Annons:
Etikettövrigt
Läst 2236 ggr
ElisabethB
2015-06-27 22:28

Omplaceringshund?

Hej på er!
Nu kommer jag igen med mina dumma frågor.. Hoppas jag inte kommer vara alltför jobbig!
Men som en första-hund, är det en bra idé att välja en vuxen omplaceringshund istället för en valp direkt ifrån en kennel? Har vuxit upp med folk som har/haft hundar runt omkring mig sedan jag var liten, men då framförallt airedaleterrier men även en del andra raser som briard, golden retrievers, cocker spaniel för att nämna några.
Vad ska man tänka på om man ska köpa en omplaceringshund? Behöver man mera papper än bara stamtavlan om man vill ställa ut och ev träna/tävla i agility?
Tar tacksamt emot tips och råd!

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Annons:
VildaVittra
2015-06-27 22:50
#1

Det går alldeles utmärkt att ta en omplacering, det är faktiskt nästan bättre då man slipper bli chockerad över hur jobbig valptiden kan vara. Valpar är söta när dom sover, men ack så jobbiga när ögonlocken slår upp tre på morgonen och de sätter tänderna i ens bröstvårta. 

När du köper en omplaceringshund, kräv att få ha den på prov i minst tre veckor. På den tiden hinner hunden landa och börjar visa sina dåliga sidor. För när man tar en hund plötsligt ur sin miljö, så sköter dom sig lite bättre ett tag tills dom känner sig bekväma med den nya tvåbeningen. 

Gör även en besiktning hos veterinären, det är en klok investering innan du slår till.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

taylor__lambert
2015-07-17 23:39
#2

håller helt med #1 valpar är sjukt söta men satan vad mycket hyss dom gör som man aldrig trodde var möjligt. Jag velar hela tiden med att skaffa balp så minns jag allt jobbigt så ändrar jag mig och min valp sov hela nätterna så sömn fick jag allt. Men man fick göra allt valp säkert heeeela tiden. I efterhand hade det varit bättre med en omplacering som det var tänkt från början som inte blev av.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

ElisabethB
2015-07-17 23:56
#3

Tackar för svaren! 🙂

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Upp till toppen
Annons: