Cocker spaniel iFokus

Cocker spaniel

Etikettkennel-valpar
Läst 4316 ggr
conadrie
2013-09-08 15:47
1

Uppfödare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är lite fundersam. Vilken uppfödare kommer eran hund från? :) 

Jag ska själv börja jobba helger, eller sommarjobba nästa år och införskaffa mig en liten lekkamrat till Lincoln. Ska då ha samma ras så att de är jämlika i vikt och storlek så det inte blir för ojämnt om man säger så. 

Vi har två rottweilers också, men Lincoln kan ju inte leka med dom på samma sätt tyvärr. De älskar varandra och är underbara mot varandra, men rottisarna är lite vårdslösa när de ska busa med lillen. De är ju så pass klumpiga också så det blir lite fel där, haha.

Nästa år blir Lincoln 1 år, så känner att det blir ett bra mellanrum mellan honom och den nya valpen. 

Ska köpa en till hane (ska kastrera Lincoln då han har entropion på vänsterögat, fixat nu efter stygn i 8 veckor.. kan dock komma tillbaka och behövas göra om, men hoppas inte) som sällskap till honom, och hade helst velat ha en i färgen liver, liver (& tan) roan, liver & tan, sobel, black & tan, sable roan eller orange roan. Lincoln är röd, så vill helst inte ha en till röd. Vill helst kunna se skillnad på dom. Vilken färg som helst går bra egentligen, förutom svart och röd.

Därför undrar jag nu vilken uppfödare eran hund kommer från. Jag är intresserad av utställning, men det är inget måste, då jag inte kan ställa ut Lincoln heller (för mycket vitt i sig tydligen, plus att han ändå inte kan användas i avel senare, så känns det "onödigt"). Söker endast till sällskap och ska träna i agility och lydnad. :)

Slänger in två bilder på Lincoln. ^^

conadrie
2013-09-08 15:48
0

.

LuLeLo
2013-09-08 16:11
0

Min lille cockerpojke kommer från Winline's kennel uppe i Örebro. Jättefin kennel med en ambitiös ägare, båda föräldrarna till min pojke är champions och han är dessutom allt vad jag önska i en hund (förutom hans envisa dragande i koppel ;)). 

De har lite olika färger på sina cockrar men jag tror dock att rött och svart är vanligast, vilket det verkar vara överhuvudtaget i cockervärlden.

Länk till kenneln:

http://www.winlines.se/

Får jag fråga, varför vill ni ha en till vovve så snart på när ni nyss har skaffat en? För mig verkar det kunna bli lite tajt i åldern mellan dina hundar, medans Lincoln är i sin unghundsålder så är valpen i valpåldern och personligen tycker jag att det kan vara lite mycket att mäkta med, speciellt om Lincoln ännu inte har lärt sig er vardagslydnad och era regler. 

Våra hundar har 3 år emellan sig vilket är ganska lagom, då den vuxne redan är "färdigtränad" i sin vardagslydnad och är väldigt lätt att ha att göra med. Det blir mindre problem och jobb på så sätt.

Nu säger jag inte att det är fel att skaffa en till hund i så nära ålder till den tidigare, jag är mest nyfiken på hur ni tänker :)

Tass Josephine

conadrie
2013-09-08 16:17
0

#2 Jag sa aldrig att jag skulle skaffa en nu. Blir nästa sommar i sådana fall :)

Vi har som sagt två rottisar också, haft tre, och där har det varit 1 år mellan och det har funkat kanon. Vi har alltid haft ett år emellan, t.o.m på våra f.d storpudlar. Jag vet mycket väl hur det fungerar, då jag är uppvuxen med hund. Visst, jag är bara 16, men jag vet hur man hanterar hundarna tillräckligt. Lincoln är min egna hund, har köpt honom helt själv, och ska göra samma med nästa.

Glömde nämna att jag söker uppfödare i eller nära Västra Götalands län. Vill ha nära till uppfödaren i sådana fall.

Ressu
2013-09-08 18:38
0

Vår äldsta kommer från Spectrolite´s i Finland, men båda hennes föräldrar kommer Backhills i Sverige. Den yngre cockrarna så är egna uppfödningar. Har du kollat i Cocker Spanielklubbens hemsida, där kan man leta efter uppfödare länsvis.

Jag ser inga problem med att ha 2 hundar med bara nått år mellan bara man känner att man har tid att träna med båda. Ingen ska lämna i skymundan. Jag har själv två sheltien med lite på 1 år mellan och det var det bästa jag någonsin kunnat göra. Den äldre blev en mycket mera harmonisk hund då han fick en lekkompis och båda kom mycket bra överens.

Lycka till i ditt sökande och hoppas du hittar det du letar efter.

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

conadrie
2013-09-08 18:59
0

#4 Jo, jag har kikat lite på cocker spanielklubbens sida, men hittar inte riktigt vad jag söker. Får leta lite till!

Tack. :)

LuLeLo
2013-09-08 19:04
0

Men då är det bara att önska dig lycka till! Sen kan det inte alltid vara så lätt att hitta en bra kennel i närområdet så där får du själv överväga vad du prioriterar mest :)

Tass Josephine

Ria74
2013-09-08 21:16
0

Jag köpte min Bella på Bricocks kennel i närheten av Lund. Här är en länk: http://www.bricocks.se/

Bella är en liver roan med mycket bra temperament, dom föder upp utställnings och jakthundar.

Visserligen är det en bit ifrån där du önskar hund. Men ville ändå slå ett slag för den kenneln 🙂

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Banankola
2013-09-09 15:06
0

Snöboll eller (Bondmorans Go Lucky) kommer från Bondmorans kennel i Motala:) Tyvärr har hon inte någon avel på cockrar längre vad jag vet iaf.

CockerDelight
2013-10-29 01:01
0

Hej! Jag skriver till dig då jag förstår ditt desperata letande efter en kombination cocker som har både utseende, mentaliteten, "Will-To-Please OCH helst är leverfärgad. Jag har själv varit där ;-) Jag har precis startat kennel, med min cockertik, LPI Cockett's Lakritspärla som för övrigt är helt fantastisk som både sällskapshund och träning-tävlingshund. Sheila parades den 22/10 2013 med en dansk, leverfärgad cockerkille från Kennel Boots-Cocker i Danmark. Valparna kommer förhoppningsvis att bli leverfärgade då min Sheila har brunt i näst intill hela stamtavlan samt att hanen "Boots-Cocker Anubis" nästan bara har brunt i stamtavlan. Valparna kommer att födas på julafton och vara leveransklara till vecka 8. Jag har en blogg som du jätte gärna får besöka, hoppas att jag kan hjälpa dig med det du söker :-) Om Sheila och min träning och tävling: www.cockersheila.blogspot.com Dräktighetsblogg: www.sheilachap.blogspot.com

Knutte-love
2013-10-29 16:46
0

Min Cocker Danny kommer ifrån kennel Barecho. Uppfödare av Engelsk Cocker, Engelsk Springer spaniel och även haft några kullar med Affenpinscher. =)

Kramiz Amanda och Danny!

Medarbetare på Cockerspaniel.