Kräks ofta på natten
Min Cocker på ett halvt år kräks ganska ofta på natten, sker 1-2 gånger i veckan ungefär. Han har en förmåga att äta diverse grejer han hittar även om jag försöker hindra honom. Han gillar dessutom att tugga i sig pinnar eller papper när han hittar det. Såklart är det inte helt bra och jag kan ju ibland se att det är det som kommer upp men ofta är det mat, halvsmält torrfoder. Givetvis kan han ha ätit något när han varit ute och det är det som gör det men jag tycker att det är ofta han kräks och undrar om det är likadant för er andra? Är är era cockrar känsliga i magen? Och om de fått i sig något är det vanligt att det kommer upp på natten? Han kräks nästan alltid nattetid.
Min cocker spyr upp pinnar (mest söndertuggat, som flis och mindre) om hon får tugga på dom, sen blir hon dålig i magen så man får gå ut med henne några ggr/natt också. Jag har aldrig lekt med pinnar eller låtit henne leka med pinnar då jag tycker det är för farligt. Hon har fått bära pinnar när vi är på promenad men det är inget jag uppmuntrar, men jag förbjuder det heller inte. Nu är det mest när hon är på dagis som hon har möjlighet att tugga i sig pinnar men de brukar försöka ha koll på henne och tar ifrån det hon ligger och tuggar på.
Annars kan hon vara ganska känslig i magen annars också upplever jag. Hon blir ofta dålig i magen och det är svårt att alltid veta varför eftersom hon äter så mycket konstigt ute..
Mvh Linn

Bella har alltid haft känslig mage. Hon kan kräkas av att hon har ätit något konstigt (när hon var valp), när hon är hungrig, hon har ätit för mycket och ibland av ingen anledning alls.
När hon var ganska ung kräktes hon en flera gånger en dag och tillslut kräktes hon blod. Det blev ju såklart ilfart till veterinären, men som tur var var det inget fel utan bara som hon hade retat matstrupen så ett blodkärl hade gått sönder.
Efter det har jag alltid försökt ge henne mat flera gånger om dagen så hon inte kräks lika mycket. Är hon mätt kräks hon inte lika mycket.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

#1, det ligger mycket i det du säger om att undvika pinnar och det försöker vi göra men ibland hinner han tugga i sig när han är i trädgården och jag inte helt har koll… och sedan äter de ju massor av konstiga saker…
Men man blir ändå lite orolig av att de kräks ofta tycker jag.
#2 vi ger också mat flera gånger om dagen (3ggr), han är ju fortfarande valp så han behöver ju sprida det lite men jag har även tänkt att det måste vara bättre för mage att äta lite spritt över dagen.
Prova ge t.ex havregrynsgröt (ganska lös) med sista måltiden på kvällen och se om hunden spyr då också.
De gånger vår cocker spyr är det alltid tidigt på morgonen vid 5-6tiden. Sån tur är så är det numera väldigt sällan hon spyr, men när hon var liten hände det oftare eftersom hon var som en dammsugare och tyckte att allting skulle tuggas upp. Gummiband, plastbitar, pinnar, tuggummi osv osv har kommit ut x antal gånger ur henne. Ett tag kräktes hon galla på morgonen så då fick hon en näve torrfoder innan vi la oss på kvällen. Nu räcker det att hon får färskfoder till middag kl 18 sen är magen nöjd.
Oavsett vilken tid på dagen hon sväljer saker så är det alltid tidigt på morgonen som det kommer upp igen. Hon sover med oss i sängen och tack och lov så väljer hon alltid att hoppa ner på golvet innan hon kräks. 😉

#5 skönt att höra att det är fler som kräks nattetid. Tycker det är konstigt att de kräks då oavsett när de har ätit något men då är iallafall inte min den enda 😉. Än mer skönt att höra att det blir bättre 🙂