Vad tycker du om Antidragsele/VGW Bälte?
Ja, Tänkte starta en liten tråd där var och en får säga vad dem tycker är bra eller dåligt med antidrag sele/VGW bälte.
Det finns säkert några som inte vet hur en sådan sele ser ut. så jag hittade en bild på google där det bara är selen på bilden. Förstår ni inte hur den ska sitta eller så. så kan ni googla på det.=)
Kom ihåg att alla får tycka olika. Och att alla har sina åsikter om hur dem fungerar.=)
Själv lär jag ju säga att jag är emot dessa. 🤐Eftersom dem är så konstiga enligt mej. och drar man i hunden åt sidan för hårt eller snabbt så kan frambenen följa med och hunden ramla och göra sej illa. 😕 Sedan förstår jag inte varför man inte tränar bort problemet. Det går men det kan ta lång tid. För Danny tog det två år nästan att få bort dragandet. Men jag är envis och skulle ha han att gå fint så då gick det! 😉 Och glad är jag för det. 😃
Tänk på att man inte får lägga upp bilder utan tillstånd, inte annonsbilder heller 😉
Vissa antidragselar är bra och jag tycker att det är OK, så länge man inte har det hela tiden, utan verkligen lägger manken till så att hunden inte drar, så man slipper ha det
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
VGW Selar tycker jag är väldigt bra. Hunden vänds mot dig när den drar i kopplet och man kan då enklare få den att förstå att inte dra. Det är bara ett hjälpmedel, ingen lösning på problemet som du verkar tro i #1.
En VGW sele sitter bra på hunden utan att trycka över några muskler. Jag har aldrig behövt använda en själv men hade jag haft en större hund som inte kan gå i koppel så hade jag nog säkert skaffat en VGW sele.
Mvh Linn
Antidragsele är mycket bra tycker jag. Kan ta som exempel pga reuma så har jag väldigt svårt att promenera vår cockerkille då om han för för sej att rusa ner i diket efter en fågel eller dylikt så har jag svårt att få honom hållen. Vi har Haltis sele (samma koncept dock). Nu är det mera en säkerhet för mej än ett hjälpmedel mot dragning men grundprincipen är ju den samma.
Dock är selen inställd så att den sitter optimalt så ska inte hunden kunna dra så att den går omkull och skadar benen.
Sedan så är det inte alla som kan träna bort dragningen hos sin hund. De besitter helt enkelt inte den kunskap som behövs för det. Då är selen ett bra hjälpmedel än att ägaren och hunden hela tiden ska vara osams på promenaderna. =)
De är asbra, även om man tränat bort dragande i kopplet så är den jättebra ifall det är en stor hund som skulle få syn på ex en katt! När jag var på hunddagis och jobbade lite så gick jag med en vit herdehund som hade en sån sele, och när han försökte dra iväg mig efter något så kunde han inte det utan han liksom vände sig emot mig och då kunde jag beröma och då slutade han dra sig iväg :)

Jag har aldrig provat någon antidragsele. Bella är inte mycket för att dra. Hon vill gärna ha följe med mig.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar