Orolig hane
För några månader sedan flyttade det in nya grannar vägg i vägg med oss. Deras dotter har antagligen ADHD eller liknande för hon kan få sådana utbrott för ingenting.
Innan denna familjen flyttade in så hade vi inga problem med Bazze, visst kunde han bli lite sur när alla lämnade hemmet och han fick stanna kvar, men han sa aldrig någonting. När vi kom hem igen så låg han oftast och sov. Men numera går det inte att lämna honom ensam alls. Han blir helt hysterisk, han sitter och skäller och gnäller som om hela världen gått under. Jag har stora misstankar om att hans beteende beror på grannarna. I lördags ringde en annan granne och berättade att grannarna intill var helt galna, dottern skrek, mamman skrek, pappan skrek. Och Bazze skrek. Innan deras bråk hade börjat så var Bazze tyst. Men efter detta blev han helt hysterisk. Så det är ju som om han blir orolig när de blir knäppa.
Han lider även av epilepsi så han är ju extra känslig. Så grannarna i kombination med varmt väder och en gata full med löpande tikar gör inte hans tillvaro bättre. Men det funkade ändå fint INNAN denna familj flyttade in.
Vad tusan ska vi göra? Jag jobbar ju heltid och lillebror går i skolan, ingen kan vara hemma när mamma jobbar. Nu har vi dock semester men vi kan ju inte börja med att skämma bort honom genom att alltid ha någon hemma. Hur skulle det bli sedan när semestern tog slut? Och att träna honom på att vara ensam är ju inte lönt då han KAN så länge grannarna är tysta.
Några tips? Tycker så synd om honom.
http://pillasddv.weebly.com/
Själv vet jag tyvärr inte vad du skulle kunna göra, om inte försöka träna honom att acceptera höga och starka ljud både ensam och med sällskap. Liksom vänja in det. Det går säkert att hitta videoklipp med skrikande småbarn och dylikt på youtube som du skulle kunna köra som ett tillägg på en ny ensamhetsträning.
För att finna jämlikar och personer med större erfarenheter än jag, kan jag tipsa dig om att vända dig till en hundgrupp på facebook eller vovve.net, som är ett forum jag själv är med i. Tänk bara på att speciellt i vovve.net sålla svaren och inte ta åt dig av eventuella negativa vibbar. Ta de lösningar som passar dig bäst :). I dessa grupper finns det nämligen mer aktivt folk än vad jag anser att det är här, och man får många svar och tankar.
Önskar dig lycka till! Det där låter inte roligt alls och jag hoppas verkligen att du kan få hjälp med ditt problem!! Styrkekram!!
Tass Josephine

Oj, vad jobbigt med sådana grannar. Jag förstår verkligen att Bazze inte gillar det.
Det finns inte möjlighet med hunddagis eller dagmatte/husse? Ibland kan det vara någon pensionär som gärna vill ha lite sällskap om dagarna och kan passa hunden åt en.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Det låter inget vidare. Hur är han om ni t.ex lämnar radion på när ni är borta? Alltså något ljud som dämpar allt annat ljud utifrån? Annars kan en dagmatte, hunddagis eller liknande vara en lösning.
Ni kan inte försöka hitta en dogwalker eller lämna in han på ett hunddagis? Har du gått in till grannarna och sagt som det är? Det är ju varken kul för dig eller Bazze att höra skrik o bråk från grannhuset. Om du går in o säger som det är kanske grannarna tänker till lite till nästa gång, trots att det kanske är svårt att förhindra allt skrik och bråk helt.. Hoppas allt löser sig :)
//Linnea
Medarbetare på Cockerspaniel Ifokus
Jag vill också tipsa om vovve.net som #1 gjort. Det finns mycket kunnigt folk där som kan ge många olika och kloka svar så kan man ta åt sig och testa det som låter bäst för en själv.
Jag tycker ni ska försöka fixa dagmatte/husse åt hunden när ni inte kan vara hemma. Tills ni kan klura ut vad ni kan göra. Du tror inte att det kan bli bättre sen i höst när även grannarna (förhoppningsvis) börjar skola och jobb? Eller försöka prata med dom, kanske inte direkt säga att dom stör massor utan försöka lägga fram det lite fint. Hur vet jag faktiskt inte.
Men försök iaf att fixa någon som kan ha honom medans ni har skola/jobb att vara på så han inte behöver bli så stressad, det mår varken ni eller han bra av.
Mvh Linn