Viktfråga
Hej!
Iom en del diskussioner här på hemmafronten angående Lotus vikt, så blev jag lite nyfiken på vad ni tycker om cockerns vikt. Så här kommer några frågor :) :
Tycker du att det är svårt att hålla din cocker i bra hull?
Upplever du att det är vanligt att du träffar på över- eller underviktiga cockrar?
Hur anser du att en normalviktig cocker ska se ut?
Hur mycket mat får din hund per dag (mätt i gram eller deciliter)?
Anser du att din hund är normalviktig?
Om du har erfarenhet av utställning, anser du att det är vanligt med över- eller underviktiga cockrar i ringen? Eller tycker du de är normalviktiga?
Vad betyder "kraftig och kompakt" (vilket cockern ska vara enligt rasstandarden) enligt dig?
Övrigt som du vill tillägga:
Tack för svar på frågorna :)
Tass Josephine
Tycker du att det är svårt att hålla din cocker i bra hull?
Ifrån början när vi fick hem Lipton var han underviktig, men eftersom Cockrar oftast är väldigt matglada så var det inga problem att få honom upp i vikt. Nu är han näst intill perfekt i hull så nu försöker vi ge han bra med mat och motionera honom duktigt🙂
Upplever du att det är vanligt att du träffar på över- eller underviktiga cockrar?
Oja, jag träffar väldigt ofta överviktiga cockrar. Tror faktiskt jag aldrig sett en underviktig cocker (Förutom min då).
Hur anser du att en normalviktig cocker ska se ut?
Jag anser att det är svårt att se om en hund med mycket päls är överviktig. Jag känner på hundarnas revben. När en hund har lagom mycket hull ska du med lätthet känna av revbenen när du stryker lite med handen på hunden utan att behöva trycka. Är den underviktig sjunker det nästan ner emellan revbenen.
Hur mycket mat får din hund per dag (mätt i gram eller deciliter)?
Min valp på 6 månader får 3 dl mat per dag. Vad en vuxen cocker "ska" äta överlåter jag till någon annan😉
Anser du att din hund är normalviktig?
Ja, väldigt bra hull för tillfället!
Om du har erfarenhet av utställning, anser du att det är vanligt med över- eller underviktiga cockrar i ringen? Eller tycker du de är normalviktiga?
Ingen erfarenhet.
Vad betyder "kraftig och kompakt" (vilket cockern ska vara enligt rasstandarden) enligt dig?
Hunden ska ha bra kroppsbyggnad och fin muskelatur. Alltså vara smidig och pigg utan att vara överviktig!
Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤