nafsig hund
Emil är nu drygt ett år men fortfarande väldigt nafsig. Vi har försökt att träna bort det genom att ta händerna bakom ryggen, ignorera, säga till på skarpen osv men ingenting lyckas.. han blir tvärt om bara ännu nafsigare :/
Här om dagen såg jag att han har en svart prick på en av hans framtänder. Han kan inte ha ett hål i tanden som gör ont och det är därför han nafsar? Jag har verkligen ingen aning…
Har ni några tips på hur jag kan göra? Har ni samma problem med era cockrar, eller har haft?
//Linnea
Medarbetare på Cockerspaniel Ifokus

Bella har aldrig varit nafsig sen hon blev "vuxen" men när hon var unghund och fällde tänder gnagade hon på precis allt, händer, fötter, stolsben ja allt.
Nafsar han hårt eller är det mest att han vill "hålla tag" i händerna på er?
Den förra hunden jag hade ville alltid hålla i mina byxben när vi var ute och gick. Det gick ju såklart inte så bra. Det enda som hjälpte för oss då var om hon fick något annat att bära. En pinne eller tidning eller något annat liknande.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Jo men han nafsar ganska hårt, men inte så det gör ont. På promenader nafsar han aldrig och tycker bara i vissa fall det är kul att bära nått. Det är mest hemma när man sätter sig ner på golvet och han kommer fram som han nafsar i händer… Även när vi ska sätta på halsband och sele.
//Linnea
Medarbetare på Cockerspaniel Ifokus
Har inte haft det problemet med äldre hundar men på de yngre valparna som gärna nafsar så har jag kört med den metoden att jag piper till (som om det skulle göra ont). Det har funkat på alla mina hundar iaf =)
Testat att stoppa in något i munnen som hunden får bita i istället? Alltså när han kommer och ska naffsa så stoppar du in en leksak eller ett ben ist. Kanske busa lite med liksaken om han vill det.
Man kan också gå där ifrån direkt när hunden börjar naffsa, bara resa på sig och går därifrån och ignorera. Då brukar de flesta hundar förstå efter ett tag att man inte får någon uppmärksamhet om man gör så.
Mvh Linn