Drömhunden
Om ni skulle själva få "designa" er drömhund hur skulle den då se ut (päls, storlek, färg osv). Hur skulle den vara till lynne osv? Vad vill ni träna osv. Bara fantasin som sätter gränser nu =)
En eurasier är i princip min drömhund, det finns inte mycket jag skulle vilja ändra på "rasstandarden"
Vad är det hos eurasierna som tilltalar? Jag är själv inte så bekant med rasen så berätta gärna lite om den 🙂
#2 Att dom verkar vara mer eller mindre rena familjehundar, en frisk ras och så tycker jag att dom är väldigt fina. De gillar att vara med sin familj/flock och är varken jakt eller vakthund.
Här beskriver eurasierklubben rasen.
http://www.eurasierklubben.se/faktaomrasen.html
Det enda jag finner är negativt är att dom kan vara lite reserverade mot främlingar och att dom verkar vara svåra att ensamhetsträna, då dom vill vara med sin familj/flock hela tiden.
Valet är ju busenkelt! En Engelsk Cocker Spaniel såklart! Är smått kär i rasen nu tack vare Lotus, det är ju så härligt att den passar lika bra vid träningar som i soffan efter träningen ❤️.
Egenskaper som drömvovven ska ha:
*Lotus arbetsvilja och glädje till all träning.
*Utställningscockrarnas jaktegenskaper fast vovven visar enbart egenskaperna vid just jaktträning. Inget intresse för fåglar och harar på hemmafronten alltså.
*Lättlärd i vardagslydnaden, inga problem med koppelgående, cykel- och joggingmotion, hundmöten eller att vara lös.
*Väldigt rastypisk till det yttre så att hunden kan gå riktigt långt i ringarna.
*Inte alltför mycket flams och trams vid träning, utan mycket fokus (Lotus kan flamsa ibland, speciellt vid klickern inomhus).
*Rastypisk personlighetsmässigt, och väldigt lik Lotus i att bli vän med alla, tycka om morgongos, kärleksfull, busig osv.
Utseendemässigt ska vovven såklart se ut som en riktig cocker, med åtliggande ögonkanter (tycker inte att det är snyggt med hängande ögon).
Hunden ska ha någon av följande färger:
*Orange Roan
*Brun och Vit
*Orange och Vit
*Brun Vit och Tan
Vi skulle ställa ut, tävla i rallylydnad och hålla på med jaktträning samt agility för skojs skull. Allroundegenskapen skulle nyttjas flitigt. Dessutom skulle vovven få cykla, jogga och simma samt kanske dra mig på längdskidor på vintern.
Tass Josephine

Min drömhund är engelsk cocker spaniel, den har allt enligt mig.
Snäll, vänlig, glad, arbetsvillig men ändå med egen vilja.
Det enda jag skulle kunna tänka mig är lite mindre päls.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Hade new foundländare i ca 18 år. Underbara hundar! Ville prova en mindre ras. Nu har jag eng. cocker spaniels. En röd och en mörk roan. Den äldsta fyller snart sju år. Promenader, lek, och enkla spår. Sällskapshundar.Nu i vår har jag provat lydnad. Blivit övertalad att börja tävla lydnad. Jättekul, två tävlingar har det blivit. Jag ska försöka få till det lika bra en gång till. Då har jag lyckats få en LP1. Min "lilla" snart två år tränar jag lite också. Apportbocken och tandvisningen är fortfarande inte klara. Har också anmält mig till rallylydnad i maj. Nu när barnen är vuxna kan jag få egen tid. Cocker spaniels är jätteroliga men herreguud så egensinniga de kan vara. En allroundhund till lite av varje. Jag använder båda till städning och hjälp av allehanda sysslor i köket. Har ofta ont i lederna, men man kan lära hundarna hjälpa till bra. Min ena hund kan bowla och spela romerska ringar. Tyvärr har jag "glömt" lära den yngre som dock kan stänga lådor och lite annat.
Min dröm hund skulle nog vara en Clumber spaniel! Är helt kär i den rasen och den skulle nog passa mig perfekt! 😂