Cocker spaniel iFokus

Cocker spaniel

Etikettträning
Läst 2356 ggr
maay
2013-07-23 10:40
2

Koppelträning!

Emil och jag har tränat i över ett halvår på koppelträning. Vi har testat olika metoder men inget har riktigt fungerat. Den senaste veckan har jag jag testat att hela tiden fånga hans uppmärksamhet när han börjar dra. Jag petar honom lite lätt i sidan medans jag säger "sakta". Detta sätt har fungerat otroligt bra och igår eftermiddag på promenaden gick han avslappnat och fint genom i stort sett hela promenaden och hade samtidigt fokus på mig. Är väldigt glad och lättad över detta, så nu är det bara att fortsätta träna så det går ännu bättre! :) innan jag testade denna "metod" stannade jag varje gång han drog och så fort han släppte efter på kopplet gick jag fram igen. Detta fungerade inget vidare eftersom han tillslut fattade att han bara kunde släppa efter lite för att sedan kunna kasta sig framåt o så va det bara för mig att stanna igen. På en kort promenad kunde vi stanna över 20 ggr utan någon som helst framgång.. Testade olika knep inom denna metod också men ingenting funka konstigt och tråkigt nog. Hur har ni lärt era hundar att gå i koppel? Tog det lång tid? :)

//Linnea

Medarbetare på Cockerspaniel Ifokus

Ria74
2013-07-23 22:28
0

Låter som bra tips.

Jag gjorde något liknande med Bella, när hon drog så såg jag till att hon fick fokus på mig genom att prata med henne och belöna med Godis när hon saktade ner till min fart.

Det tog säkert ett år innan hon började gå i min takt när vi var ute. Men nu vet hon hur fort vi ska gå och anpassar sig efter mig.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Knutte-love
2013-07-24 21:14
0

Gud vad skönt att höra att han äntligen kan slappna av och ta det lugnt. =)

Jag har nog berättat hur jag gjorde med Danny. =) Men kan ta det igen. =)

När vi började träna Danny så gick min kompis så att hon gick fram och tillbaka när han drog. så han va tvungen att få fokusen av honom. =)  Tills han förstod att han va tvungen att fokusera på henne eftersom att hon vände helt plötsligt. Och då drog han inte. Så han fick Godis när han gick bredvid och inte drog. Sedan har jag fortsatt även på mina promenader när han dragit. Sedan har jag lagt till "ajaj" när han drar så han förstår att det inte är okej. Och detta fungerade väldigt snabbt. 

HAde jag inte slarvat i början så hade det nog gått bra ifrån början. =) Det tog kanske en eller två månader.

Kramiz Amanda och Danny!

Medarbetare på Cockerspaniel.

Sannasvilda
2013-07-31 07:53
0

Vilda har aldrig haft koppelproblem men att ha en fin kontakt är det bästa, samma kontakt som när hunden kollar på dig i väntan på ett varsågod vill jag ha utomhus, bara proppa fickorna med Godis och klickar och gå ut och gå, köttbullar e mer värt en dra i koppel ;)

Ressu
2013-07-31 11:56
0

Vi har också tränat på det viset att hunden ska ha fokus på mej (oss). Godis eller leksak med så att det finns belöning vid bra uppförande =)

Dock är jag inget fan av hjälpmedel men sen jag fick reuma (som är synnerligen besvärlig i händerna) så har jag fått ta till ett hjälpmedel då jag motionerar de större hundarna. Denna sele gör att då hunden drar svänger den. Helt smärtfri till skillnad från många andra hjälpmedel. Och det blir betydligt enklare för både mej och hunden att motionera då jag kan slappna av och njuta av promenaderna!

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus