Cocker spaniel iFokus

Cocker spaniel

Etikettbeteende
Läst 992 ggr
träskpadda
2013-07-25 01:17
0

Dominans

För några dagar sedan var vi och hämtade en ny kompis till våran cocker spaniel (hane 3 år). Den nya cockern (också 3 år) är jättemysig, snäll och glad, precis som en cocker ska vara och vi är nöjda med vårat köp. Cockern vi hade sedan förut är också jättesnäll och mysig. Han gör precis som man säger och vill bara vara tillags. Han är dock en aning nervös av sig i vissa situationer. I bilen på väg hem med nya hunden gick båda hundar jättebra ihop, satt bredvid varandra och allting. Direkt när vi kom hem började kampen om dominans. Den nya hunden (Ludde) är större än den första (Max) och han är mycket mer framfusig och inte ett dugg osäker. Den nya hunden verkar ha övertaget över den vi redan hade. Det blir mycket morr, mest när det gäller saker som vem som ska gå först i dörren, vem som ska bli klappad först osv. Ibland räcker det med att vi ropar på Max så kommer Ludde direkt och morrar och lägger sitt huvud på hans rygg, han trycker även in honom i ett hörn om det går. Ska vi ska låta dom hållas eller ska vi stoppa honom? Det har inte varit så illa att dom faktiskt bitit varandra än men det låter ganska hemskt. Barnen tycker det är otäckt när dom morrar och dom tycker synd om Max förstås. Vi vill ju inte göra fel så jag är jättetacksam för alla tips jag kan få!

Ressu
2013-07-25 20:18
0

Att försöka hjälpa er "gamla" hund att hålla sin ställning kan hjälpa men inte nödvändigt. T.ex lägg ner maten åt den "gamla" först och sedan ha den nya att vänta en liten stund före han får. Sedan att låta "gamla" gå ut först genom dörren, gå lite före på promenader osv kan hjälpa att befästa hans position.

Om inget annat hjälper så skulle jag då den "nya" mopsar upp sej så avlägsna han helt från platsen tills han lugnar ner sej och då han är lugn så tillåta han komma tillbaka.

Det brukar kunna bli lite "gruff" då två hanar som är så nära varandra i ålder före de har gjort upp om rangen.

Hoppas det löser sej för er!

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

SuperLimm
2013-07-27 21:10
1

Jag skulle avbryta direkt och inte tillåta ett sånt beteende.

Mvh Linn

Rachix
2013-07-28 16:06
0

Skulle också avbryta, inte acceptabelt beteende. De kan ha en inbördes rangordning, men "högsta hönset" är ju alltid husse eller matte. Så det är ditt jobb att visa vem som kommer först. :)

träskpadda
2013-07-30 21:13
0

Tack för bra tips! Vi fyar och avbryter så fort det morras och det går riktigt bra. Inte lika mycket gruff och när det blir så slutar dom snabbt när man säger till.