Kennel/valpar

Erfarenheter av valpar från Milovi's?

2016-08-24 17:41 #0 av: annakarineng

Hejsan!
Jag planerar att köpa min första Cocker Spaniel valp och funderar nu på vilken kennel jag ska välja. 
Jag är inne på kennel Milovi utanför Kalmar, men tvekar lite då jag har hört lite olika åsikter. 

Finns det någon här som har positiva och/eller negativa erfarenheter av valpar från kenneln? 

Alla råd och inlägg uppskattas då jag vill att det ska bli så bra som möjligt! 

Tacksam för svar,

Anna-Karin 

Anmäl
2016-08-26 00:30 #1 av: isblixt

Tyvärr är inte alltid det man hör sant.... Men jag kan har ingen erfarenhet av den kenneln så kan inte säga om det som sägs är sant eller inte.

Besök gärna kennlar och bilda dig en egen uppfattning. Vad vill du pyssla med med din cocker? Vill du åka på utställning med din hund så kanske du ska välja en annan kennel med tanke på resultat från rasdata. På rasdata kan du även söka på alla kennelns hundar och se deras hälsoresultat.

Fråga om du får besöka kenneln och se hur hundarna har det samt deras mentalitet.. Det är mycket skitsnack i hundvärlden :)

Anmäl
2016-08-26 16:22 #2 av: taylor__lambert

Har ingen personlig erfarenhet av kenneln. precis som #1 säger, Man får liksom åka dit och kolla på den, sen kolla på andra kennlar, jämföra. Kolla hunddata, granska noga. Tänka ut vad man ska göra med hunden.

Sen personligen tycker jag att man ska komma bra överens med sin uppfödare, att man är ute efter samma saker med den framtida valpen (att uppfödaren har tänkt noga kring den planerade kullen). Många uppfödare föder ofta upp just för att tjäna pengar. Andra vill föra rasen framåt och motverka rasbundna sjukdomar, utnyttja rasen för det den var ämnad för, tex.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Anmäl
2016-08-26 20:28 #3 av: Viccan92

Hon tar väldigt många kullar och både hennes tikar och hanar har väldigt många kullar efter sig och väldigt tidigt får dem sina första. Sen inga bra resultat på utställning så vore jag dig så skulle jag välja en annan kennel.

Anmäl
2016-10-25 10:12 #4 av: SuperLimm

Jag har hund därifrån och jag kommer inte att köpa hund därifrån igen. Som #3 skrev tar hon många kullar och ofta. Min hunds mamma blev bara 9 år. Hon fick 5 kullar. Min hund i den första kullen 2009, sen resten 2010, 2012, 2013 samt 2014. Sen dog hon 2016. 

Anmäl
2016-10-26 19:31 #5 av: Viccan92

#4 Många av hennes hundar har dött väldigt unga.

Anmäl
2016-10-26 20:07 #6 av: isblixt

Som jag sa innan så har jag ingen personlig erfarenhet av hennes uppfödning men med tanke på hur många kullar det registreras varje år efter hennes hundar utan särskilt bra hälsostatus samt enstaka hanar till samtliga kullar känns det inte som att det är nån jag skulle köpa valp ifrån..

Anmäl