Cocker spaniel iFokus

Cocker spaniel

Etikettövrigt
Läst 2486 ggr
Cahira
0

Amrisfrågor

Hej! Jag är i amristankar och hade av någon anledning totalt missat detta forum fram tills nu så tänkte att detta är ju perfekta stället att fråga på! 

Bakgrund: Jag har alltid varit svag för spaniels och cockrar. Praktiserade på en cockerkennel (engelsk cocker) för snart tio år sedan och cockrarna har funnits i mitt huvud sedan dess. Jag flyttade till Minnesota för snart ett år sedan och det verkligen kryllar av amrisar här så längtan har vaknat upp igen. Jag har skrivit en ärlig lista över vad för hund jag söker nästa år och jag vet inte om det är bra träff eller önsketänk att amrisen passar in på det jag söker, så tänkte jag skulle fråga här. 

Boende: Bor på en gård rätt så långt ifrån trafik med kossor, hästar, en åsna, katter och tre hundar varav en är en dvärgschnauzer så äger redan alla pälsvårdsgrejer jag kan tänkas behöva för i princip vilken ras som helst. :) Hundarna går ofta lösa men har även en inhägnad för då de är ute utan tillsyn. 

Hunden jag söker: Nästa hund kommer bli i första hand en sällskapshund som kan hänga med då vi rider ut, kollar kossor eller bara pysslar på gården. En hund som är tålig nog att klara skogsterräng men liten nog att gå in under kategorin "behändlig storlek". Jag har alltid velat lära en hund kaffesök och har alltid velat ha en hund att träna apportering med så detta är vad hunden skulle få göra om det blir en cocker. Önskar även gärna en hund som är jämn i humöret och rätt så "lätt" i temperamentet då jag haft två stressade nervvrak i rad nu.

Så långt känns det som att det passar bra. Men här är det största problemet. Om jag frågar uppfödare om dom har jaktlust i sina hundar så kommer alla säga "Neejdå!" för att få in pengar, har märkt att amerikanska uppfödare gör allt för att få valparna sålda och är verkligen inte vana med folk som tänker igenom sitt köp. Här är det till och med förväntat att man ska säga en bestämd färg på valpen man vill ha. 

Så jag undrar, om jag köper en amris och aktiverar den, motionerar den, m.m. kommer den hålla sig på hemmaplan eller kommer den sticka iväg pga jaktlust? Hundarna här är i princip bara kopplade då vi åker till veterinären. Och tills de är tränade att kunna vara lösa förstås. 

Luktar amrisar mycket hund? Fäller dom mycket? Håller dom koll på sina ägare eller är dom väldigt självständiga?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Ria74
0

Nu har jag en engelsk och inte en amris, men vad jag har sett av raserna så är dom ganska lika i temperamentet.

Jag kan inte ha min Bella lös, hon smiter om hon får chansen. Sen är det nog inte bara jaktlust som gör att hon sticker iväg, det finns ju så mycket kul att kolla på tycker hon.

Hon är väldigt intresserad av vad jag gör hela tiden och ligger gärna och sover på min fötter om jag sitter vid datorn t.ex så man kan väl säga att hon håller väldig koll på vad jag gör. Att bli lämnad ensam är ungefär det värsta som finns tycker hon.

Pälsvård är ju ganska omfattande på både den engelska och den amerikanska cockern.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Viccan92
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det går ju att träna en amris så att den går att ha lös såklart. Min amris fällde bara ja en gång om året kanske annars var det inget som märktes.

Jag badade min med jämna mellanrum så om han någonsin hade luktat så hann han inte göra det. Deras päls drar gärna åt sig allt dem kan. Vissa höstveckor fick jag bada honom varje dag när jag kom hem.

Dem kan vara självständiga men det är ju också en sak men får träna på.

http://www.fourfold.se/ Hon är väldigt aktiv med sina hundar och jag tror att hon även kör apportering med dem. Annars kan man rätt lätt plocka fram det i de flesta amrisar.

Min amris apporterade ju allt utan att jag behövde träna på det. Var otroligt roligt.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Cahira
0

Tack för svar!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.