Spanielns tunga öron!?
Är stolt ägare till en spanielblandning, trots att jag tidigare inte gillat spaniels, bland annat för att jag tyckt synd om dem med all den där pälsen.
Läste någongång att en spaniels öra kan väga något till några kilo med all päls på. … Verkar tungt att gå omkring med så mycket päls överlag.
Men särskilt pälsen på öronen, som får dem att hänga sådär extremt, det kan inte vara skönt, som att ha alldeles för tunga örhängen i örsnibbarna hela livet, ungefär??
Tycker det märks när min fått kortare päls på öronen, att han tycker om det, han rör huvudet mer, har friare rörelser.
Ja, nu har jag iaf fördelen med min egen spaniel, att jag kan klippa den päls som kan tänkas besvära honom. Därför klipper jag pälsen på öronen så kort som möjligt (precis intill örsnibben/huden) så fort den börjar bli så lång att den nuddar marken när han nosar på den. Tycker även det blir fräschare när han inte doppar pälsen i alla fläckar han kan tänkas få för sig att sniffa närmare på…
Hur gör ni med pälsen på öronen? Har ni testat att klippa den kort? Blev er hund piggare/gladare/mer rörlig med huvudet/fräschare efter promenaderna?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag klipper ner min hunds öron ganska rejält eftersom hon lätt får svampinfektioner och öroninflammationer.
Första gången hon fick sina öron klippta tyckte hon inte om det alls. Hon gnällde och ruskade på huvudet i flera dagar efteråt.
Men nu fungerar de jättebra. Jag tycker själv att det är bra och klippa öronen på henne eftersom dom blir fulla av mat och annat när hon äter eller är ute och leker.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Vi klipper inte pälsens längd på öronsnibben (antar det var det du tänkte på?). Jämnar ut den gör vi dock. Vi rakar ca. 6 cm ner från överdelen av örat. Vi kör helt enkelt med utställningstrim då hon är en utställningshund. Men hon är också en jakthund samt spårhund och det har aldrig stört henne att öronen är långa eller att pälsen är lång. Fördelen med att lämna lite längre päls på öronsnibben är att örat "flyter" upp på gräset, lingonris och dyl när den lägger ner huvudet.
Matproblemet har vi löst med det att vi har en huva på henne när hon äter. Oavsett om pälsen är kort eller inte så hänger ju öronen i maten så därför sydde vi en luva.