Cocker spaniel iFokus

Cocker spaniel

Etikettövrigt
Läst 2244 ggr
Levijo
2014-12-16 07:20
2

Frågor om Cocker

Vad bör man förvänta sig om man skaffar en Cocker? 

Hur är de med andra hundar?

Lätta att ha lösa? 

Kommer egentligen inte på några frågor, men vill veta allt som är värt att veta om era cockers och hur ni uppfattar dem!

Wellcraft
2014-12-16 07:29
1

Vad man bör förvänta sig?
Tja, en glad & livlig kompis som vill hänga med på div. aktiviteter och äventyr. En hund som orkar följa med, men vilja att lära & hunden är dessutom förarvek.

Generellt sett är cockern en hund som funkar med andra hundar, men många faktorer spelar självklart in, bland annat hur de andra hundarna beter sig mot din hund, personkemi och din hund som individ.

Det man bör tänka på är att intresse för fåglar finns i rasen, men det handlar också en del om vilken typ du väljer.  Men jag skulle säga ja, att cockern är en hund som är enkel att ha lös med korrekt träning.

Jag har inte en egen cocker men mycket erfarenhet av dem, både av jaktvariant och den mer utställningsavlade, underbara hundar.
Så snälla, framåt & sociala.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Levijo
2014-12-16 07:44
0

Om du jämför jaktvarianten och utställningscockern, vad är då skillnaden? Mer driv i jakten gissar jag på, men i övrigt?

Wellcraft
2014-12-16 08:23
1

Jag anser, enligt min erfarenhet att jackcockern kräver mer aktivering än utställningsvarianten samt har mer go & arbetslust. Mer intresse för vilt på jaktcockerns sida men likt jaktlabradoren så påverkar det inte lydnaden när man har denne lös med rätt träning.
Viltspår uppskattas av jaktcockern men självklart även av utställningsvarianten.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

taylor__lambert
2014-12-16 15:24
1

Det är väl mer än bara just hunden som är värt att veta, här är vad jag har lärt mig av min cocker under 4 år med slit och jobb, nu har jag en "normal hund".

Var noga med hur föräldrarna ser ut!
Min cocker kille på 4 år SKA vara svart, men nu på senare år börjar han bli vit eller snarare grå, fick reda på det från en annan vars tik bara är 2 år nu men börjar bli lite smått vit här och där, det beror på att en av föräldrarna eller far/mor-föräldrarna inte är svarta detta förstör utställningen HELT!

Du ska även kolla uppfödaren noga, var tex och kollade på min kille vid 5v ålder, han var hel och fin, när jag fick honom vid 7v (för tidigt jag vet, men det räknade jag inte ut förrän senare under det året) hade han kroksvans helt plötsligt, där borde vi ha fått honom för halva priset då det inte går att ha på en utställnings cocker, inget vi visste då dock, sen körde hon mycket blodspår med dom från 4 veckors ålder hon ville att de skulle vara bra på båda delarna, men UTAN att berätta det för oss ägare, vi fick en valp med nosen ständigt nere i backen och extremt på på vilt vilket inte funkar så bra för en hund som bor i stan då det kan stressa upp dom i onödan. 

Visserligen är det bra att ha den egenskapen som jaktras MEN det kan vara bra att meddela valpköparna innan, allra helst när det var allas första egna valp. Sen är ju cockern inte till för spår utan det är en hund som stöter upp ripor och andra fåglar, inget mer än så, de ska apportera också men det är bättre att ha labbe till det.

Det kan även vara bra att inte ta en 8v cocker, en cocker har enligt min erfarenhet och så läste jag nånstans att cocker inte börjar bli självständig förrän vid 8v, andra valpar börjar vid 6v därför ska man helst ta en 10v valp för att det ska bli allra bäst då de inte är så beroende av sin mamma vid den åldern.

(sen tycker ju jag att man borde ändra att man inte får sälja nån valp förrän tidigast 10v ålder men det är jag det :p )

Själv tycker inte jag att det inte är någon större skillnad vad gäller jakt/show cocker, visserligen är jakt cockern mer energisk men även show cockern har mycket energi. Det beror på hur föräldrarna är men även vad du gör hunden  till, och hur uppfödaren har hand om hundarna innan de flyttar till sina hem.

Många cocker ägare har svårt att lära hunden att gå fint i koppel, det brukar ta ca 3 år ibland längre, vet nån cocker som inte kunde gå fint förrän vid 7 års ålder.

Cocker är en hund som brukar klara av att med andra hundar, men allting är individuellt. Det lönar sig att gå på cocker träffar, spaniels funkar bäst med spaniels, även andra rser går men spaniels är absolut bäst! när det är cocker mot cocker är det som en försvunnen bror eller syster som hittat hem, är det spaniel mot spaniel är det som en kusin träff.

Cockern är lättlärd och lätthanterlig, finns mycket man kan göra med en cocker då den anses vara en allaround hund. 

Skaffa helst inte röd cocker heller, det är många som anser dom vara mer aggressiva och svårhanterliga en del cockers kan även visa symptom av rage syndrom, inte helt vanligt men det kan förekomma, det hände på min hund och några andra i kullen med, detta kanske för att ca 65% är röda cockers i stamtavlan, han hade alla symptomen men de är nu borta efter att ha jobbat med honom i tre års tid.

Alla hundar är ju individer och det beror mycket på hur ni är som familj, en cocker är inte alltid en bra familje hund, med barn under 10 år då dvs, jag skulle nog snarare säga att en cocker trivs i en mindre flock, max 3 personer och helst inga små barn.

Micke har nu visat sig ha A-höfter och ED-0 men han måste ändå äta glukosamin för att kunna vara helt rörlig i kroppen, får han inte det knakar det som in i helvete om honom.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

LuLeLo
2014-12-16 18:57
1

Oj, frågor om den egna rasen kan jag skriva en roman om. Nu har jag dock inte tid till det, så du får lite kortare svar:

Skaffar du en jaktcocker så ska du jaga. Det är min bestämda uppfattning. Till skillnad från retrievers stöter cockrar också viltet, och det bästa utloppet för en jaktcocker blir följdaktligen jakt, där den får stöta och apportera viltet. Med andra ord behöver en jaktcocker mycket fysisk och mental aktivering.

Skaffar du en utställningscocker så beror det på linjer och individ en hel del. Utställningscockrar behöver inte jaga, men kan kräva olika mycket av mental stimulans och fysisk aktivering. Cockern räknas som en aktiv ras och bör därefter få träna någon sport och få dagliga promenader.

Gällande båda typerna så är det glada, levnadsglada, arbetsvilliga och kärleksfulla hundar. De älskar livet. Dessutom är de duktiga spårare.

Det är en glad och livlig ras, och bör bete sig liknande mot andra hundar. Min cocker är snäll men väldigt busig mot andra, det ska lekas. En bekants cockrar (hon är uppfödare) går jättefint ihop med alla nykomlingar som hälsar på i gruppen och med varandra. 

Lätta att ha lösa? 

Nja, beror på. Jaktcocker vet jag inte, som en tidigare skrev kanske det funkar iom lydnaden. Men man ska inte glömma att jakten finns i huvudet på den.

Gällande utställningscockrar så beror det även här på föräldrarbakgrund och individskillnader. Min kille har ganska stor jakt, han drar på hare oavsett belöning och när han var yngre drog han även på småfågel typ duva och talloxe osv. Vi har tränat ganska mycket på det här, men jag kommer alltid behöva ha stenkoll på honom pga jakten. Men, jag har även hört och sett på facebook om andra cockrar som i princip inte har någon jaktinstinkt alls, eller väldigt liten så de fixar lösträningen galant.

Övrigt:

Utställningscockrar har mycket pälsarbete. Jag får borsta tovor i typ 1h/vecka + 1-2h trimning varannan vecka, men då har jag visserligen en väldigt bepälsad hund med svårryckt päls. Pälskvalitén och mängden varierar en del beroende på färg och linjer.

Tass Josephine

Ria74
2014-12-17 10:36
1

Vad kul att du hittat rasen, jag tycker det är helt underbara hundar. Inte alls partisk 😉

Att få en kompis som vill följa med på allt och då menar jag allt. Bella är lika glad om hon får följa med in på toa som när vi ska ut och spåra. Hon vill helt enkelt bara vara med jämt.

Sen är Bella bland det envisaste man kan hitta, hon vet vad hon vill och låter sin röst bli hörd.

Hon är otroligt bra med barn, har en ängels tålamod med min 1,5-åring.

Hon är matglad både på gott och ont. Det blir lätt att träna eftersom en godbit alltid är belöning nog för att göra som matte säger. Men det där med hullet är känsligt, har sett en scarfs som hade passat henne. Det står nämligen: " Jag är en kamphund, kämpar mot övervikt" 😉

Bella har aldrig gillat andra hundar, men det tror jag mer har med hennes personlighet att göra än med rasens i allmänhet.

Lätta att ha lösa? 

Bella piper iväg fortare än en avlöning om jag släpper henne lös. Kortare stunder har det funkat. Men skulle hon få syn på något så sticker hon.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar