Inför vintertassar!
Hej!
Jag undrar lite hur ni sköter tassarna på vintern.
Jag har själv tassbalsam men funderar på att köpa skor åt snöboll då han brukar få väldigt torra trampdynor på vintern/våren.
Några förslag?
Håller koll på hur tassar ser, om de slits mm.
Smörjer in tassar då och då med ekologiska salvor/oljor.
Genom maten (råfodrar, BARF) får de ju bra näring..fiskoljan hjälper till att *smörja inifrån.
Har även tossor (sockar) som åker på om det är mycket träning på hård snö/skare.
//Lena
Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress
Det vi gör är att håller tasshåret kortklippt och ser tassarna ut att börja bli torra så smörjer vi in de med en tassalva som inte innehåller silikon (baserat på aloe vera). Men det har inte skett ofta trots att hundarna ofta går på skare och i djup snö.
Vi ger våra hundar torrfoder (1st Choice) och Vom og Hundemat och vi har inga problem med deras tassar överhuvudtaget.
Jag håller mkt kortklippt mellan tårna och under tassarna. Är det snö ute smörjer jag med tassalva då fäster inte snön

Precis som övriga här så klipper jag tasshåret kort för att slippa en massa snöbollar under fötterna. Jag brukar klippa en bit upp på benen också för att slippa snö och is som hänger på benen på henne.
Sen blir det till att smörja tassarna om dom blir spruckna eller torra. Det funkar bra för oss 🙂
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Tack för bra svar:) Jag får helt enkelt se lite på hur han reagerar i vinter. Tass-salva har vi, men vi brukar smörja även på sommaren då han ganska lätt får fnasiga trampdynor. Får hålla koll:)
Vår cocker (pappas) har aldrig haft problem med tassarna på vintern mer än att det fastnar mycket snö mellan trampdynorna, i pälsen där, så den får vi klippa ner en del.
Kanske är hans foder eller så har han bara haft tur. Är 8år nu och ätit samma foder hela sitt liv. :)
Men tack för bra tips! Ska skicka dem vidare till pappa ifall Picasso får problem till vintern/våren. :)
Jax <3