbenen så är det egentligen inte så svårt att se själv. Så som hundarna kämpar för att komma åt allt det goda. Tack för du sa det :)

[Bettanbop]
3/31/15, 9:56 PM
#6

En gropig boll som du smetar in i något gott. Bollen ligger ju ej still så när han slickar på den rullar den ju iväg, så då har han att göra en stund🙂 lär han sitt/ligg stanna kvar någon stans där han inte ser dig, göm då Godis någonstans som han får hitta, vart eftersom gömmer du godiset lite svårare t.ex under mattkanten, under en mugg, på en hylla som han når. på dörrhandtag så han måste putta på dörren för att få godisen. Tidsinställd godis/mat automat.

Annons:
pernillaoscarsson
4/1/15, 1:22 AM
#7

#6 Tack för tipsen. Det med bollen var smart. Har en till honom nu som han inte bryr sig så mycket om. Men smetas den in med leverpastej så lär han nog gilla den :)

Jag brukar köra lite "sök" med honom i slutet av promenaden. Låter honom sitta och vänta medans jag går lite kringelikrok på en öppen yta och släpper ner en godisbit någonstans. Sedan får han nosa upp den. Detta blir han trött av. Har faktiskt gjort detta nu i tre dagar innan jag lämnat honom ensam och han har varit tyst!! Jag är så stolt över min hund så ni anar inte. Jag köpte även adaptil, den man sätter i kontakten, idag så nu hoppas jag på en lugn och trygg hund.

Jag tror att det som gäller är att trötta ut honom så mycket som möjligt innan jag åker och det som någon här ovan sa, inte ta för tydliga farväl. Jag har bara sagt hejdå och gått ut. Inget pjoskande. Igår hade jag glömt nycklarna så när jag öppnade och kom in igen (efter bara några sekunder) så lekte han som en tok med katten.

Jag ber grannarna att lyssna av honom. Skulle han skälla och hålla på så kan de ringa mig alternativt själva gå ut en runda med honom. Det känns bra att det finns nödlösningar även om målet är att han alltid ska vara lugn ensam hemma.

Jag hoppas att hans skällande förra veckan bara var en protest på att han saknade min mamma som han inte varit ifrån mer än ett dygn på 9 år. Dock väldigt sorgligt att se honom sakna henne så som han gör. Lyckan i hans ögon och kroppsspråk när man råkar nämna ordet "mamma" går inte beskriva. Eller när han inser att vi ska åka hem till henne. Och sedan besvikelsen när hon inte är där hemma. Det är så att man vill böla. Fina, kloka hund! Måste filma honom på torsdag när hon får komma hem på permission :P

Upp till toppen
Annons: