Annons:
Etikettövrigt
Läst 1453 ggr
Chimney
1/12/16, 2:26 PM

Dags för ny valp!

Hej alla!

Det är dags för en ny valp och valet står mellan corgi, basset eller eng. cocker spaniel.

Vill ni kasta förslag och fakta på mig som övertygar mig om att cocker är valet jag bör ta?

Annons:
Ria74
1/12/16, 3:00 PM
#1

Vill du ha en aktiv, arbetsvillig, gosig, rolig, intelligent, snabbtänkt, smart, glad och vänlig hund med mycket motor ska du välja cockern :) Passar lika bra i barnfamilj som hos en pensionär. Cockern anpassar sig i princip till vad som helst. Har bara gott att säga om cockers :)

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

taylor__lambert
1/12/16, 4:19 PM
#2

Cockern är en hund som hänger med på allt, dess storlek gör det enkelt att ta sig fram och man kan utan större problem bära den, ändå är det en stor hund i litet format. Intelligent, GLAD(!), rolig, kelig, arbetsvillig & aktiv stämmer bra in på rasen. Den anpassar sig mycket bra till det liv man lever eller om livet förändras lyckas dom anpassa sig mycket bra. Pälsvård för den som gillar det, många som inte håller på med utställning trimmar ned all päls, annars får man tänka på att det är MÅNGA timmars underhåll på pälsen.

Sen finns det som med alla raser, sjukdomar och cockern får ganska lätt öroninfektioner, inflammationer osv pga sina långa öron men det är ganska enkelt att förhindra.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

LuLeLo
1/12/16, 7:03 PM
#3

Du får beakta jaktlusten och pälsvården, min kille har mycket av bägge och det kan vara ganska besvärligt för mig stundvis (men nu är jag inte superduperförtjust i Pälsvård eller jaktbeteenden). Han har mycket Pälsvård för att vara cocker, och kräver 1 bad varannan vecka med 1-2 h tovutredning. Utöver detta bör jag trimma honom 1 gång varannan vecka på 1h per gång för att hålla honom i fint, rastypiskt skick. Till detta tillkommer rakning och klippning av tassar, samt såklart kloklipp och check av öron samt tänder.

Annars så kan jag säga att rasen är väldigt glad (som nämnts), älskar livet och är ganska mycket hund, på så sätt att en cocker syns, hörs och märks (liksom, vem undgår den där ständigt viftande svansen?). De nöjer sig med ganska lite stimulans (min kille är glad med livet om han får en ordentlig promenad per dag och sedan några mindre), men har kapacitet för mycket! De hänger gärna med på allt, är arbetsvilliga och mattokiga och kontaktsökande, vilket har lett till att min kille klarar av mycket stimulans utan att tröttna eller ge upp, fastän det såklart leder till att han blir trött och kan bli överstimulerad. Han har klarat av heldagar med resande till klubben, tränande på den och pauser där i den krävande miljön, samt att gå milen och ändå orka både spåra och köra lydnad i en timme. Samtidigt fixar han lätt att slappa på soffan och bara få komma ut på typ 45 min prommis per dag i ett par veckor, såsom kan ske, även om han då visar tecken på understimulans (=blir jobbigare och rörigare i vardagen).

Så, en väldigt trevlig ras allt som allt. Finns problem med höfter (höftdysplasi/HD) ögon (PRA) och njurar (FN) så sånt är bra att checka med släkten innan man tar en valp samt titta på mentaliteten, allra helst med BPH eller MH, men finns inte det får man titta på hundarnas personlighet och tala med uppfödaren. Problemen är dock förhållandevis ganska små hos cockern jämfört med vissa andra raser.

Ska också säga att cockrarna skiljer sig något emellan varandra. Bland vissa tikar jag mött har jag sett en del osäkerhet och rädslor, jag har hört om att vissa cockrar har svårt för barn (en fråga som dock har mycket att göra med Uppfostran och träning), om cockrar som inte har någon jaktlust eller hanterlig jaktlust och om cockrar som har en ofattbar jaktlust. Jag har hört om väldigt envisa cockrar som tar hårt fasta på rutiner och jag har hört om cockrar som är väldigt nosiga och svåra att köra samarbetssporter med, såsom lydnad. Resursförsvar har jag också hört ska vara ett stort problem hos en del cockerägare, men även här gäller att problemet går att undvika mycket genom rätt Uppfostran och träning.

Haha, nu blev det en roman igen, men, det blir ju lätt så när man är engagerad i sin ras :). Hoppas du hittar rätt i ditt rasval och har du några frågor är det bara att PM:a!

Tass Josephine

wesdi
1/13/16, 9:10 AM
#4

Jaktliga egenskaper - cocker spaniel är ju en jakthundsras så den ska (enligt mig) ha jaktliga egenskaper.  Här kan det så klart skilja mellan standardvariant och jaktvariant av cocker.

Men…. tränar man valpen rätt så tycker inte jag det är några svårigheter alls att ha en cocker. Jag har då en jaktcocker som är tränad i jakt, används i jakt och har gått jaktprov. Han är ändå den enklaste och lydigaste hunden jag har ute i skog. Just för att vi tränat ihop, han lyssnar till pipans signaler. (Storpudeln, som ändå är tränad sedan valp att vara lyhörd på mig i skog… kan ändå bli olydig och dra iväg. Han har inte alls samma starka will to please som jaktcockern).

En cocker är ju en stötande fågelhund (som så klart stöter annat matnyttigt vilt med .. fältfågel, skogsfågel, hare, kanin mm). Den ska *jaga under bössan* alltså inte befinna sig för långt bort från  sin ägare/skytt under jakten. Det är ingen drivande hund.

Jaktcocker är nog rent generellt lite mer krävande kanske än standardvarianten, i och med att jaktcockern avlas på sina jaktliga egenskaper. Men.. får den arbeta på något sätt i alla fall så är det en fantastiskt trevlig, energisk, pigg, glad härlig hund.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

LuLeLo
1/13/16, 9:35 AM
#5

Kan tillägga att jag har fått uppfattningen att jaktcockrar är lättare att hantera jakten på än utställningscockern, då jaktcockrar är avlade för sin samarbetsförmåga och måste kunna hanteras annars går det inte att jaga med dem. Utställningscocker finns det inte alls samma krav på för dem jagar man i regel inte med, därför har det nog utvecklats både ett och annat felbeteende. Min cocker drog t.ex en gång iväg efter en hare eller någonting, och jag hittade honom 2 km bort där han hade fastnat runt ett träd. Från jaktfolk har jag hört att detta är högst otroligt att det skulle ske med en jaktcocker.

Men visst, som #4 säger, jaktegenskaperna är väldigt fina och de är ju anledningen till varför cockern är en sån härlig hund som den är, utan dem skulle de inte ha samma envishet, samarbetsvilja och arbetsvilja.

Tass Josephine

Upp till toppen
Annons: