Ålder när man skaffar hund
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tänker mest på föräldrar som köper valp till sitt/sina barn.
Jag har en bekant som tänker skaffa en hund till sin 8-åriga dotter. Personligen tycker jag det är för ungt att ha huvudansvaret för en hund.
Jag säger inget om att dom skaffar en hund, men en vuxen ska ha huvudansvaret. Inte minst med tanke på att det kostar en del att ha hund.
Så vad tycker ni, hur gammal ska/bör man vara innan man har egen hund?
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Bra fråga, 14-16 kanske. Men det ska fortfarande vara ett välplanerat köp och personen bör ha varit intresserad av hund ett tag. Sedan beror det lite på vem som ska betala. Jag som 15-åring skulle inte kunna betala en hund om jag inte började extrajobba, vilket skulle innebära lite tid för hunden.
Jag fick min hund när jag var 8 men då hjälpte min familj till men nu är det bara jag som tar hand om Elsa. Men jag tycker att man ska få en egen hund när man är 12 år.
Ser att tråden är skriven för rätt så länge sedan men svarar ändå ;) Tror det beror helt på från person till person. Det finns 10 åringar som är mogna och kan ta ansvar och det finns 16 åringar som inte kan ta ansvar alls. Det viktiga är att en vuxen har huvudansvaret och vet vad det innebär att ha hund :) Men tror inte man ska vara mindre än 10.. Under det känns det lite väl ungt ^^
//Linnea
Medarbetare på Cockerspaniel Ifokus
Oj, vi har nästan alltid haft hund hemma. Men min första helt egna hund fick jag då jag var 12 år gammal (innan hade jag dock tränat och tävlat med familjens hundar).
Nu är ju då sedan frågan vad som menas med huvudansvar?
Jag skötte hans träning, päls, promenader, hälsa osv. Dock delade vi på att ge mat och sånt. Vissa dagar skötte jag helt själv alla familjens hundar och vissa dagar skötte mamma om de. Så det passade våra scheman bäst.
Jag anser att djur åt barn är en bra sak. Barnen lär sej ta ansvar för ett levande ting (dock kräver det ju att föräldrarna tar sitt ansvar och ser till att barnet också gör det).
Hm, jag tycker väl att åldern är en individ sak. Som de flesta har sagt så finns det de som är 12 år som kan ta ansvar jättebra, medan det finns 16 åringar som tar mindre ansvar.
Jag själv är 16 år gammal och ska köpa min egna hund på torsdag eller på lördag, för egna pengar. Ska sommarjobba vecka 28-29, så under den tiden som jag jobbar får ju såklart min mamma ta ut hunden och ge honom mat och så, men annars är det helt min hund. Vi har haft hund hela livet, som jag funnits i alla fall. Vi har för tillfället 3 rottweiler, och tidigare har vi haft två kungspudlar, en leonberger och ett antal schäfrar.
Jag själv älskar djur, vilket resten av familjen gör - förutom min bror som inte är så intresserad. Jag äger även 5 kaniner som jag köpt in själv och tar hand om, köper mat till osv. Gör allt själv :)