Annons:
Etikettot-tråd-off-topic
Läst 4592 ggr
Nattis96
1/7/17, 3:45 PM

Att äga en cocker spaniel

Hej jag har nyss fått upp ögonen för även denna ras, hur är dem att öga, förstår ju så klart att dem är individer men överlag ? Fick klappa på en cocker valp i sommras o den va ju alldeles len o mjuk i pälsen ! Är dem det hela livet ? :) Vad passar dem in i för hundsport ? Agility osv ? :) Mvh nyfiken människa !☺

Annons:
lizton
1/7/17, 4:11 PM
#1

Om du vill ha en cocker spaniel måste du älska Pälsvård. Pälsen ska klippas/trimmas regellbundet. Tovor ska redas ut varje dag. Cockrar älskar att bada i allt, även i  leriga pölar, så den behöver badas ofta när det är slaskväder. Svarta pälsar anses mer krävande att sköta än andra färger.

Vår cocker är 11år, men fortfarande pigg som en ung hund. I sina yngre dar var han väldigt krävande och behövde massor av motion och hjärngympa. Normala hundpromenader räckte inte utan flera timmars motion och han behövde få springa av sig utan koppel flera gånger i veckan.

Agility tror jag passar mycket bra, men det har vi inte hållit på med. 

Vår kille har svårt för att möta andra hanhundar efter att ha blivit biten av en annan hane när han var ung. Lösa utan koppel går bra. 

Han har haft några anfall av det som vi tror är rage. Det finns i rasen, men jag tror inte att det är jättevanligt.  Googla på det. Röda cockrar ska ha hetare humor, har jag läst. Vår kille har röd mor, men han är svart.

En del cockrar har svårt att tåla barn. Vår cocker gillar inte höga, ljusa barnröster, men annars är lugna barn ok. Jag vill dock inte att främmande barn ska klappa honom. 

Cockrar är underbart söta, men de kräver mer än vad man tror. Trogen och älskar sin familj och husse mest, men han gillar alla människor (förutom vissa barn då).  

Matglad och tyvärr har vår kille börjat äta andra hundars bajs. 

Om du gillar att vara aktiv med din hund och gillar Pälsvård så är cocker spaniel en rolig ras. Vår kille är väldigt känslosam.Han visar med hela kroppen när han är glad och när han är ledsen så ser han jätteledsen ut. De är känsliga och ska fostras mjukt men bestämt. Inga hårda ord för då kan de tappa förtroendet. Lycka till med ditt hundval! Var noga med att köpa en SKK registrerad renrasig valp med föräldrar  som har gått igenom alla hälsotester för rasen. Det finns några sjukdomar bl a med ögon och höfter, men det är ändå en ganska frisk ras.

Emouse
1/12/17, 10:06 PM
#2

Jag skulle säga att det är en sportig och aktiv sällskapshund som kan användas till det mesta. De är väldigt läraktiga, oftast snälla, livliga och fulla i lek. Jag upplever den också som väldigt positiv till ALLT och alla. Rasen har ett stort behov av närhet och kroppskontakt vilket gör dom till bästa myskamraten😉 Den används även till hundsporter än jakt såsom lydnad, agility och viltspår så om du ville testa agility så går det suveränt.

Rasen är relativt frisk och det vanligaste öronproblemen är oftast bara en skötselfråga.

Man måste trimma pälsen runt hörselgången ofta för att det inte ska bli fuktigt och inflammerat. Borsta igenom päsen en gång om dagen. Jag tycker inte att det är så mycket Pälsvård egentligen.

Valpars päls är oftast mycket mjuka, på nästan alla raser. Valppälsen kommer inte alltid att finnas där så den kommer inte alltid vara lika mjuk hela livet. Men tar man hand om pälsen ordentligt och håller den ren, balsamerad och kammad så kommer den vara silkeslen även i vuxen ålder.

Jag tycker att du ska kontakta en uppfödare och få komma och hälsa på, känna efter på vuxna individer och få massor av information!🙂

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Upp till toppen
Annons: