Cocker spaniel iFokus

Cocker spaniel

Etikettövrigt
Läst 1528 ggr
ElisabethB
2015-06-13 14:52
0

Bra bok?

Hej!

Är lite nyfiken på cocker spanieln och undrar om någon vet om någon bra bok om rasen? Eller bara om hundägande?

Även bra hemsidor kan vara intressanta..

Jag har släktingar som haft hund under hela min uppväxt och som fortfarande har hundar.. 🙂

Det jag är mest intresserad av är agility och utställning!

Just nu har jag inte möjlighet att skaffa ett par hundar, men tänker inför framtiden..

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

LuLeLo
2015-06-13 17:37
0

Åååååh, tack för att du frågar! Denna bok är en av mina favoritböcker (beror inte alls på att Cockern är en favvoras, host, host), och tar upp det mesta om cockern, aktivitetsbehov, personlighet, trimning, jakt, utställning :).

http://www.bokus.com/bok/9789153426905/cocker-spaniel/

Kari Haave som skrivit boken har egen kennel och ställt väldigt framgångsrika utställningscockrar.

Cockern är en perfekt kamrat till bägge sporterna som du är intresserad av, men det ska beaktas att pälsvården är krävande. Rolig för de som tycker om att klippa, plocka och fixa, men jobbig för den som inte gör det :).

Tass Josephine

taylor__lambert
2015-07-17 23:44
0

du kan alltid läsa på cocker spaniel klubbens hemsida. Sen finns det en FB som är ämnad för cocker spaniel där det läggs ut bilder och frågor kan ställas och få svar ifrån. Man kan också fråga om kenlar den då ska det helst tas i PM.

och vill man inte ha lika mycket trim och mer jakt/arbetslust så finns ju också jakt Cocker 🐾

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

ElisabethB
2015-07-17 23:55
0

Tack för tipsen!

#2 Vet inte riktigt om jaktcocker är hunden för mig då jag gärna skulle vilja ställa ut hunden.. Det är väl två olika grenar av rasen? Men i annat fall hade det nog kunnat vara något!

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Emouse
2015-07-25 23:52
0

Måste bara tipsa om boken "Skjut inte hunden"! Dock inte om rasen men generellt om hundar (alt. Familj mm) och skulle rekomendera den till alla!:) Super kul att läsa! Också Fredrik Steens böcker också!

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

taylor__lambert
2015-08-05 12:24
0

#3 visst kan du ställa ut jakt cocker. Det är sant att det är två olika förgreningar på rasen men det finns dom som ställer ut jakt varianten, har för mig att man måste det också om man tex vill bli viltspårs champion eller vad det var :)

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

ElisabethB
2015-08-05 19:27
0

#4 Tackar för tipset!

#5 Ok, uppfattade det lite som (ursäkta jämförelsen) att det var ungefär som bruks respektive utställningsschäfrar - fast inte i närheten av lika extremt..

LuLeLo
2015-08-06 18:19
0

Skillnaden är mycket större mellan jaktcocker och utställningscocker än vad det är mellan bruks och utställningsschäfer. Klart du kan ställa jaktcockrar och bruksschäfrar i ringen, men räkna inte med att få något bättre än good. 

En jaktcocker har inte bara större arbetslust, den kräver också mer och bör få jobba med apportering och stötning. Själv tycker jag att man skaffar jaktcocker om man vill starta på jaktprov eller jaga. De aktiviteter du vill syssla med duger en vanlig utställningscocker alldeles utmärkt till, såvida du nu inte vill köra agility i 2h varje dag.

Tass Josephine