Rädd för fönen...
Min lilla kille på 12 veckor är superrädd för hårfönen. Hur ska jag träna bort detta? Idag var det dags för ett bad, vilket inte var alls poplärt, han kämpade för att komma undan vattnet och ville inte alls men vi genomförde badadet och sedan skulle vi föna. Satt först och myste en stund (med blöt hund) så han var i ett lugnt tillstånd och började sedan lite försiktigt på låg värme och på ryggen, var sådär tyckte han och ju närmare huvud eller bröst/mage man kom ju mer hysterisk blev han, skakade i hela kroppen och slingrade sig för att komma bort. Försökte locka med Godis men han ville inte alls ha. Var alltså ingen lyckad övning alls så nu behöver jag er hjälp - hur övervinner vi det här? Fönas måste man ju om man är en Cocker så det är ju ett måste att få rätsida på det. Har ni varit med om liknande och hur gjorde ni? Alla tips tas tacksamt emot!
Vi vande våra med ljudet först då de var riktigt små. Sedan så korta stunder på torr hund. Korta stunder och mycket beröm krävdes för vår äldsta hund. "Barnen" gick det lättare med då de inte brydde sej alls i fönen.
Lycka till, hoppas det löser sej för er!

Bella har aldrig gått att föna riktigt. Hon avskyr fönen än idag 9 år gammal. När vi måste föna så får det bli en väldigt kort stund med mycket Godis och massor av kel under tiden.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Snöboll var och är fortfarande mycket skeptisk mot hårfönen men det går bra hos frisören. Jag brukar tänka att om det går bra hos frisören så är det helt enkelt bara att föna på. Han får ta lite pauser och skaka på sig ibland men det är trots allt jag som bestämmer, som idag när han kom upp från sjön dyblöt och det är minusgrader ute…. -_-
När jag tränade bort detta på Bella så fick hon lukta på den när den är avstängt, sen så drog jag den fram och tillbaka på henne så hon skulle vänja sig vid rörelserna och att ha den nära. Sen när jag satte på den hade jag den på långt avstånd så hon bara hörde den men siktade aldrig den mot henne. Sen tog jag den närmare och närmare hela tiden.
sen rörde jag den runt henne på avstånd och hela tiden jag övat har hon vart torr och fått sitt favorit Godis korv/skinka. Vi satt och gjorde detta varannan dag och efter ca en vecka eller två kunde jag röra den runt henne utan att hon brydde sig.
En anledning till varför de inte gillar fönen är att den låter väldigt högt och värmen som kommer ut är varm och de hettar till snabbt på dem som de även gör på oss. Så tänk på att inte torka på ett och samma ställe hela tiden, utan rör på den och borsta eller använd handen och rör hela tiden. om man känner att de bränner på handen när man fönar hunden, kan man tänka att de gör då ont på hunden med. Brukar oftast ha handen mellan fönen och pälsen, för att minska värmen. och fönarna dom har hos frisörer blåser inte varm luft.
Lev inte i då tiden eller framtiden, gör som hundarna och njut av nuet! http://bloggbybella.se/, https://www.facebook.com/starkreumatiker medarbetare cockerspaniel ifokus