Cocker spaniel iFokus

Cocker spaniel

Etikett: övrigt
Läst 642 ggr
Ria74
0

Vad tycker ni om cockerblandningar?

Vad tycker ni om cockerblandningar t.ex cockerpoo?

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Ociosa
0

Alltså jag kanske blir halshängd här men jag gillar inte korsningar alls, varken när det gäller hästar eller djur. Jag vill ha renrasigt, men kan förstå om folk vill ha blandningar precis jag vill ha renrasigt :)

Ria74
0

Alla åsikter är lika värdefulla här :)

Jag förstår hur du tänker, själv har jag inte så mycket emot korsningar. Har själv ägt en blandras som kom till genom en "olycka".

Men ska djur korsas ska det göras av någon som vet vad den sysslar med och inte någon som bara tycker att hundarna är söta, dom korsar vi.

Jag vet med min blandras att höfterna var inte bra på henne och hon hade ont ofta i dom. En inte alltför bra korsning då med andra ord.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Asja
0

Jag har två blandraser och de är korsade med olika avsikter i fokus. Dreverns ena förälder var drever/stövare och den andra ren drever. Denna korsning gav valparna i kullen en smäckrare kropp och något längre ben vilket skulle vara gynnsamma faktorer för hundens leder i benen.

Kangalkornsningen är 50% ovtjarka, vilket kan vara en ganska skarp ras och 50% kangal, som har samma egenskaper som ovtjarkan i vaktande osv, men som har ett sävligare temperament och inte är lika skarp. Man har alltså "mjukat" upp det skarpa beteendet men bibehållt vaktinstinkterna.

Jag gillar inte heller när man tar två helt random hundar och korsar dem bara för att de är söta. Ska det korsas ska det finnas mening bakom. 

Med en renrasig hund vet man på ett ungefär vad man får, på gott och ont, men med en korsning kan det bli hur som helst om man inte tänker sig noga för innan man väljer hundar/raser.

Ressu
0

Jag är nog emot korsningar. Välplanerade korsningar för att föra en ras framåt (som det gjordes för) så kan jag väl förstå, men idag då det bedrivs blandrasavel så är något över mitt förstånd. Jag föredrar renrasigt var man vet på ett ungefär vad man får. Blandar man två eller flera raser kan det bli lite vad som helst med tanke på utseende, hälsa, lynne osv.

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus