Annons:
Etikettövrigt
Läst 8104 ggr
[Nalle-]
6/29/17, 4:02 PM

Cocker och fällning?

Jag har försökt leta på nätet men det står så olika, så jag tänkte kolla med er som har cocker spaniel. Hur mycket fäller en cocker? Tänker främst på den engelska. Iom att de behöver så pass mycket trimning har jag svårt att se att de fäller så mycket som vissa andra raser (typ schäfer, labrador m.fl.) men säkert mer än en pudel. Vad säger ni? Gärna jämfört med andra raser 🙂

Annons:
wesdi
7/5/17, 9:48 AM
#1

Jag har jaktcocker (jaktvarianten av engelsk cocker spaniel) storpudel och Wachtel.

Pudel "fäller" inte på samma sätt som fällande raser… så alla andra fällande raser fäller ju massor jämfört med pudel 😃.

Jaktcockern fäller. Inte som en husky eller liknande men den fäller. Nu har jag jaktvarianten så jag behöver inte vara rädd om pälsen, tvärtom så rakar jag ned till mer praktisk jaktfrisyr.

Wachteln kan jag inte uttala mig om än då han är bara 13 1/2 vecka men torde fälla åtminstone som cockern gissar jag.

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

SuperLimm
7/18/17, 8:50 AM
#2

Jag tycker inte min cocker fäller så mycket. Katten fäller bra mycket mer. Hunden badas ca var 14e dag och då släpper mycket päls. Borstar man sen pälsen några gånger i veckan så hamnar inte alls mycket på golvet. Jämför jag med folk som har labbe, golden, schäfer, malle eller såna pälstyper så fäller min inget knappt.

Mvh Linn

KatarinaSt
7/27/17, 11:58 AM
#3

Upplever samma som #2. Kanske just att man borstar och badar regelbundet gör att man inte upplever att hunden fäller så mycket. När det dammsugas hemma är det mest mitt och döttrarnas hår som samlats på golvet.

Upp till toppen
Annons: