Annons:
Etikettbeteende
Läst 3708 ggr
Drakellen
4/21/17, 1:10 PM

En cocker för mig?

Jag går i hundköpartankar och har letat some n galning efter den perfekta rasen. Jag var inne på en sheltie, golden, border terrier, cavalier kung Charles och hundra andra. Men nu har jag fastnat för cocker spanieln väldigt mycket och tänkte att ni här kan avgöra litegrann om den passar mig. Mina krav på hundrasen är: En rolig och "älskar hela världen" attityd. Ska kunna tränas relativt enkelt till att gå lös på promenader. Ska kunna följa med på joggingrundan men samtidigt inte börja klättra på väggarna om man är sjuk och måste ligga hemma några dagar. Ska vara lämplig studenthund. Ska vara tillgiven mot såväl mig och min sambo som mot släkten som hälsar på i bland (med barn i skaran). Pälsvård bryr jag mig inte om, mycket som lite, allt är kul. Jag har fastnat väldigt mycket för rasen och tror att den är perfekt men vill höra med proffsen. Vad tror ni, är det rasen för mig?

Annons:
taylor__lambert
4/21/17, 6:30 PM
#1

Min cocker bryter sig ju enormt mot RS. Han gillar inte främmande, släkt och människor han träffat någon gång innan blir han helt galen i av glädje. Han klarade inte alls av student livet (gå på skola med inriktning hund där hunden fick följa med). Jag tycker att cockern må älska sin ägare och många gillar att jobba, men samtidigt är de lite egna och envisa. Många cockrar har mycket jakt i sig, även utställningsavlade har en del jakt, vissa mer andra mindre, många som inte går att ha lösa. Det går att träna men då får man verkligen TRÄNA ORDENTLIGT. Cockern är en bra allaround hund som kommer hyfsat lång i de flesta sporter. Oftast glad och vänlig mot de dom möter. De är bäldigt anpassningsbara, de anpassar sig till nya livssituationer lätt (är min erfarenhet). Mycket Pälsvård som kan variera från att borsta lite lätt varannan, var tredje dag till två gånger om dagen. En del individer har en päls som tar enormt lång tid att torka, även med föning.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Drakellen
4/21/17, 9:14 PM
#2

Okej, vad var det som gjorde att han inte klarade av studentlivet tror du?

taylor__lambert
4/21/17, 11:44 PM
#3

Fanns mycket. Hans mentalitet skulle inte jag säga är den bästa. Att sitta i ett hundstall med 30 okända hundar medans jag var i skolan var inget han som 1 åring klarade. Att han sen skulle träna enligt skolans uppgifter var för honom för mycket.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Upp till toppen
Annons: