Annons:
Etikettsjukdomar-hälsa
Läst 3073 ggr
Cocopricken
2015-12-25 22:52

Veterinärutlåtande- vad kan jag förvänta mig?

Hej!

Har precis skaffat mig en egen Cocker-tik som jag är fullkomligt förälskad i, Hon är så snäll och godhjärtad, alla tycker om henne som träffar henne. Nu till min fråga, har hittat hennes veterinärutlåtande som jag har svårt att utläsa. Förstår att det rör sig om höfter och ögonen. Kan någon förklara för mig vad jag har att vänta, är det något jag kan göra?

Är hon godkänd för avel?

Vad skulle kunna föras vidare om hon fick en valpkull?

Så tacksam för svar :)

**HD Grad C
Katarakt partiell cortex främre måttlig. Ej ärftlig
PRA-prcd DNA-testad anlagsb.B
**

Annons:
Kalli
2015-12-26 16:44
#1

Jag är ingen stjärna i ämnet och är inte specifikt insatt i Cocker Spaniel men gör ändå ett försök.

HD grad C betyder att hunden har höftledsdysplasi. Bedömningen går i en 5 gradig skala mellan A-E där A och B är friska höfter medan C innebär en lindrig dysplasi. HD fel kan bero på såväl miljö som arv så det finns en ärftlighetsfaktor. Att hålla hunden slank och välmusklad är nog det generella tipset, vissa ger tillskott av Glukosamin eller liknande.

Katarakt är grå starr, alltså en grumling av ögats lins. Partiell  tolkar jag som att den  inte är spridd i hela linsen, och det står ju också att den är måttlig. Starr kan vara ärftlig eller bero på ex. yttre påverkan. Antar att man kommit fram till att hennes inte är den ärftliga sorten.

Sen är hon bärare av PRA-prcd vilket också är en ögonsjukdom som i slutändan gör hunden blind. Eftersom hon bara är bärare ska hon inte kunna insjukna, däremot kan hon ärva genen till ev. valpar och ska de i sin tur inte bli sjuka måste hanen vara PRA-prch fri.

Huruvida hon är godkänd för avel kan jag inte svara på, inte alls insatt i hur det ser ut för Cocker Spaniel.

Cocopricken
2015-12-26 20:03
#2

Tack för utförligt svar, jag uppskattade att du tog dig tid:).

isblixt
2015-12-27 23:12
#3

Hd grad C avlas det på till viss del inom cockeraveln, man brukar dock vilja ha den andra individen med A i så fall.. iaf enligt min erfarenhet, är ingen uppfödare själv. :) Och sen är inte en enstaka hunds resultat det enda utan man vill gärna se övriga resultat inom kullen och hundens föräldrar och så vidare. Det står bara det sämsta resultatet på hunddata, alltså kan hennes höfter rent teoretiskt ha A+C, B+C, eller C+C. 

Katarakten är enligt veterinär ej ärftlig och ska således inte gå vidare till hennes avkommor.

PRA-prcd B innebär som #1 sa att hon är bärare av genen och får därför bara paras med hanhund med resultat A. 

Läs gärna på cockerklubbens hemsida, under bland annat rubriken Avel finns bra information. :)

Cocopricken
2015-12-29 09:35
#4

Tack Isblixt, vilket bra svar. Jag ska gå in på cockerklubbens hemsida också och läsa på :).

taylor__lambert
2015-12-30 11:40
#5

När det gäller avel tycker jag det är viktigt med alla individers HD/ED. Detta kan då bli problematiskt om syskonen inte röntgas, eller om föräldrarnas syskon inte röntgas. Hurvida din är avelsmaterial är svårt att avgöra då mentaliteten för mig är väldigt viktig. Och den är ju svår att se genom endast få ord. Jag tycker att om man ska avla på en individ är om den har något speciellt som kan föra rasen frammåt. Något speciellt kan vara tex bra mentalitet, man kan där göra MH eller BPH för att bevisa hundens mentala egenskaper. HD/ED fri. Sjukt bra jakt meriter. Men det är självklart upp till var och en vad man anser som bra och mindre bra. Jag är för att bibehålla vad rasen skapades för och vill även ha en frisk individ med bra mentalitet, men där skiljer det sig också från uppfödare till uppfödare vad dom vill åstadkomma med sin avel.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Upp till toppen
Annons: