Aggressiv vid hundmöten.
Ja. Jag har alltid haft problem vid hundmöten med Danny. Sedan han vart könsmogen. Jag vet inte hur jag ska gå till väga med honom. Och tänkte om ni har några tips på hur jag ska göra med honom. Jag har han ALLTID i koppel när jag möter en annan hund. Och han kan göra riktiga utfall emot en hund. Jag kan vända honom ifrån hunden, peta på honom med två fingrar i sidan, ge honom en putt med foten när han inte är beredd, jag kan ta tag i nackskinnet på honom och jag kan lägga honom ner på sidan eller ryggen. Men han reagerar inte på någonting av det. Han blir snarare aggressivare av det. :/ och jag har råd frågat en tränare och hon svarade bara att han va så liten så att jag skulle ju bara gå och hålla i honom. Men det bevisar ju ingenting. Dessutom vill jag kunna gå förbi en hund och han inte reagerar på att det går en annan hund på andra sidan vägen tex. Men just nu känns det som en dröm som inte kommer kunna gå i uppfyllelse. Så nu behöver jag tips hur jag ska gå i väga med honom. Och få honom att iallafall sluta göra utfall emot andra hundar. :) Hoppas att någon av er kanske kan komma på något som jag inte testat. :)
Oj, vilket konstigt svar från tränaren.
Jag har samma problem med Enzo, skäller och skäller. Det är ju bra om du kan ta reda på varför han gör utfallen. Är det av rädsla eller aggression? Det är lätt att man omedvetet bekräftar hundens känslor (för man får ju typ panik själv, vill bara att han ska sluta och BETE sig som en normal hund 😉), genom att man säger nej, korrigerar för mycket eller till slut tar omvägar. Hunden tänker alltså att det ÄR farligt med hundmöten, matte går ju tom omvägar för det.
Jag har haft turen att få träffa en granne som är hundtränare och vi har gått en del tillsammans. Hennes metod är att distrahera honom genom att rycka lite i kopplet mot sidan. Hundens kraft ligger framåt och när vi distraherar från sidan så tappar den fokus och du kan få uppmärksamheten. Tillsammans med ett "pscht"-ljud, ganska starkt. Envist, konsekvent och heeela tiden/varje gång du behöver rycka.
Prova att stanna och prata med andra hundägare, få honom att sätta sig vid sidan om och märka att han behöver ju inte alls ingripa. Du bestämmer och han behöver inte göra utfall.
Hinner inte skriva så mycket mer, men det är ett hett tips! Lycka till!
#1 Jo det tyckte jag också. Därför vill jag ha ett tips och inte att jag ska bara gå. För det hjälper ju inte. Jag tror att Danny gör det för att han är rädd. Eller ja osäker. Men jag vet inte hur jag ska få honom att lita på mej och att det är jag som tar hand om situationen om du förstår. Om jag ska var ärlig har jag aldrig gått några omvägar för en annan hund. Utan jag har alltid kämpat med honom att han inte ska göra så. Jag har ju praktiserat på ett hunddagis i drygt två år. Och Danny har varit med mej väldigt mycket där. Och han har gått i en grupp med 9 hundar minst. Och endå inte skött sej då. Så jag har försökt på hunddagiset och hemma. Men inte fått några resultat. Det tror jag att jag har testat. Jag drar aldrig honom bakåt. Utan oftast i sidleds om man säger så. Men inte fått några resultat där heller. :/ men jag skulle kunna testa det igen utfall jag dragit bakåt utan att tänka på det. :) tack för tipset! :) tackar det kommer behövas! :)
Googla på skvallerträning och läs om det. Det fungerar bra och funkar i längden också, vilket inte många quickfix gör. Skäll inte på han, ignorera istället och fortsätt gå.
Använder du skvallerträning är avståndet till den andra hunden väldigt viktigt. Du ska stå på ett sånt avstånd så han inte går upp i stress utan klarar av att fokusera på dig även att det är en annan hund en bit bort. Gör han utfall har du gått för fort fram och då får du börja om. Skvallerträning är väldigt bra och funkar för att träna bort det mesta. Jag använde det för att få min hund att sluta dra till alla hundar vi möter för att hon vill leka med dom. Testa det och träna även mycket kontaktövningar.
Sen kanske det kan vara nyttigt för han att promenera lite med en äldre, lugn och säker hund. Som har ett bra och tydligt språk. Bara promenera med alltså, inte hälsa på eller leka med. Mer att bara vara nära. Du får testa dig fram :)
Mvh Linn
#3 Kan också rekommendera att promenera med någon som har en äldre och lugnare hund!
Igår var vi på promenad med vår granne igen som har en 10-årig schäferblandning. Hon gav lite tips och råd. I morse var Enzo som en helt förvandlad vovve, på ett bra sätt! Han drog ingenting och om det kommer ett hundmöte, så har han varken energi eller fokus på att bry sig om den hunden.
Ett tips om du inte fått till det gå med han sen när du ser att han ser hunden ni möter då markerar du redan då att det inte är ok.ta tag lite i mungipan så han kollar på dig sen går du bara och skulle han stöka så var bara lugn och säg nej med mörk röst och makera lite i kopplet sen när han kollar på sig så belönar du rätt beteende.det har funkat klockrent för mig.men har det gått en längre tid så kanske du får vara lite hårdare och vIsa vem som bestämmer när du markerar för honom.lycka till
Tack för alla era tips! :) skvaller träning tänknker jag nog inte prova, jo om något står med mej och kan säga hur jag ska gå till väga. :) så det inte blir fel. :) för jag förstår inte hur det går till riktigt. ;) Promenera med en äldre hund fungerar inte, min syster har två Flat coated retrievers som knappt kollar på hunden. Men han blir ändå aggresiv. :/ Det med kopplet kan jag prova med. :) Glömde även skriva att dem flesta hundarna jag mött här i byn är inte så snälla vid hundmöten. ;)
Det kan vara där problemet är också, dvs att hundar han mött inte är snälla. Kunde du på något vis arrangera möten med vänligt inställda hundar? Och enbart belöna när hunden är lugn och behärskad?
Lite kort hur jag tänkt.
Du kommer gående och de andra kommer från andra hållet. Ha med Godis / pipleksak / vissla (något som får han att vända uppmärksamheten till dej istället) och gå i vanlig takt mot de andra. Beröm när han går snällt, vid första tecknet på att han börjar bli uppjagad signalera att de andra ska stanna. Stanna själv och försök få hundens uppmärksamhet med hjälp av det du har med dej (godis osv) du uppmärksamheten är på dej så försök få hunden lugn därefter så gå framåt igen, upprepa samma procedur varje gång han visar tecken på att jaga upp sej. Det kan ta flera timmar innan ni passerat, men då lär han sej att han ska vara lugn vid möten. Detta kan behövas upprepas vid flera tillfällen och på olika platser.
Lycka till!
Det finns en metod som heter BAT. Jag har inte läst så mycket om det men det jag läst tycker jag låter väldigt bra. här är en länk. Går att söka på google så får man upp hur mycket som helst :) http://functionalrewards.com/BAT-basics-translation/BAT-basics-swedish.pdf
Mvh Linn
#7 - Hmm, Jo det skulle jag kunna prova. =) Men problemet är att alla hundar han träffat tycker han ju om. :P Jag skulle i och för sej kunna fråga grannen om en av deras jakthundar skulle kunna vara delaktig, för dem har han bara sett men inte träffat. ;) Tipset måste provas iallafall! =)
#8 - Hade tyvärr inte koncentrationen för att förstå vad jag läste för tillfället. Så jag har sparat sidan och får sätta mej ner och läsa igenom den när jag inte har lika ont i huvudet. =)
#9 Ja gör det, det verkar vara en väldigt bra metod tycker jag. Man får ändra tankesätt lite. Istället för att tänka att hunden gör utfall för att den är aggressiv får man tänka att den gör det för att den vill ha större avstånd till den andra hunden. Finns mycket att läsa om man googlar: "BAT träning hund". Stå på ett sånt avstånd så hunden klarar av att vända bort blicken mot något annat, även om det bara är en kort sekund. Sen ska man utöka avståndet och ge godis/leka och ha roligt efter man gått tillbaka, bort från den andra hunden. :)
Mvh Linn
Jag hade problem innan med Bazze när han var yngre, han var inte aggressiv utan ville mest bara fram och hälsa. Det slutade med att så fort jag såg att det kom mötande hundar så ryckte jag tag i kopplet och drog honom närmare mig bara för att få kontrollen över honom.
Jag såg sedan ett program med Ceasar där familjen han hjälpte hade samma problem. Hans bot var att man skulle vara avslappnad och inte reagera på att det kommer en mötande hund. För när du spänner dig går det som en stöt genom kopplet till hunden och hunden förstår då att det är någonting som gör dig "rädd" hunden vill då beskydda dig och kan därför visa sig aggressiv mot den mötande hunden.
Det är svårt men jag har tränat. Nu är Bazze rätt lugn av sig och brukar mest gå och nosa i marken så han brukar inte se att det kommer en mötande hund. Men sedan jag slutade dra in honom så har han faktiskt gått väldigt fint jämte mig. Andra hundar kan göra utfall mot honom och bara stå och gläfsa men Bazze han bryr sig inte. Han bara lunkar vidare med nosen i marken ;)
Dock kan det hända, när vi möter hanar att han reagerar lite ifall de kommer för nära. Men håller man sig på avstånd så fungerar det fint. Man måste ju inte stryka sig upp mot det mötande ekipaget.
Jag kan tyvärr inte hänvisa dig till avsnittet där Ceasar visar familjen vad de ska göra då det var så länge sedan jag såg det. Men det kanske går att söka på youtube?
Lycka till ;)
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson
FYRA ENKLA STEG OM HUR MAN SKVALLERTRÄNAR!
Jag såg att du skrev att skvallerträning inte var för dig. Där har du garanterat fel. Jag tyckte också det verkade krångligt i början, men tar man det steg för steg, så är det skitenkelt. // Lär dig bara ett steg i taget och när det sitter, så går du in och läser igenom steg 2. osv. // Du kommer inte att ångra dig.
Texten mellan de prickade raderna har jag kopierat från Saras blogg om hundar, för varför skriva om allt när det redan finns så enkelt och bra förklarat. 
………………………………………….
"Mina allra bästa resultat vid hundmöten har jag fått genom skvallerträning. Det hela går ut på att när hunden ser en annan hund så kopplar den det till att söka kontakt med dig - självmant.
Hur går man tillväga?
Steg ett: I precis den sekund hunden får syn på en annan hund, klicka och belöna med Godis. Man matar i stort sätt hunden under hela hundmötet. Det viktigaste i detta läget är inte att hunden kollar på dig, bara att den äter godiset. Alltså: "klick" -godis, "klick" - Godis, "klick" - Godis, hela, hela tiden, så länge hunden ser den andra hunden.
Har man problem med att hunden "blockerar" sig så mycket att den inte vill äta godiset, så kan man helt enkelt stoppat godiset i munnen på honom = han tuggar det. Efter ett par gånger blir han mer mottaglig för godiset och väljer att äta det.
Man måste också tänka på att inte möta en annan hund för nära, utan hålla sig på ett sådant avstånd i början att hunden inte blockerar sig så mycket att den inte vill ha Godis. Så är det möjligt, öka avståndet såpass mycket under hundmöten i början.
Det är såklart också viktigt att erbjuda Godis som är riktigt, riktigt gott för hunden, såsom korv, köttbullar, leverpastej, kyckling, blodpudding osv.
Steg två: När man tränat detta konsekvent, vid varje hundmöte, en tid så testar man att avvakta med klicket och belöningen när hunden får syn på en annan hund. Förhoppningsvis får man då det beteende man vill ha - vilket är att hunden kollar upp på dig och undrar: "vart är godiset"?
Om hunden söker din kontakt, så gäller det att vara snabb med DUNDER BELÖNING! För detta är precis det man vill ha! Klicka direkt och belöna med Godis.
Sedan är det bara att nöta, nöta, nöta in detta beteende, och du får en hund som "skvallrar" till dig varje gång den ser en annan hund = söker din kontakt.
Steg tre: Förläng tiden hunden ska söka din kontakt innan belöning kommer. Klicka, men ge inte godiset direkt. Slutmålet är ju att hunden ska kunna bibehålla kontakten utan avbrott under hela hundmötet. Öka med sekunder, belöna - invänta nästa kontakt - vänta lite längre - belöna, osvosv.
Steg fyra: När detta sitter ordentligt så minska avståndet till andra hundar. Målet är att kunna passera med någon/några meters avstånd och ändå ha en hund som söker din kontakt under hela hundmötet.
Om hunden har svårt att erbjuda beteendet vid ett närmare möte kan det betyda att du gått för fort fram, då är det bra att backa lite i träningen och nästa gång inte gå lika nära. Man får minska avståndet successivt, alla hundar är individer och lär sig inte lika snabbt. Lägg upp kriterier som passar dig och din egen hund.
Så gör man… svårare är det alltså inte!
Det är viktigt att fortsätta belöna kontakten efter varje hundmöte en bra tid efter, så beteenden verkligen sitter. Sedan kan man successivt klara sig utan belöning också, men man får aldrig glömma att belöna då och då, så hunden inte tappar intresset.
Jag fortsätter gärna att belöna ofta även fast hunden kan det. Var i början koncentrerad på att se exakt när hunden får syn på den andra hunden och klicka och belöna SNABBT! Hunden kommer då ganska snart koppla andra hundar till Godis ifrån dig."
………………………………………………
Nude:
GLÖM INTE ATT ANDAS. SÄNK AXLARNA OCH TÄNK "JAG KLARAR DET". För precis som någon skrev i en kommentar, så är det i regel vi ägare som spänner oss när vi ser en hund där borta, eftersom vi blir oroliga för hur det ska gå. DET känner hunden snabbare än vi själva och då går även hunden in i "position". Det svåraste har varit att behålla lugnet tycker jag, men det går till slut. Skvallerträning eller ej, vilken metod du än använder är ditt eget lugn grunden till att lyckas!
Nu har jag och min hund hållit på ett tag med väldigt goda resultat, så jag gör numer jag så att så fort min hund "skvallrar" så klickar jag och säger BRAaaa. Det kan jag göra ett par ggr under själva mötet. Varje gång han tittar så är det klick och beröm. Det är först när vi är förbi som jag belönar med godiset. Är ett möte svårt för honom, så får han genast Godis lika ofta och mycket som i början.
Att mötas på samma trottoar är fortfarande svårt för honom, men det går bättre och bättre det med. Sen ska vi veta att alla hundar gillar inte alla hundar. De har aldrig problem med en speciell ras däremot kan de känna obehag i kontakten med med en speciell hund (precis som vi människor inte gillar alla männisor) och då tror vi ägare genast att vår hund inte tycker om t.ex. schäfrar OCH så spänner vi oss så fort vi ser en schäfer, för dom tycker ju inte min hund om/är rädd för.
Gör gärna ett försök med skvallerträning och LYCKA TILL, vilken metod du än väljer. Du ska förstås göra det som passar Er båda bäst, men klickerträning är suveränt när man väl förstått den enkla metoden.
P.S. Jag tränade först in min hund på klicker i hemmet. Jag höll Godis i en sluten hand. Sylvester började nosa, men när jag inte öppnade handen så tog han till slut ögonkontakt. I exakt det ögonblicket klickade jag och öppnade handen. Snabbt lärde han sig att klick betydde ögonkontakt som betydde belöning.
Klicker är grymt bra eftersom tajming är viktigt när det gäller hundar. Min reaktionsförmåga är för långsam, men med klicker får jag exakt tajming.
På våra bibliotek finns böcker om klickerträning, så varför inte låna en bok. Det gjorde jag! På Internet finns mycket om skvallerträning.
Tillägg: I början tyckte jag att jag behövde minst tre händer för att hantera hund, klicker, koppel, Godis. Då vill jag bara tala om att det finns klicker med armband och man kan också göra ett själv.
Det vita gjorde jag själv genom att ta ett sånt där kedjearmband i kraftigt gummi (som finns överallt just nu) och binda en klicker med dubbelt hushållssnöre och en nyckelring.
Det gula hittade jag i en webaffär.
Jag sätter på mig armbandet, håller klickern i handflatan, hunden i andra handen och Godis i alla fickor. Det fungerar alldeles perfekt. Jag kan släppa klickern om jag så behöver, utan att famla efter en fick att lägga den i. Det här är också ett bättre alternativ än att ha den i ett snöre runt halsen. Även då ska man famla efter klickern när man behöver den. Med ett armband har du den där du behöver den och utan att den stör i mellantiden.
Tack Nude, om inte annat hjälper det mig med som mest har problemet att hunden blir glad i andra hundar. Jättebra förklaring!!!😃
Tass Josephine
#14 … eller hur LuLeLo! Klart man kan använda skvallerträning även när hunden är glad i andra hundar. Kul att du såg det. Det gjorde inte jag…. Metoden handlar ju om att få hunden att fokusera på föraren istället för den mötande hunden.
#15 Skvallerträning kan användas mot det mesta som hunden är lite för fokuserad på. Inte bara mot andra hundar, bara ens egen fantasi sätter gränser! :)
Mvh Linn
#16 Ja, min hund skvallrar på det mesta nu för tiden. Mörkklädda män i mörker är ingen hit, så den här årstiden skvallras det mycket… 😃
#17 Hur bra som helst ju! :D
Mvh Linn
du måste få han att tappa fokuset på andra hunden som de andra sagt. Jag gjorde med våran blandras som alltid gjorde utfall. När de kom en hund och de hon gjorde då innan själva utfallet var att stirra på den. släppte inte alls den med blicken.
När jag ser att hon fastnar med blicken backar jag till hon följde efter. När hon följde efter mig gick vi åt rätt håll igen. Hon stirrade på hunden och vi backade tills hon hade fokus på mig. Så gjorde vi hela tiden. När vi vänder så blir hunden bakom och din egen hund blir lite " men matte vad gör du, gick vi inte åt andra hållet".
Efter ett tag så kunde vi gå mot hunden och det tog längre tid för henne innan hon började stirra. En snabb och effektiv metod! Kan vara bra att träna med någon annan som går fram och tillbaka med en hund :)
Man kan även ge hunden en uppgift när det kommer en annan hund. Genom att gå ut lite i diket och köra godissök ex. Men då är de viktigt att du är med och söker med han så inte tappar intresset för söket.
Lev inte i då tiden eller framtiden, gör som hundarna och njut av nuet! http://bloggbybella.se/, https://www.facebook.com/starkreumatiker medarbetare cockerspaniel ifokus
#19, det har jag försökt med. Men han skiter i det.. och ska endå kolla på hunden. :(
Ge honom Godis när det kommer andra hundar är värdelöst. han spottar ut och skiter i godiset. 🤔
#20 syftar du det där med att backa? i vissa fall får man backa ända tills de följer med och slutar kolla på den andra hunden. i vissa falla kan man gå långt då cocker är envisa små rakare. Man kan även använda halti. Men bara enbart som lite hjälp med träningen och de är lättare att få undan huvudet. då man rycker lite i kopplet så vrids ansiktet.
Jag använder halti bara i träningssyfte då jag tycker de är lite elakt att de ska få gå runt med en sån
Lev inte i då tiden eller framtiden, gör som hundarna och njut av nuet! http://bloggbybella.se/, https://www.facebook.com/starkreumatiker medarbetare cockerspaniel ifokus
Jag kan nog gå enda hem om det behövs. :/ HAn ger sej inte. Men jag får prova en gång till och se om det fungerar till slut.=)
Jag vill helst inte använda något sådant. Jag föredrar att använda VGW-sele. (på grund av att Danny drar så orkar jag hålla i samt att det inte skadar hans hals.) =)
gör det, träna mycket ögonkontakt hemma och sen gör ni det svårare genom att byta rum eller gå ut. Desto bättre ögonkontakt ni har, desto lättare att få fokus till varandra.
undviker också helst halti. Men i vissa fall så måste man prova, och med hjälp av haltin gick de fort att träna våran labbe som gjorde extrema utfall.
Men om du inte vill träna själv kan jag hjälpa till :) bor själv i stockholm :)
Jag brukar träna ögonkontakt med honom när vi klicker tränar och även annars. Men det måste provas att träna mera.=)
Jo, så kan det vara ibland, att det kommer tillfällen då man måste ha det. Därför jag skaffade en VGW-sele till Danny. (Och nu är jag helt fast i det!:P )
Åhh, det skulle vara roligt att kunna träna med någon för en gångs skull! =) MEn då måste jag ta tåget till dej. och jag hittar inte i Stockholm. =P
försök ge han lite mer utmaning, så de sitter bättre :)
VGW-sele är helt underbar! vi hade sånt på hunddagiset jag praktisera på 😃
jaha trodde du bodde i stockholm :P men annars löser i det :)
#25, Ska försöka! =)
Ja, det är dem! 😃 Har haft praktik på ett hunddagis som är återförsäljare av dem. så det va då när jag praktiserade där som jag föll direkt! 🤪
Hehe, jaha. Tyvärr så bor jag 2½ timme bort eller något. :( Hoppas det! =)
ååh vad roligt :D dom är verkligen riktigt bra!!!
jaha haha ja då blir de kanske lite jobbigt att ta sig hit :P
JA det är dem verkligen! 😃
Nejdå, en och en halv timme med tåg högst kanske. :P
okej, men om du vill åka hit och träna kan jag fixa en träningslokal :)
Självklart vill jag det! 😃 Men du får möta mej vid tåget. 😉
klart jag gör 😉
Vad bra! 😃