Annons:
Etikettfoder-mat
Läst 2143 ggr
Chimney
3/14/16, 1:25 PM

FODERHJÄLP!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en överviktig cockerspaniel på snart 9 år.

När hon växte upp gav jag hanne Beneful men sen blev hon överviktig och vi bytte till ett veterinärfoder (Hill’s® Prescription Diet® Metabolic Advanced Weight Solution) för att få ner henne i vikt.
Funkade inte alls så bytte till ett lågprisfoder, Friends (ej att förväxla med FourFriends) och vovven rasade i vikt.
Nackdelen var att hon tappade päls av det fodret, trots olika kosttillskott och olika pulver.

Bytte till färskfoder, lamm från Vom og Hundemat.
Pälsen kom tillbaka, men vikten ökade igen.
Efter en tid hamnade vovven på intensiven då hon bara bajsade blod, troligen pga fodret så nu vågar jag inte ha det igen.

Bytte tillbaka till lågprisfodret för att få rätt på pälsen.
Pälsen kom tillbaka något men vikten ökade ännu mer. Väldigt dumt val av mig.

Bytte till Kingsmoor, ett spannmålsfritt, glutenfritt och allergivänligt foder till äldre hundar. Pälsen kom tillbaka i rekordtakt, men hon går inte ned i vikt.
Det nya fodret get henne även små varfyllda "finnar" på två ställe på ryggen.

Så min fråga:
Vilket foder passar min tjockis så hon kan gå ned i vikt, utan att förlora päls eller få andra problem?

Annons:
Lexie82
3/14/16, 1:29 PM
#1

Du har inte provat att helt enkelt ge mindre mängd mat och mer motion?

Mycket motion, men tänk på att det kan bli jobbigt åt lederna för en överviktig hund, så börja lugnt. Simning är kanonbra träning för hundar och snällt åt lederna! Perfekt i sommar, bara att hitta närmaste sjö där hundar är tillåtna.

Mindre mat, och absolut inget Godis. Ska hon få Godis så kan ni använda av maten, sen dra bort det hon fått som Godis när det är dags för mat.

taylor__lambert
3/16/16, 9:59 PM
#2

Min kille blev under foderbyte i Augusti 2015 överviktig, vägde ca 19kg, efter ca 3 månader (jag räknar inte med de tre månader han var sjuk för vi gjorde in princip ingenting då annat än att dra ned på fodergivan) har han dragit ned sig till 17kg, och vi ska ned till åtminstone 16kg (för han är en större cocker och det är okej att han ligger lite över). Nu är min kille bara 5 ½ år och inte så gammal i kroppen, däremot äter han glykosamin pga att hans skelett knakar annars så han är mer rörlig, för dig kanske detta skulle ta längre tid med tanke på hundens ålder. Det jag gjorde:

  • Mätte fodret i gram istället för dl

Jag ger min hund 120g av sitt foder, anvisningarna säger på påsen att en hund mellan 10-20kg ska ha 120-200g/dag av just det foder min hund får, jag ger alltså minimum vilket blir för min hund ca 2dl/dag.

  • Bort med allt gott!
    Jag ändrade snabbt mina gamla vanor och slutade ge spontan Godis, fick min hund Godis så drog jag av det på maten.

  • Utfyllnad
    Jag späder ut min hunds foder genom att ge halva torrt och halva uppblött, ca 1dl vatten som fodret fått stå och gotta sig i inne i kylskåpet under natten. Jag ger också morot och lätt kokad vitkål för att min hund ska känna sig mättare, ibland används det också vid belöning.

  • Mer motion
    Jag har motionerat min hund mer än vanligt vi har simmat, kört barmarks drag, drag weight, sprungit i sandtag, pulsat i djup snö, gått i blåbärs ris, back träning, joggat en del också, agility. Planer framöver är att börja cykla och starta drag weight på riktigt!

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Wellcraft
3/20/16, 10:23 PM
#3

Mer fysiskt motion och ett foder med hög köttmängd och lite skräp (aka allt som inte är animaliskt).
Skippa dietfoder!
Ett par bra torrfoder är acana, taste of the wild, orijen och standardt.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Upp till toppen
Annons: