Annons:
Etikettsjukdomar-hälsa
Läst 1005 ggr
pernillaoscarsson
4/8/15, 9:49 PM

Uppfödare kontakta köpare

Jag sitter och googlar lite för att se ifall jag kan hitta några släktingar till Bazze. Jag har i en tidigare tråd skrivit om att jag inte haft någon vidare kontakt med hans uppfödare efter köpet. Jag kontaktade henne då han fick epilepsi men fick inget intressant svar. Bara att hans mamma dött av juvertumör.

Nu hittade jag på cocker spanielklubbens sida att Bazzes syster diagnostiserats med en njursjukdom. "Familjär Nefropati" Det står tydligt på sidan i rött att föräldrar, avkommor och kullsyskon ska tas ur avel för att förhindra att sjukdomen sprids då den än så länge verkar vara ganska ovanlig men ärftlig. Vanligast drabbas hundarna i tidig ålder, innan de fyllt 2. Alltså borde hans syster drabbats för ca 7 år sedan.

Har inte uppfödaren skyldighet att kontakta alla valpköparna och berätta om detta? Låt säga att systern blev sjuk innan tvåårsåldern, då skulle det dröja minst ett år innan jag kontaktade henne om att Bazze hade epilepsi. Varför kontaktades inte jag innan och varför nämndes ingenting då jag kontaktade henne?

Visst, nu har ju hans njurfunktion kollats några gånger eftersom att hans medicin i längden har kunnat skada njurarna. Han har varit fri från sjukdomen. Men ändå, principen?

Har även sett att Bazzes pappa använts i avel två år efter att jag sagt till uppfödaren att föräldrar och syskon inte borde användas i avel pga att epilepsin kan vara ärftligt.

Nu har ju aldrig mitt syfte varit att avla på Bazze, han köptes som sällskapshund och det visste uppfödaren då hon sålde honom som sådan. (ena stenen hade inte trillat ner). Men har inte jag rätt att få veta om sjukdomar i de närmsta leden då?

Oseriöst eller en vanlighet inom aveln?

Annons:
Ria74
4/9/15, 2:35 PM
#1

Jag tycker det är oseriöst när inte uppfödaren berättar om ärftliga sjukdomar hen får reda på.

Jag har aldrig avlat själv på hund, men väl på katt. Jag höll alltid kontakten med mina köpare, som ville och höll koll på eventuella sjukdomar. Fick jag reda på en sjukdom nånstans som var ärftlig så kontaktade jag alla kullsyskonens ägare och berättade.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

taylor__lambert
5/5/15, 9:07 PM
#2

Man kan väl anmäla det till SKK(?), för det är oseriös och farlig avel. Det är väl ändå en uppfödares skyldighet att berätta sånt så som det är vår skyldighet att berätta om vi har vissa könssjukdomar?

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Upp till toppen
Annons: