Alla dessa fåglar!
Hej.
Jag har en engelsk cockerkille på 2½ år som alltid varit otroligt intresserad av fåglar, helt förståeligt.
Men den senaste tiden har det gått överstyr. För ung. en vecka sen fångade han en fågelunge som skuttade upp rakt framför oss. Fågelungen klarade sig utan skador som tur var men efter det springer han runt som om det är fågelungar under varje grästuva och varje sten.
Han går inte att ta kontakt med längre och jag har flera ggr varit tvungen att avbryta vår promenad bara för att mina armar inte orkat med hans beteende.
Min fråga till er är nu, har ni några tips på vad jag kan göra för att bryta detta beteende eller hur man kan ändra beteendet till ett intränat sökkommando?
Varken han eller jag kan njuta av våra dagliga promenader pga. detta, så alla tips är välkomna!
Vill bara tillägga att jag har en till hund helt utan detta problem som jag måste gå ut med samtidigt, så jag kan inte utföra alla träningsmetoder för att inte i onödan straffa den hunden som lyder.
/ Line Kinnari
www.linekinnari.se - Portfolio

Du måste bli roligare än fåglarna 😉 jag vet det är lättare sagt än gjort. Men jag hade lite samma problem med Bella när hon var yngre. Hon kunde bli helt låst vid något speciellt.
Det jag brukade göra var att gå en annan runda än den hon var van vid, på de viset bröts mönstret. När vi sen skulle gå där hon hade sin fixering så försökte jag ha kontakt med henne hela tiden. Vi tränade lite allmän lydnad under promenaden och jag belönade med Godis och det hjälpte oss i alla fall.
Jag hoppas det löser sig för er.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Cockern är i grunden en fågelhund så att få tränat bort beteendet helt kan vara knepigt. Skulle råda dej att istället träna att han inte får gå ifrån dej utan lov, han får inte "apportera" heller utan lov. Stanna är också ett kommando som är väldigt nyttigt att ha
Vi som jagar med våra cockrar så har kommandona STANNA och LÅT BLI visat sej vara väldigt nyttiga.
Tack för era tips!
Jag tror jag kommer försöka ta nytta av hans starka instinkter och börja spåra med honom. Då kanske han kan lära sig skillnaden på när vi spårar och när vi är ute och promenerar.
Kommandon har han inlärda, problemet är att han blir döv när han så frenetiskt ska spåra allt hela tiden.
/ Line Kinnari
www.linekinnari.se - Portfolio
Som Ressu säger så är cockern i grunden en stötande fågelhund.
Jaktträning som du börjar med dummy.. är bra träning. Man tränar stadga och lyhördhet för visselpipans signaler.
Min jaktcocker är drillad sedan valpben, och han bryr sig inte om *vanliga* fåglar.
Han är därmed väldigt enkel att ha lös, håller sig i närheten, observant på vad jag gör, bryr sig inte om småfåglar eller rådjur.
Han är ju tränad till att jaga med mig, tillsammans med mig.
Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress