Blue roan?
Blue Roan verkar utan tvekan vara den populäraste färgen bland Cocker Spaniels. Nästan alla kennlar jag kollar på har den färgen.. Är det av någon speciell anledning eller har det bara blivit så?

Vet inte om det är den populäraste färgen, men många föder upp roan i olika färger.
Min Bella är en liver roan, alltså brun och vitmelerad. Hennes mamma var en blue roan och hennes pappa en liver roan. I den kullen blev det både liver, blue, orange roan samt en helvit valp.
Tror att det är vanligare att få roanvalpar i kullarna därför verkar det som många föder upp just roanvalpar 🙂
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Fast det är just blue roan som jag lägger märke till :P Majoriteten av kennlar jag kollat på har haft bara blue roan.. Lite jobbigt när man inte är jätteförtjust i den färgen :P (alla andra roan gillar jag, men blue roan funkar inte av någon anledning)

Det verkar gå lite i vågor med vilka färger som det föds mest av 🙂 enfärgade hundar verkar säljas först av någon anledning. Eller redan vara tingade innan dom föds.
Kanske därför det mest annonseras ut blue roan. Hör av dig till olika kennlar och fråga om dom väntas få andra färger i kullarna.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Det är väldigt många blue roan cockrar som kommer till världen varje år, så man kan nog säga att det är den populäraste färgen inom cocker. Det är också den färgen som syns mest på utställningar, och eftersom den är bland den mest avlade på finns det också bättre "material", dvs många utställningscockrar är blue roan och dessa är välutvecklade i tidig ålder. Det är också dessa hundar som oftast vinner. Varför det är så vet jag inte… jag tyckte det var en fin färg innan men har nästan blivit lite trött på den eftersom den är så populär.. 😉
Haha jag kan tycka att vissa få hundar som är blue roan är väldigt fina, men majoriteten jag sett har jag tyckt ser väldigt slitna, trötta och smutsiga ut, så jag är inte förtjust i den färgen pga det.. Skulle jag sen hitta en liten cockervalp som är blue roan och som passade mig perfekt i allt annat skulle jag nog inte tacka nej :)