Cocker spaniel iFokus

Cocker spaniel

Etikettsjukdomar-hälsa
Läst 1980 ggr
pernillaoscarsson
1

Epilepsi - ögon

Har någon här erfarenheter av epilepsi? Min engelska cockerspaniel fick sitt första anfall 2009 4 dagar innan sin treårsdag. För detta får han fenemal dagligen. Under dessa 4 åren har han inte alls haft många anfall. Han hade en period för ca 2 år sedan då han kunde få ca 2-3 anfall inom loppet av 2 månader. Annars får han väl bara ca 3-4 om året.

Hur som helst. Min mamma har varit väldigt dålig de senaste veckorna så förra veckan beslöt jag mig för att underlätta för henne genom att ta hem Bazze till mig och ha honom där då jag inte jobbade. Bazze är en riktig mammegris och saknade såklart henne väldigt mycket, trots att han fick vara hos henne under eftermiddagarna/källarna då jag jobbade. Då han var hemma hos mig ville han inte röra sin mat men när han kom hem till mamma åt han. Hans bajs var aningen löst också så han fick ris vilket gjorde det bättre. Den här veckan har mamma mått lite bättre så han har fått bo hos henne helt igen, syskonen har varit hemma och gått promenader med honom då jag jobbat. Bazze har varit som vanligt bortsett från att jag tyckt att han gått enormt fint i kopplet. Han bukar annars vara lite dragig och springer gärna sick sack över vägarna.

Idag när jag kom hem var han väldigt kelig, han gick och gned sitt huvud mot mina ben. Inget jag tänkte på speciellt mycket då han brukar vara lite smått fjantig när man kommer hem. Jag tog direkt på honom kopplet och gick ut med honom. Även idag gick han väldigt fint. Han drog inte ens i början som han brukar då han snabbt vill springa och kissa/bajsa. Istället lunkade han på i fin takt. Jag tänkte att det kanske berodde på att han visste om att jag hade Godis med mig. Sedan när vi kom till ett övergångsställe så satte han sig fint ner och kollade upp på mig, då ser jag att han har som en hinna i båda ögonen. Han har aldrig haft några hängande ögon utan de har alltid varit klara och fina. Vi gick över och jag satte mig ner för att kolla. Inte enkelt med en hund som vill ha sitt Godis. Vi fortsatte gå lite. Plötsligt går han rätt in i en buske. Detta gör han bara då han nosar vilket han inte gjorde nu. Jag testade honom lite genom att leda honom mot saker, han svängde inte av fören han var väldigt nära.

Väl hemma började jag fundera på ifall det kanske kunde vara en ögon inflammation men tyckte det verkade ologiskt med tanke på att det var på båda ögonen. Jag ringde mamma och hon trodde borrelia kanske?

Jag började leta efter veterinärer, den vi brukar gå till svarade inte, den andra vi gick till innan var pensionär och brydde sig inte, djurkliniken var stängd och helsingborg svarade inte. Till slut ringde vi upp till distriktsveterinärerna och fick tag på en kille som hade jouren. Han trodde att det kunde vara en tumör eftersom att han har epilepsi och när jag tänker på det så låter det logiskt. Och nu när jag tänker tillbaka på veckorna som varit så kan ju all hans oro ha triggat igång någonting? Han är så bra på att känna av hur vi mår. Det första anfallet fick han t.ex. då min systerdotter föddes. Förlossningen höll på i 35 timmar och min syster mådde inte speciellt bra. Mamma gick ju såklart hemma och oroade sig som bara den. Veterinären förklarade då att Bazze antagligen känt mammas oro och pga det fått anfallet. Sedan fick han inga mer anfall på 8 månader. Det hände någonting med min andra syster så  mamma blev orolig igen och då kom ett anfall till. Resten av anfallen han fått har kommit av kraftiga väderomväxlingar, då han stojjat lite för mycket eller ifall han blivit väldigt glad. T.ex då min tredje syster kom hem. Hon bor i Finland och kommer sällan hem så han blev såklart extra glad då han inte träffat henne på lääänge. Så han är ju väldigt väldigt känslig av sig. Med tanke på hur fel allting blivit nu när mamma inte kunnat ta hand om honom som vanligt och att han fått bo så mycket med mig, och att promenaderna skett på fel tider och inte varit så långa, det är det ju inte helt osannolikt att det är just epilepsin som spökar.

Men hur funkar det med tumörer? Kan det vara så att han haft en tumör en längre tid fast att han inte märkt av den och nu när allt hänt så har den börjat växa eller trycka på någonting?

Skulle bli tacksam för svar. Kom gärna även med andra förslag på vad det skulle kunna vara. Ögoninflammation vill jag nästan helt otesluta då jag tycker det vore väldigt spooky ifall det drabbade båda ögonen samtidigt?

Ria74
0

Spontant tänker jag på starr. Har en bekant vars pudel fick starr och blev i princip blind på kort tid. Tyvärr kan det ju handla om en tumör också eller epilepsin. Hoppas ni snart får reda på orsaken, oron är alltid jobbig när våra fyrbentingar är sjuka.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

pernillaoscarsson
0

Idag när vi vaknade så var den där hinnan över ögonen borta? De är fortfarande inte fina utan väldigt röda och övre ögonlocket hänger lite precis som om det är aningen svullet. Men han ser igen! Hinnan som låg över båda ögonen gjorde ju att han inte kunde se eftersom ögonlocken hängde ner så mycket. Så det var ju hela tiden som om han försökte se över hinnan genom att kolla uppåt.

Jag hoppas verkligen att detta inte är så illa veterinären sa igår. Det känns så skönt att han är tillbaka som vanligt igen min lilla hund. Matgalen som han är så springer han just nu hemma hos mig efter en lång promenad och letar mat ;) Ännu gladare blev han när mamma ringde från sjukhuset och han fick höra hennes röst. Älskade lilla hund ;)

Ria74
0

Missade att han hade en hinna över ögonen, då kan de ju vara blinkhinneinflammation. Hade en katt som fick de, helt ofarligt men obehagligt. Skönt att han är bättre. Du får hålla oss uppdaterade i tråden om honom :)

pernillaoscarsson
0

Men sker det på båda ögonen samtidigt?

Ria74
0

När min katt hade de så fick han det på båda ögonen samtidigt. Det är tydligen smittosamt så dom smittar sig själv lätt.

Ressu
0

Tycker det låter som blinkhinnan som bråkat, det finns en mängd med olika ögonsjukdomar som det kan vara. Läs mer HÄR om de olika sjukdomarna.

Hoppas det reder upp sej. Hundar är annars väldigt bra på att känna på sej när något är fel (ibland t.o.m före man vet något själv också)

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

pernillaoscarsson
0

Vi var till veterinären o han trodde inte att detta berodde på någon tumör. Puuh! Jag hade en salva hemma som jag gav kaninen när han hade dåligt öga. Fucihalmic (?). Jag gav denna till honom hela helgen, tänkte att det i alla fall inte kunde bli sämre. Det blev faktiskt bra!Veterinären tyckte det såg ut o vara någonting med blinkhinnan så han skrev ut lite mer salva till oss. Idag var faktiskt första dagen ögonen såg helt friska ut igen. Tack och lov! Men man blir ju rädd o tror det värsta hela tiden då det händer någonting :P

Ria74
0

Åh vad skönt att det verkar bli bättre 😃

Fucithalmic har jag med haft till mig själv för ögoninflammation, svider som attan i ögat man har ont bara.

Ressu
0

Roligt att höra att det blivit bättre!

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

pernillaoscarsson
1

Ja verkligen. Det kom ju inte alls lägligt, inte för att det någonsin gör det, men mamma låg på sjukhuset just då och mådde inte alls bra. Hon ringer för att kolla hur det var med mig och jag bara brast ut i gråt. Trodde ju det var över för honom :/ Nu har jag fått veta att mamma släppte alla sina tankar om sig själv och slängde alla på Bazze istället. Det var till och med så att sjusköterskorna sa till henne "Du har inte glömt att du också är sjuk va?"

Då hon fick veta att hon fått cancer bad hon mig, trots att han är min hund, att ta väl hand om honom så att hon fick ha honom när hon blir frisk igen. Så allting kändes ju hur surt som helst. Rackarns hund!! Men nu är han hur pigg och glad som helst. Ögonen är helt fina men vi fortsätter att sätta i salva någon dag till för att vara helt säker på att skitet inte kommer tillbaka igen.

Känns så skönt att se honom tillsammans med de andra djuren. Jag har både kaniner och katter och han älskar dem. Men då ögonen var dåliga blir han sur så fort de kom i närheten. Men idag så sprang han och min ena kanin efter mig som små galningar eftersom att jag hade hundgodis i fickan ;)